• Anton Chigurh

vapen hemma

Tom Araya skrev 2015-06-15 19:06:17 följande:
    Precis och där skiljer sig svensk vapenkultur från exempelvis den amerikanska.
    Sverige är ett av de absolut vapentätaste länderna i världen sett till civila och legala vapen,

men utgör ett snudd på betydelselös nivå av problem vad det gäller våld och kriminalitet.
    Dessutom har det visat sig att dom allra flesta vapen som används i kriminellt syfte är insmugglade vapen, inte legala, eller stulna "svenska" vapen.
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Anton Chigurh
    Anonym (ed wolbank) skrev 2015-06-13 14:41:52 följande:
    - Leker dina barn med köksknivarna ???

- Brukar dom leta upp bilnycklarna och försöka starta bilen ???

- Äter dom dina mediciner ???

- Självklart inte eftersom ni faktiskt bryr er om att uppfostra barnen.

Ett vapen förvaras inlåst och man har ALDRIG ett skjutklart och laddat vapen i vapenskåpet, man ska inte ens förvara alla delarna och patroner på samma ställe som vapnet,

Barnen måste alltså komma åt tre saker som ska vara inlåsta på olika ställen och lyckas att ladda vapnet. Det är inte möjligt.
    Exakt, följer du bestämmelserna finns det inte på kartan att barn kommer åt ett komplett vapen, ammunition (dessutom rätt kaliber ifall det finns mer än ett vapen tillgängligt) och sen ladda, vilket kan vara nog så jävligt om det är en hård fjäder till manteln, och sen eventuellt osäkra för att slutligen avfyra vapnet. 

Jag vet, revolver är enklare, men lik förbannat, förvarar du vapen och ammo åtskilda, med olika nycklar, och ser till att hålla reda på nyckelhelvetet. Så händer inget. Sen hör det till att uppfostra ungjävlarna så att dom fattar att dom skall giva fan i allt vad vapen heter såvida inte det är på föräldrarnas initiativ. Jag förmodar att uppfostran är "likadan" när det kommer till knivar. Och vistas ensam i trafiken. 

DO YOU GET MY FUCKING POINT !!!
    [Det där sista, det är riktat till TS och alla med samma åsikt som TS]

KRAM //Anton triniti.gif
  • Anton Chigurh
    Anonym (Denblirintestörreändå) skrev 2015-06-18 17:08:52 följande:
    Poängen blir nästan övertydlig om man ser till din sidfot och ditt val av nickname

Dock inte din poäng.
    Ser du inte min poäng, Dbisä, så finns det noll anledning att fortsätta diskussionen i ditt fall. 

Over and out....wavetowel.gif
  • Anton Chigurh
    Anonym (nn) skrev 2015-06-18 19:15:55 följande:
    Vad bråkar ni om? Skrattande
    ???
  • Anton Chigurh
    Anonym (nn) skrev 2015-06-18 19:22:02 följande:
    Har inte följt tråden sådär noga.. såg ut som att ni käftar om någonting.
    Nä, då såg du i syne.CHICK
  • Anton Chigurh
    Anonym (nn) skrev 2015-06-18 19:29:07 följande:
    Jag lovar att inte skjuta någon LOL
    cheers2.gif
  • Anton Chigurh
    Anonym (Denblirintestörreändå) skrev 2015-06-18 19:25:36 följande:
    Ett allmänt forum det här, inte ditt vapenskåp.

Min poäng är att

det finns många som fortsätter att tycka om att     leka     med vapen även vid en ålder de egentligen borde vara vuxna
    Om du, utan att veta ett jävla skit om mig, tycker att JAG passar i "din gruppering" så säg det rakt ut istället för det här fega kringgående du håller på med !!!

Nu är detta en helt annan diskussion än vad TS avser, men visst. Definiera "leka".....!
  • Anton Chigurh
    Anonym (Denblirintestörreändå) skrev 2015-06-19 10:31:33 följande:
    Det var fint tänkt av dig att börja jollra för Anton Chigurh. Men det blev kanske lite fel det där du skrev att FL-mammorna inte skulle hantera vapen bättre.

Se det så här. Få skulle anse att en bilförare som skryter med att han eller hon kör bättre än folk som inte har körkort. Precis därför är det inte relevant att du anser att vissa kan hantera vapen bättre än FL-mammorna. Därav min fråga hur du vet vilka som förvarar vapen hemma av FL:s användare.

Faktiskt skulle man kunna påstå att den som väljer att inte ha vapen hemma eller ens använda vapen har funnit den mest säkra metoden att hantera vapen.

Apropå val av nickname. Ännu har jag inte sett Mattias Flink dyka upp i tråden. Skönt det så inte Anton Chigurh utsätts för en mördande konkurrens.

