Inlägg från: Anonym (ed wolbank) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ed wolbank)

vapen hemma

Varför kan han inte ha vapen hemma? Det finns säkerhetsrutiner som man ska följa så inget kan hända.

• Anonym (ed wolbank)
    Anonym (H) skrev 2015-06-13 14:22:38 följande:

Åååh så trashigt med vapen. Dessutom finns ALLTID risken att något av era barn finner nyckeln eller att din man glömmer låsa. Mänskliga faktorn, du vet. Allvarligt talat hade jag nog hellre lämnat en man med ett sådant intresse om han inte respekterade att vapen inte kommer in i ens hem. Tänk på dina barn.

Bli inte en svensk version av amerikanska rednecks!

Vapenolyckor med lagliga vapen är extremt ovanligt, även i USA.
    När man talar om barn som lekt med föräldrarnas vapen och skadat sig i USA ser det alltid ut så här.

Tyrone bor i en lägenhet i ett dåligt område och försörjer sig på att sälja droger, sin fritid spenderar han med kompisarna i gänget Bloods och med att dricka sprit och ta droger. Tyrone har köpt en pistol av sin kompis i gänget för att kunna försvara sig. Eftersom hotbilden mot en knarksäljande gängmedlem är ganska stor och Tyrone dessutom är en aning paranoid pga sitt drogmissbruk så bär han alltid pistolen laddad och skjutklar. När han ska sova får den ligga på nattduksbordet eller på golvet. Tyrone har en 5 årig son som har träffar någon gång ibland. Just idag är en sådan dag och sonen är hos honom i några timmar. Tyrone har rökt ganska mycket hasch idag och är därför lite trött. Så sonen får leka själv på golvet medan Tyrone sover. Pistolen lägger han laddad på nattduksbordet, sonen tar pistolen och börjar leka med den. Eftersom Tyrone har ägnat max någon timme åt barnuppfostran under sonens hela livsstid så går detta inte direkt bra...

• Anonym (ed wolbank)
    Anonym (rädd) skrev 2015-06-13 14:31:09 följande:

Visst måste man i så fall lära barnen regler och dylikt men återigen, barn är barn. Och dem har en tendens att hitta saker som inte ska bli hittade. Och deras nyfikenhet har inga gränser. Nja, barn är barn. Hade aldrig vågat lämna dem.ensamma hemma om jag visste att vi hade vapen i huset. Men jag förstår hur du menar (anonym vapen). Det handlar om kunskap men min rädsla är för stor.

Leker dina barn med köksknivarna? Brukar dom leta upp bilnycklarna och försöka starta bilen? Äter dom dina mediciner? Självklart inte eftersom ni faktiskt bryr er om att uppfostra barnen.
    Ett vapen förvaras inlåst och man har ALDRIG ett skjutklart och laddat vapen i vapenskåpet, man ska inte ens förvara alla delarna och patroner på samma ställe som vapnet, Barnen måste alltså komma åt tre saker som ska vara inlåsta på olika ställen och lyckas att ladda vapnet. Det är inte möjligt.
  • Anonym (ed wolbank)
    Anonym (H) skrev 2015-06-13 20:07:26 följande:
    Eh nej, jag äter självklart inte ens kött. Är glad att min man aldrig skulle kunna bli en redneck. Det är skillnad på oss i Stockholms innerstad och er lantisar. Lycka till med dina ungar Ronny, Conny och Kevin sen.
    Kul men det faller rätt hårt. Du vet om att kungen jagar och är mycket jaktintresserad va? Och i princip alla Sveriges finansmän. Men bra försök :)
  • Anonym (ed wolbank)
    Anonym (Officeren) skrev 2015-06-13 21:47:42 följande:
    När man glömmer är det just för att man glömt. Det är inget man kan styra. Det är nog ingen förälder som vill att ens barn ska gå in i ett skåp, ta ett vapen och skjuta sig själv eller någon annan. Inte i Sverige eller i USA. Men det händer och det är för att den mänskliga faktorn existerar. Man kan glömma. Det ringer i telefonen precis när man skulle låsa, uppmärksamheten riktas någon annanstans etc.

Att tro att man är övermänsklig och aldrig kan glömma är ganska arrogant.
    Jag jobbar med vapen varje dag, utbildar andra och har gått beväpnad i princip dygnet runt i perioder. Och jag vill ÄNDÅ inte ha ett vapen hemma.
    Fast det är de det inte gör, det händer nästan aldrig olyckor med lagliga vapen. Hur många olyckor har du hört om i Sverige? Sverige är ändå ett av världens mest vapentätaste länder.
  • Anonym (ed wolbank)
    Anonym (Officeren) skrev 2015-06-13 22:36:41 följande:
    Vad har lagligheten med saken att göra? Tror du att föräldrar som förvarar olagliga vapen vill att barnen ska skjuta sig med dem?

Om Sverige ligger högt eller inte på antal vapen beror på hur man räknar. Om man räknar per capita eller per invånare. Det finns många i Sverige som har många vapen, men de flesta har inga vapen alls. I USA har nästan alla ett vapen, däri ligger skillnaden.

Man ska inte heller glömma bort risken för inbrott och att bli skadad i samband med det, om andra vet om att man har vapen hemma. Det är inte helt ovanligt att vapen stjäls vid inbrott av kriminella, vem vill utsätta sin familj för det?

Sen kan jag tycka att det spelar ingen roll vad statistiken säger. Om TS inte vill ha vapen hemma så ska hon slippa. Så enkelt är det.
    Lagligheten har bevisligen med saken att göra, när olyckor sker så är det nästan aldrig ett vapen som har köpts lagligt i butik utan det rör sig om vapen som har köpt på svarta marknaden där ägaren är kriminell.Slutsatsen man kan dra av det är väl att när laglydiga normala människor köper ett vapen som är det ingen säkerhetsrisk men när kriminella missbrukare gör det så ökar risken för olyckor i hemmet rejält.

• Anonym (ed wolbank)
    Anonym (skytten) skrev 2015-06-14 07:54:02 följande:

Frugan här säger också att hon inte vill ha vapen hemma.

Anledningen hon gav var att och jag citerar "man vet aldrig vad du kommer på på fyllan och då vill jag inte ha vapen hemma" tack för det säger jag.

Det där är helt sinnessjukt, hur kan någon säga så ens? Hon säger faktiskt att du är så jävla dum i huvudet och opålitlig att du är en fara för andra människor. Då borde verkligen inte acceptera det.
Svar på tråden vapen hemma