Tom Araya skrev 2015-06-18 13:00:03 följande:
Det jag beskrev är en del av jakten och i jakten ingår även att skjuta djur, så nej, du har fel. Jakt är precis som det mesta annat, en helhetsupplevelse där man inte är intresserad av att bara plocka ur vissa delar.
Vill man bara uppleva delar av det, som exempelvis naturen så kan man ju förstås gå ut och plocka svamp, men det är inte samma sak och ger inte samma upplevelse. En del gillar det ena, en del gillar det andra, en del gillar båda och en del gillar inget av dem.
Du måste till att börja med förstå varför jakt är tillåtet och varför det är reglerat på det sätt det är och varför vi har viltvårdare.
Okej. Jag förstår att själva dödandet bara är en del av jakten. Jag förstår dock inte hur man kan välja "hela paketet" när man vet att det ingår dödande.
Själva vårdande funktioner har jag inget emot, tex där man behöver skjuta ett skadat djur för att undvika att det lider osv.
Sen är väl ofta viltvård fel begrepp. oftast handlar det ju inte om att vårda någonting, utan att hålla ett bestånd nere för att jägarlobby hävdar att det inte finns plats för djuren annars. typ.
Nu tänker jag dock sluta diskutera detta, det är ot som bara sjutton och eftersom vi inte kommer komma någonstans vidare, då både jag och "andra sidan" kommer använda exakt samma texter som alltid när detta kommer upp, så kommer jag lägga ner detta nu.