Från Wiki

"In the novel and film, Chigurh is portrayed as an unstoppable hitman who kills almost everyone he meets. While he is a ruthless killer, Chigurh occasionally gives his victims a second chance, allowing their fate to be decided with a coin toss."
    Exakt....hur många Assassins är såpass mänskliga att dom faktiskt ger offret en 50/50 chans att få vakna upp nästa dag. 

Kram //Anton gun.gif
  • Anton Chigurh
    Anonym (Denblirintestörreändå) skrev 2015-06-19 10:31:33 följande:
    Det var fint tänkt av dig att börja jollra för Anton Chigurh. Men det blev kanske lite fel det där du skrev att FL-mammorna inte skulle hantera vapen bättre.

Se det så här. Få skulle anse att en bilförare som skryter med att han eller hon kör bättre än folk som inte har körkort. Precis därför är det inte relevant att du anser att vissa kan hantera vapen bättre än FL-mammorna. Därav min fråga hur du vet vilka som förvarar vapen hemma av FL:s användare.

Faktiskt skulle man kunna påstå att den som väljer att inte ha vapen hemma   eller ens använda vapen har funnit den mest säkra metoden att hantera vapen.

Apropå val av nickname. Ännu har jag inte sett Mattias Flink dyka upp i tråden. Skönt det så inte Anton Chigurh utsätts för en mördande konkurrens.

Från Wiki

"In the novel and film, Chigurh is portrayed as an unstoppable hitman who kills almost everyone he meets. While he is a ruthless killer, Chigurh occasionally gives his victims a second chance, allowing their fate to be decided with a coin toss."
    Så det säkraste sättet att köra/åka bil.......det är att inte sätta sig i bilen alls !!!

Men fan, jag hänger inte med, säker bilkörning...ja, men utan att sätta sig i bilen.

Förklara gärna.

Tack på förhand.

MED VÄNLIG HÄLSNING   //Anton rocket.gif
  • Anton Chigurh
    Anonym (Denblirintestörreändå) skrev 2015-06-19 11:11:50 följande:
    Lite större säkerhet än så föredrar jag avseende personer som förvarar vapen i hemmet. Det är inte vapenförvar i hemmet i sig jag invänder mot utan vem som anser sig vara lämplig.

I första inlägget berättar ts om sin man som inte kan ta en konflikt på annat sätt än genom att tiga och tjura. Kunde paret i stället diskutera frågan verbalt kunde de ställa mannens önskan om ett vapen i hemmet mot kvinnans rädsla för vapen och i bästa fall komma fram till ett gemensamt beslut eller åtminstone en gemensam målbeskrivning.
    Förvisso, men betänk att vi bara har hört ena parten här, jag kan inte bedöma ifall den mannen är lämplig vapenägare, eller inte, baserat på en trådstart på FAMILJELIV.

Och, Dbiså...faktum är, att jag sitter med som invald i styrelsen i en sportskytteklubb, och jag är en av två bemyndigade styrelsemedlemmar som har fullmakt att skriva på så kallat "Föreningsintyg om aktivt medlemskap i skytteförening (PM 551.24 150618)." och det ger faktiskt mig en viss "makt" att avgöra ifall en medlem är att anse som lämplig, eller inte, att hantera ett eget vapen. Jag tar inte beslutet ensam utan det är styrelsen men vi är bara två som är bemyndigade att skriva under intyget.

Men självklart är det polisen som gör den egentliga bedömningen, fast den ansökande medlemmen måste bli godkänd av styrelsen först. Annars är det helkört, då är det inte lönt att skicka licensansökan till polisen. 

Så ja, jag vet, en hel del om det där med lämplighet eller inte, och tro mig, jag har aldrig bedömt en medlems lämplighet utifrån en tråd på FAMILJELIV !!!

Mvh //Anton shiny.gif
  • Anton Chigurh
    SupersurasunkSara skrev 2015-06-19 13:38:08 följande:
    TS du har givetvis rätt till din åsikt och din man har rätt att ogilla den.

Men ni måste diskutera saken, du måste förklara din ståndpunkt och han sin. Ingen av er har mer rätt än den andra. det kommer att bli svårt för din man att fortsätta med sin sport om han inte kan ha eget vapen.

Den som skrev att de som barn kunde komma åt vapnen har haft idioter till föräldrar.

Min man tävlar i skytte och har vapnen i vapenskåp. Visserligen med nyckel, men nyckeln ligger i sin tur i ett kassaskåp med kodlås så bara maken kan komma åt den.
    Lite så Sara, det gäller att se lösningen på eventuella problem, precis som du gör här och inte bara ondgöra sig över allt elände som möjligen KAN inträffa om vi nu skall tänka Murphys lag. Jaja, det har kommit många seriösa och fullt kompetenta förslag, tex det utmärkta förslag med kodlås på vapenskåpet, och så ditt ditt, för att nämna några, ja, det går att hålla småglinen borta från vapen, det gäller bara att vara lite förutseende. 

