Anonym (Denblirintestörreändå) skrev 2015-06-20 18:28:06 följande:
Nu har vi ju bara ditt ord på att du är styrelseledamot i en sportskytteklubb,
liksom vi bara har TS ord på att hennes man tiger och tjurar för att han inte får förvara vapen hemma. Precis som du anser jag inte att man kan avgöra om en person är fullständigt trovärdig eller ens lämplig att hantera vapen utifrån en tråd på Familjeliv.
Däremot kan man ju ha en uppfattning som stämmer mer eller mindre bra med verkligheten. Min uppfattning är att en hypotetisk person som väljer nickname efter Mattias Flink och som skapar en sidfot som glorifierar mord sannolikt inte är lämplig att hantera eller förvara vapen.
I fallet Mattias Flink kan man ju också konstatera att det kan gå väldigt snett ibland när spärrarna släpper.
Vissa saker, som detta, vore enbart patetiskt att ljuga om,
Dbisä,, så ja, jag
ÄR invald styrelseledamot, som
vad är oväsentligt, jag har egt redan gått ut med mycket mer info än vad som är brukligt för min del, men detta är med sanningen överensstämmande. Jag är
dessutom utbildad skjutledare och kan därmed utbilda andra nya skyttar i denna ädla sporten,
och, bemyndigad i att hålla sk "
Gröna kortet kurser" för sportskyttar.
Jag kan inte se vitsen varför i helvete jag skulle ljuga om en sån sak, men men, tror du jag snackar skit....så får du väl tro det då. Fast jag är 100 % seriös nu, och det innebär de fakto
att jag kan betydligt mer än dig om hur lämpligheten hos en individ bedöms när det handlar om handeldvapen.
Och det är
betydligt hårdare krav för att erhålla licens på handeldvapen jämför med jaktvapen, och när det kommer till vapen av "
Fullauto-variant" då är det inte omöjligt.
Men näst intill ,att erhålla licens på helautomatiska vapen, tex en Heckler & Koch G36 C AEG Det går, men kraven är
sanslöst höga. Och det med rätta. Jag kan inte reglementet i det fallet men jag har för mig att det krävs att du har en
riktig vapenkasun, ett sketet vapenskåp räcker inte, plus att kraven på larm är höga som helvete. Med rätta, som sagt.
Sen kan du köpa automatvapen illegalt i Sverige, det är dyrt, men långt ifrån omöjligt, och en "vanlig" pistol eller revolver lyckade en journalist få tag på inom 3, eller om det var 4 timmar, han skulle testa hur enkelt det var, och det var otäckt enkelt. Men det är insmugglade vapen i
dom fallen. Tro han blev åtalad trots att det var ett test och att han lämnade in vapnet till polisen
omedelbart. Men en vapenbrott var det lik förbannat !!!
Lite OT, men
intressant OT.
Kram //
Anton