• Anonym (45)

vapen hemma

Se till att ha nyckeln till skåpet ordentligt gömd så förstår jag inte problemet. Ni skulle ju även kunna förvara ammunitionen på annat ställe än skåpet. 

• Anonym (45)
    Anonym (H) skrev 2015-06-13 20:07:26 följande:
    Eh nej, jag äter självklart inte ens kött. Är glad att min man aldrig skulle kunna bli en redneck. Det är skillnad på oss i Stockholms innerstad och er lantisar. Lycka till med dina ungar Ronny, Conny och Kevin sen.
    Jag antar att du trollar =) 
  • Anonym (45)
    Anonym (Officeren) skrev 2015-06-13 21:47:42 följande:
    När man glömmer är det just för att man glömt. Det är inget man kan styra. Det är nog ingen förälder som vill att ens barn ska gå in i ett skåp, ta ett vapen och skjuta sig själv eller någon annan. Inte i Sverige eller i USA. Men det händer och det är för att den mänskliga faktorn existerar. Man kan glömma. Det ringer i telefonen precis när man skulle låsa, uppmärksamheten riktas någon annanstans etc.

Att tro att man är övermänsklig och aldrig kan glömma är ganska arrogant.
    Jag jobbar med vapen varje dag, utbildar andra och har gått beväpnad i princip dygnet runt i perioder. Och jag vill ÄNDÅ inte ha ett vapen hemma.
    Går du runt med skarpladdat vapen i hemmet när du kommer hem från jobbet? 

Om du på riktigt tycker det är "normalt" att lämna ett vapen med slutstycke i och ammunition i och tycker det är "normalt" att glömma det om mobilen ringer tycker jag helt ärligt inte att du är lämplig som officer. 
  • Anonym (45)
    Anonym (rädd) skrev 2015-06-14 01:57:02 följande:

Har läst hela tråden och tackar för era synpunkter. Kunskap och säkerhet är a och o men min rädsla väger tyngre.

Maken har varit arg/sur på min hela dagen. Har knappt sagt ett ord till mig eller ens tittat på mig. Återstår att se hur morgon dagen ter sig. Var längesedan jag såg honom så grinig. Visst, det är hans hobby. Men borde inte familjens trygghet gå före? Ska jag behöva vara orolig varje dag för att han ska ha en hobby?

Men exakt vad är du rädd för? Som nämnts i tråden, exempelvis olika rengöringmedel eller eluttagen i hemmet är potentiellt farligare för barn än ett korrekt förvarat vapen.

Jag förstår din make och tycker det är trist att han inte ska få utöva sin hobby för att du är nojig. Problemet ligger ju hos dig...
  • Anonym (45)
    Anonym (Denblirintestörreändå) skrev 2015-06-15 11:46:20 följande:

Om mannen nu inte har tänkt skjuta hemma kan man undra varför det inte duger att förvara vapnet där det används.

Psykologiskt handlar det nog om ett annat vapen än ett som förvaras i vapenskåp

Om ta man är en duktig skytt vill han säkerligen åka till exempelvis tävlingar eller kanske träna på en annan skyttebana än den han skjuter på just nu. Bara ett exempel.
  • Anonym (45)

Eller kunna justera vapnet/kikarsiktet i lugn och ro hemma istället för på banan.

• Anonym (45)
    Cornellia skrev 2015-06-15 15:40:24 följande:

Jakt är verkligen inte något som jag skulle kunna se som en "hobby vilken som helst". Skulle aldrig klara av att leva med en jägare. 

Vad är det för fel på att vara ihop med en jägare?
  • Anonym (45)
    Cornellia skrev 2015-06-15 16:04:15 följande:
    Jag tycker att människor som gillar att döda djur är obehagliga. 
    Har du öht varit med och jagat någon gång? Det handlar om mycket mer och annat än att bara döda djur.. 
  • Anonym (45)
    Anonym (Denblirintestörreändå) skrev 2015-06-21 14:47:17 följande:
    Fint!

Intressant frågeställning. Jag läste nyss om Anders Eklund i en annan tråd och tänkte att nog fan skulle jag skjuta honom om jag fick gå tillbaka i tiden och ta honom före hans första mord eller den där mannen som slog ihjäl en familj i Ljungsbro.

Men så tänkte jag ett varv till och kom fram till att om jag ändå gör mig själv till allsmäktig domare varför inte i stället gå in först och se om jag kan ändra några av de omständigheter som gjorde dem till monster.

Vari ligger förresten tjusningen med sportskytte - är det känslan av att någon gång få uppleva  att man nästan behärskar ett instrument till fulländning?
    Jag tycker faktiskt du ska prova att vara med på en jakt eller skytte innan du uttalar dig. Jag vet många som tycker det är fjantigt osv innan de faktiskt är med. 
    För mig är det helt ju helt normalt då jag är jägardotter och uppväxt med det hela.. Jag gillar också att vara i skogen och plocka svamp, fotografera djur, vara ute med hunden i skogen mm men jakten är något annat.  
    Och för den som tror att det bara handlar om att döda djur har fel. Det är en mäktig känsla att gå fram till ett djur som blivit skjutet(jag har inte skjutit själv men har varit med). Man har respekt för ett vackert djur man fällt och stolthet i att sätta ett skott på korrekt vis så djuret inte behövt lida. 
  • Anonym (45)
    Anonym (Denblirintestörreändå) skrev 2015-06-21 16:13:00 följande:
    Men det har jag redan gjort.

Jag har inga problem med att folk använder vapen eller att de förvarar vapen hemma. Jag gav nig in i diskussionen i den här tråden därför att jag anser att man ska vara vuxen nog att argumentera för vad man vill och lyssna till motargument.

TS man tiger och tjurar för att han inte får ha vapen i hemmet. 
    Men det har ju med deras relation att göra, och inte huruvida han är en ansvarsfull/god skytt eller ej. 

Ser man till TS verkar ju inga direkta argument finnas förutom att "jag känner att vapen hemma är så fel"... 
  • Anonym (45)
    Anonym (Denblirintestörreändå) skrev 2015-06-21 16:45:52 följande:
    Visst.

Och kan man då inte diskutera vad det egentligen handlar om och kanske vad som väger tyngst av  önskemålet att ha vapen i hemmet eller att inte ha vapen i hemmet kommer man aldrig att komma framåt.
    Nej precis. Det är ju tråkigt, så jag antar att TS och maken ligger på samma mognadsnivå diskussionsmässigt men för sakens skull - vilken åsikt väger tyngst här?
    Handlar det om att TS make verkar oansvarig och klumpig? Handlar det om att han är aggressiv och/eller missbrukare som nog inte bör ha vapen i sin närhet pga risken att han tar vid vapen vid en dispyt? Handlar det om att TS make är kriminell? 

Nej, det handlar om att TS är nojjig för att barnen ska få tag i vapnen, vilket ju är enkelt åtgärdat. 
  • Anonym (45)
    Anonym (Denblirintestörreändå) skrev 2015-06-21 18:10:19 följande:
    Varför det? Du kan tolka TS i hur många riktningar som helst. T ex en undergiven man som är van att få höra - vänligt men bestämt, vad som gäller.

Hans främsta prio borde inte vara att tjura sig till tillåtelse om ett vapenskåp i hemmet utan att få till ett mer jämställt förhållande.

Jag skulle drabbas av svår allergi om jag hade en partner som vänligt men bestämt förklarade för mig vad som gäller.
    I vilket fall så har det ju inget att göra med hur ansvarsfull han är med sina vapen. 

Men ja, jag håller med om att det är märkligt att frun får bestämma över en sådan sak 
Svar på tråden vapen hemma