Bra där, Saraup.gif

Kram //Anton guntot
  • Anton Chigurh
    Anonym (USCH) skrev 2015-06-19 21:11:09 följande:
    Jag hade kanske gått med på det.. Men bara om vapnen var jääääävligt undangömda... typ i garaget/på vinden och att

ammunitionen är gömd typ i underkläderslådan.
    Fast enligt reglementet skall ammon vara i LÅST utrymme.

Jupp.

Jag har dubbla vapenskåp, ett för vapen och ett för ammo. 

Jag förvarar dock inga underkläder i nåt av skåpen.

KRAM //Anton dance.gif
  • Anton Chigurh
    Anonym (USCH) skrev 2015-06-19 21:11:09 följande:
    Jag hade kanske gått med på det.. Men bara om vapnen var jääääävligt undangömda... typ i garaget/på vinden och att

Fast enligt reglementet skall ammon vara i LÅST utrymme.

Jupp.

KRAM //Anton dance.gif
  • Anton Chigurh
    Anonym (USCH) skrev 2015-06-19 21:08:32 följande:

Fast enligt reglementet skall ammon vara i LÅST utrymme.

Jupp.

KRAM //Anton dance.gif
  • Anton Chigurh
    Anonym (nn) skrev 2015-06-19 22:36:23 följande:
    Men om du byter kallingar en gång per år så är det väl lika bra att låser in dom också?

Glad midsommar! Skål
    Jag byter faktiskt fillingar två gånger per år. Midsommar OCH jul. Så det så.

Glad midsommar på dig med....lineup.gif
  • Anton Chigurh
    Anonym (Denblirintestörreändå) skrev 2015-06-20 18:28:06 följande:
    Nu har vi ju bara ditt ord på att du är styrelseledamot i en sportskytteklubb,

liksom vi bara har TS ord på att hennes man tiger och tjurar för att han inte får förvara vapen hemma.  Precis som du anser jag inte att man kan avgöra om en person är fullständigt trovärdig eller ens lämplig att hantera vapen utifrån en tråd på Familjeliv.

Däremot kan man ju ha en uppfattning som stämmer mer eller mindre bra med verkligheten. Min uppfattning är att en hypotetisk person som väljer nickname efter Mattias Flink och som skapar en sidfot som glorifierar mord sannolikt inte är lämplig att hantera eller förvara vapen.

I fallet Mattias Flink kan man ju också konstatera att det kan gå väldigt snett ibland när spärrarna släpper.
    Vissa saker, som detta, vore enbart patetiskt att ljuga om, Dbisä,, så ja, jag ÄR invald styrelseledamot, som vad är oväsentligt, jag har egt redan gått ut med mycket mer info än vad som är brukligt för min del, men detta är med sanningen överensstämmande. Jag är dessutom utbildad skjutledare och kan därmed utbilda andra nya skyttar i denna ädla sporten, och, bemyndigad i att hålla sk "Gröna kortet kurser" för sportskyttar.
    Jag kan inte se vitsen varför i helvete jag skulle ljuga om en sån sak, men men, tror du jag snackar skit....så får du väl tro det då. Fast jag är 100 % seriös nu, och det innebär de fakto att jag kan betydligt mer än dig om hur lämpligheten hos en individ bedöms när det handlar om handeldvapen.

Och det är betydligt hårdare krav för att erhålla licens på handeldvapen jämför med jaktvapen, och när det kommer till vapen av "Fullauto-variant" då är det inte omöjligt. Men näst intill ,att erhålla licens på helautomatiska vapen, tex en Heckler & Koch G36 C AEG  Det går, men kraven är sanslöst höga. Och det med rätta. Jag kan inte reglementet i det fallet men jag har för mig att det krävs att du har en riktig vapenkasun, ett sketet vapenskåp räcker inte, plus att kraven på larm är höga som helvete. Med rätta, som sagt.

Sen kan du köpa automatvapen illegalt i Sverige, det är dyrt, men långt ifrån omöjligt, och en "vanlig" pistol eller revolver lyckade en journalist få tag på inom 3, eller om det var 4 timmar, han skulle testa hur enkelt det var, och det var otäckt enkelt. Men det är insmugglade vapen i dom fallen. Tro han blev åtalad trots att det var ett test och att han lämnade in vapnet till polisen omedelbart. Men en vapenbrott var det lik förbannat !!!

