• Ninadobrev

Lisa Holm, Distraktion från verkliga problem?

Asså jag blir så jävla trött och chockad! Inte för att låta känslokall eller nått, tycker det är förjävligt att hon Lisa blev mördad i 17 års ålder! Det är hemskt att man ska behöva möte ett sådant tragiskt slut vid en så ung ålder och jag skänker all kärlek och stöd till familj och anhöriga!! <3

Men ärligt talat. Det sker massmord på mycket yngre barn varje dag världen över! Hela byar i bl.a. Afrika och Asien som svälter ihjäl, barn som tvingas gifta sig med gubbar, människohandel, våldtäkter, hedersmord, kidnappningar! Allt detta händer verkligen hela tiden, även i Sverige! Med tanke på hur jävla många orättvisor och vidriga brott mot människor som sker hela tiden tycker jag att den här typen av uppmärksamhet som hennes mord har fått är näst intill skandalöst! Det visar ju bara hur ignoranta andra människor är och hur deras verklighet ser ut när ett mord på en VACKER SVENSK flicka får tusen gånger mer höjda ögonbryn och tårar än vad 70 våldtäkta och mördade flickor i samma ålder får! Skillnaden är ju tragiskt nog att dessa unga kvinnor råkar vara bosatta i Syrien... Jag blev så förvånad när jag såg allt om henne på instagram och folks överdrivna reaktioner för en främling att jag höll på att svimma! Pinsamt är det verkligen. Låt hennes familj och anhöriga sörja för det som har hänt är hemskt, men lägg den stora uppmärksamheten på brotten som behöver det!

Det är Lisas familj och vänner som ska ha den enda rösten i detta, låt dem sörja ifred och skicka istället blommor till dem eller besök hennes grav! Använd inte denna händelse för att fiska likes på instagram, så otroligt respektlöst, ignorant och barnsligt beteende.

• Svar på tråden Lisa Holm, Distraktion från verkliga problem?
  • ninasord

Hur kommer det sig att det blir så?

• Anonym (sadly)

Nu är det väl så, att man som människa endast kan förhålla sig till det som händer i närheten, med människor eller platser du kan identifiera dig med. Ingen kan bära hela världens skulder på sina axlar, även om man som svensk nuförtiden helst vill det. 

• Hannah76

Varför starta flera trådar?

"Fenomenet" är inte märkligt alls. Eller svårt att förstå.

• Anonym (svaranonym (sadly))

Ja det stämmer absolut. Det är få som ser problem så länge de inte blir stora på sociala medier i dagens samhälle. Men jag tror dock att det är fel att säga att alla människor är inkapabla att se internationella problem. Hade detta varit fallet hade världen sett bra mycket värre ut än vad den gör idag :)

• Ninadobrev

(Svar Hanna76)

Jag håller med, fenomenet behöver inte mer uppmärksamhet. Men jag ville bara uttrycka min åsikt då utsträckningen av detta chockade mig!

• Anonym (45)

Det handlar om att hon är någon man kan relatera till. 

• Anonym (sadly)
    Anonym (45) skrev 2015-06-13 19:44:28 följande:

Det handlar om att hon är någon man kan relatera till. 

Ja, det var ju egentligen det jag ville säga. Tack.
  • Anonym (svaranonym (sadly))

Kan alla relatera till en 17 årig tjej? På vilka sätt? Låter otroligt konstigt om ni frågar mig. Att relatera till någon som ni inte vet något om eller vad denna har gått igenom i sitt förflutna? Det enda ni vet om Lisa är att hon blev våldtagen och mördad, vilket ni inte kan relatera till (uppenbarligen).

• Anonym (sadly)
    Anonym (svaranonym (sadly)) skrev 2015-06-13 19:50:44 följande:

Kan alla relatera till en 17 årig tjej? På vilka sätt? Låter otroligt konstigt om ni frågar mig. Att relatera till någon som ni inte vet något om eller vad denna har gått igenom i sitt förflutna? Det enda ni vet om Lisa är att hon blev våldtagen och mördad, vilket ni inte kan relatera till (uppenbarligen).

Det kunde varit din dotter. Eller syster. 
  • Anonym (45)
    Anonym (svaranonym (sadly)) skrev 2015-06-13 19:50:44 följande:

Det är väl klart de flesta kan relatera till en 17årig tjej, de flesta har ju varit 17 år? De flesta känner väl någon 17årig svensk tjej, eller framförallt minns tillbaka till sin egna tonårstid. Även om man inte känner henne personligen så kan man relatera till allt som hände när man var 17 år(vilket ofta är väldigt mycket då man har hormoner i kroppen och man är precis på gränsen in till vuxenlivet, man är fortfarande ett barn men ändå inte).

Dessutom var hon en vanlig söt svensk tjej från ett litet samhälle på landet. Jag kommer själv från en liten by i Dalarna, och det händer liksom inte såna saker där. Därför är det väldigt chockade och hemskt.

Det betyder inte att det är mindre synd om barnen i Afrika, men eftersom det är på en annan kontinent som de flesta svenskar inte besökt är det liksom inte lika närvarande 
Svar på tråden Lisa Holm, Distraktion från verkliga problem?