• Cornellia

vapen hemma

Jag förstår dig ts.

Min man förvarade tidigare ett vapen hemma, och jag upplevde det som väldigt obehagligt, trots att jag inte såg det och jag hade inga barn då.

Idag när vi har barn så skulle jag nog inte acceptera att ha ett vapen hemma, jag tycker inte om vapen och vill inte ha dem i närheten. 

• Cornellia
    Anonym (skytten) skrev 2015-06-14 15:29:11 följande:

Bäst du tömmer besticklådan och börjar slita sönder maten med bara fingrar.

Detta är hyckleri på hög nivå, din man skulle inte få ha ett vapen, i bitar, i ett kassaskåp, men du får lov att använda vapen varje dag?

Din man förvarade vapnet efter alla spelets regler i och med du aldrig såg den, seriöst, tror folk här att en pistol kan släppa ut sig själv, ladda sig själv och börja skjuta på förbigående eller nått?

Jag tror inte att det finns någon särskild risk med att ha vapen hemma. Men JAG vill inte ha det, och jag kan välja att inte ha det. 
  • Cornellia
    Tom Araya skrev 2015-06-15 15:00:27 följande:

Till er som tvekar över detta med vapen hemma:

Ta reda på så mycket som möjligt kring lagar och regler för skjutvapen, skytte, licenser och förvaring av vapen.

Betrakta skytte och jakt som vilken sport eller hobby som helst.

Använd inte argument som "jag vill inte", utan peka på konkreta skäl.

Jakt är verkligen inte något som jag skulle kunna se som en "hobby vilken som helst". Skulle aldrig klara av att leva med en jägare. 

• Cornellia
    Anonym (45) skrev 2015-06-15 16:02:31 följande:
    Vad är det för fel på att vara ihop med en jägare?
    Jag tycker att människor som gillar att döda djur är obehagliga. 
  • Cornellia
    Tom Araya skrev 2015-06-15 16:04:05 följande:
    Nej, vilken hobby är "som vilken som helst"? Alla är ju olika...frimärken, knyppling, idrott, båt...you name it.

Jag ser reglerad jakt som en samhällsnytta och vårdande av natur och det vilda livet. Utan rovdjur så blir det svårt för naturen att hantera detta på ett mer naturligt sätt.
    Det är du ju fri att tycka. Jag tycker att människor som gillar att döda är obehagliga, och jag skulle inte kunna ha en närmare relation med en sådan. 
  • Cornellia
    Anonym (Jägare men även så mycket mer) skrev 2015-06-16 13:57:27 följande:
    Jag tycker det är trevligt att jaga och fiska (både fisk och kräftor), jag tycker även om att spela gitarr och dansa. Men om jag ska ut och fiska säger jag inte att jag gör det för att det är så kul att döda fisk för det tycker jag inte, men det är trevligt att fiska. Det funkar på samma sätt med jakt, det är trevligt med jakt. En människa som säger att det är lustfullt att döda djur är nog inte välkommen i något jaktlag, det är inte så det funkar.

Jag tror även att du känner och gillar fler jägare än du anar, du vet bara inte om att de är jägare. Det är många jag känner som inte vet att jag jagar, jag tror de upplever mig som en jordnära trevlig musiker, men jag är även jägare och jag gillar att fiska.
    Jag vet att jag känner och umgås med jägare. Men du menar att de som jag har närmare relationer med sticker iväg i hemlighet och dödar djur, men inte är öppna med det? Att min man skulle dra iväg på jakt och ljuga om saken och säga att han är på jobbresa? låter osannolikt....

Vad är det som är trevligt med fisket/jakten förutom dödandet?
    Jag menar att njuta av att vara i skogen osv går ju utmärkt utan att skjuta djur....
  • Cornellia
    Tom Araya skrev 2015-06-16 18:51:23 följande:
    Antingen är du inte alls insatt i jakt alls eller så tänker du förbi allt vad jakt innebär utom själva dödandet, som är en ytterst liten del av jakt, liksom fiske.
    Detsamma gäller även yrken där man bär dödliga vapen och är tränad för att utöva våld och ibland även döda.
    Då kan du ju förklara för mig? 
  • Cornellia
    Anonym (Jägare men även så mycket mer) skrev 2015-06-17 08:46:58 följande:
    Du skulle således inte kunna ha en närmare relation med någon som fiskar heller då?
    Nej. same same.
    (fast där är det nästan ännu knäppare, att det finns en massa fiskare som släpper tillbaka fisken. Dvs man plågar den, och sen vill man inte ens äta den).
  • Cornellia
    Anonym (Jägare men även så mycket mer) skrev 2015-06-17 11:28:00 följande:
    När jag sitter och tänker på att du nog har mycket fördomar om människor som mig, slår det mig att det har nog jag oxå om sånna som dig :)
    Ok, säger mer om dig än om mig.

Jag har inga speciella fördomar om jägare, mer än att jag antar att dom tycker det är kul att döda djur (annars skulle dom ju inte jaga).
  • Cornellia
    Tom Araya skrev 2015-06-17 12:02:32 följande:
    Olika bitar är olika viktiga för olika människor, men följande är vad jakt kan innebära:
    -Ha och träna en hund för jakt, med allt vad det innebär.
    -Intresse för vapen och skytte. Bara skytte i sig kan vara en hel hobby. Vissa tillverkar även sin egen ammunition.
    -Intresse för djur och natur.
    -Viltvård - många jägare är även viltvårdare.
    -Kamratskapen och det sociala umgänget.
    -Upplevelserna av naturen och spänningen vid jakt.
    -Intresse för bytet så som mat, styckning, matlagning mm.
    -Intresse för jakt som en utmaning att överlista djur med en mängd tekniker trots flera överlägsna sinnen hos djuren.
    -Intresset för jakt kan även föra jägaren på resor, både inrikes som utrikes där han i det senare får se djur och natur han annars bara sett på tv.

Ni jägare här kanske kan komma på fler...
    Det mesta av det där går ju att göra utan själva dödandet. Att man ändå väljer att döda ser jag som obehagligt.
  • Cornellia
    Tom Araya skrev 2015-06-18 13:00:03 följande:
    Det jag beskrev är en del av jakten och i jakten ingår även att skjuta djur, så nej, du har fel. Jakt är precis som det mesta annat, en helhetsupplevelse där man inte är intresserad av att bara plocka ur vissa delar.
    Vill man bara uppleva delar av det, som exempelvis naturen så kan man ju förstås gå ut och plocka svamp, men det är inte samma sak och ger inte samma upplevelse. En del gillar det ena, en del gillar det andra, en del gillar båda och en del gillar inget av dem.

Du måste till att börja med förstå varför jakt är tillåtet och varför det är reglerat på det sätt det är och varför vi har viltvårdare.
    Okej. Jag förstår att själva dödandet bara är en del av jakten. Jag förstår dock inte hur man kan välja "hela paketet" när man vet att det ingår dödande.

Själva vårdande funktioner har jag inget emot, tex där man behöver skjuta ett skadat djur för att undvika att det lider osv.

Sen är väl ofta viltvård fel begrepp. oftast handlar det ju inte om att vårda någonting, utan att hålla ett bestånd nere för att jägarlobby hävdar att det inte finns plats för djuren annars. typ.

Nu tänker jag dock sluta diskutera detta, det är ot som bara sjutton och eftersom vi inte kommer komma någonstans vidare, då både jag och "andra sidan" kommer använda exakt samma texter som alltid när detta kommer upp, så kommer jag lägga ner detta nu. 
Svar på tråden vapen hemma