Lite OT, men intressant OT.

Kram //Anton horsecowboy.gif
  • Anton Chigurh
    Anonym (Denblirintestörreändå) skrev 2015-06-21 10:08:10 följande:
    Självklart  väljer jag att tro dig, precis som jag tror på TS beskrivning. Det fungerar uppenbarligen inte annars, det är bara att läsa runt lite på Familjeliv så ser man en mängd trådar där Bror eller Syster duktig ifrågasätter och ropar troll eller något annat om TS.

Jag anser att TS man skulle må bättre av att lära sig att det finns andra sätt att hantera en konflikt än att tjura och tiga sig fram till målet: ett vapenskåp. Jag är heller inte så imponerad av ditt val av nickname och sidfot ur ett vapenlämplighetsperspektiv. Missförstå mig inte,

jag tror inte att du har ambitionen att bli en Anton Chigurh på riktigt

eller att du verkligen tror på budskapet i din sidfot, med det du signalerar med dessa måste inte nödvändigtvis tolkas som du vill.
    Det får jag kanske erkänna, att jag inte har en önskan att ta livet av random people med en tryckluftdriven bultpistol, men, håll med om att min sidfot, trots den något makabra framställningen.....faktiskt är mer, hur skall jag uttrycka det.....relevant, aktuell...sann kanske, än vad många vågar inse.

Tänk dig utopin (en fruktansvärd sådan, ja) att du faktiskt kunde avliva precis vem fan du ville, helt utan någon som helst konsekvens eller straffpåföljd. Hur många personer tror du skulle överleva mer än en vecka !!!

Så min sidfot må låta hemsk, men den är också otäckt sann. Budskapet i sidfoten ÄR sant. Tyvärr. Inte därmed sagt att det är något jag eftersträvar. Verkligen inte. Så du inte massuppfittar mig här.....

Kram //Anton gangsta.gif
  • Anton Chigurh
    Anonym (Denblirintestörreändå) skrev 2015-06-21 13:18:08 följande:
    Konsekvensen skulle alltid finnas kvar hos mig själv som tanken med vilken rätt valde du att döda dessa personer,

så trots att tanken i sig skulle vara frestande        i vissa fall skulle jag avstå.

Om jag ändå ska bli allsmäktig föredrar jag i så fall att få möjlighet att ge dessa personer en moraluppsättning som ger dem full insikt i vad deras handlingar har inneburit för andra och att sen tvingas leva med sig själva och vad de har gjort.

Faktiskt ett mycket grymmare och mer sofistikerat straff än möjligheten att kunna döda dem ostraffat. Hämnden är en rätt som kommer bäst till sin rätt om den serveras iskall.
    "  i vissa fall ....skulle jag avstå"

Mao, Dbisä, så finns det fall där du skulle använda dig av möjligheten att avliva oönskade individer. 

Rätt eller fel !!!

Bara ett rakt ja eller nej, inga undanflykter nu....cool.gif
  • Anton Chigurh
    Anonym (Denblirintestörreändå) skrev 2015-06-21 14:24:34 följande:
    Fel.

Testa att koppla "i vissa fall" till "tanken i sig skulle vara frestande" så blir innebörden i det jag skrev tydligare.

Möter du verkligen så många personer du retar dig på att du skulle kunna överväga att skjuta dem om du visste att du inte blir straffad?

Jag känner ingen människa jag önskar livet ur.

- Du har inte funderat på att byta umgänge ???
    Jag känner ingen personligen, men nog fan för att det finns människor jag skulle avliva utan att blinka.

IS.

Behöver jag säga mer !!!

- Och nej, jag trivs ypperligt i mitt nuvarande umgänge. Tro mig.
  • Anton Chigurh
    Anonym (Denblirintestörreändå) skrev 2015-06-21 14:47:17 följande:
    Fint!

Intressant frågeställning. Jag läste nyss om Anders Eklund i en annan tråd och tänkte att nog fan skulle jag skjuta honom om jag fick gå tillbaka i tiden och ta honom före hans första mord eller den där mannen som slog ihjäl en familj i Ljungsbro.

Men så tänkte jag ett varv till och kom fram till att om jag ändå gör mig själv till allsmäktig domare varför inte i stället gå in först och se om jag kan ändra några av de omständigheter som gjorde dem till monster.

Vari ligger förresten tjusningen med sportskytte - är det känslan av att någon gång få uppleva  att man nästan behärskar ett instrument till fulländning?
    Jag skrev ett långt inlägg till svar här....som försvann, förbannade mög, jag skall skriva om det men hinner tyvärr inte med det just nuGlad..... jag har en del jag vill förmedla här.

Ha det.

Mvh //Anton
Svar på tråden vapen hemma