• Mijjan

Stor mage = stort barn??

Jag "vet" att det inte behöver betyda det men är gravid i v 25. När jag var och mätte magen häromdagen blev jag lite "orolig" då jag låg väldigt högt på SFkurvan. Har dock inte gått upp så mycket, 4 kilo. Nu undrar jag hur det gått för andra som haft stor mage (livmoder) under graviditeten. Fick ni stora barn bara för det? Är första och har försökt äta sunt och träna utifall det skulle kunna påverka så man inte får en jättebebis... Med säkert 15 veckor kvar till förlossning hinner jag ju oja mig en hel del till innan jag vet hur stor/liten hen är där inne :P Som förstföderska misstänker jag att jag kan gå över och vet att det kanske har större betydelse för barnets slutvikt men är ändå lite nyfiken på hur andra haft det med magarna och hur stora barnen blev. Skriv gärna också vilken vecka ni födde i :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Stor mage = stort barn??
  • Anonym (Stor)

Min mage växte mycket sista månaden, fick tul för att kolla. Stämde bra, bebis 4,6kg, 55cm.

men det kan vara mycket fostervatten också, men på mig kände man att magen var full av bebis, väldigt trångt.

• Anonym (-)

Jag kan inte rösta då jag är osäker på vad som räknas som en "stor mage"?

Jag hade en stor mage, men ändå normalstor. Tror jag. Haha!

Hur som helst så födde jag ett barn, på BF-datum, som var 54 cm lång och vägde cirka 4,5 kg.

Att mitt barn var så stort, beror förmodligen på gener; pappan är 195 cm lång, t ex.

• Anonym (Oj)

Hade "liten mage" bebisen vägde över 4kg :) ingen som trodde mig först :)

• LillaJag06

Jag hade stort mage, stort SF mått hela graviditeten. Bm och läkare trodde att bebisen skulle vara stor men när han föddes i v,40 (39+6) vägde han bara 2810 gr och var 47 cm.

Jag är liten 160 cm och vägde själv 2600 och var 46 född 2 veckor innan bf.

• Fian88

Hade stor mage och sonen var 52cm lång och vägde 3770g, så väldigt normalstor . Hur stor mage man får kan ju bero på olika saker, hur mycket fostervatten man har tex eller hur mycket plats man har mellan bäcken och revben. Många långa kvinnor har ju knappt nån mage även mot slutet av graviditeten medan många korta ser ut som att de ska tippa framåt. Du behöver nog inte oroa dig och även en bebis på över 4kg är liten . Det man egentligen ska oroa sig över är huvudomfånget..

• Miss P

Jag hade en väldigt stor mage... Många som trodd att där låg en stor baby. Men icke sa nicke... ha ha ha... Han var 44 lång och 2455 gram :)

• Dijon

Stor mage, men hööögt SF-mått hela tiden. Stort barn på 4300 gram.

Fick springa på TUL säkert 3 ggr som alla sa normalstor bebis som skulle väga runt 3500 gram. Haha. Jo visst.

Var enorm och låg på tvillingkurvan.

• Dijon

Just det, födde precis på BF genom akut snitt. Var för trång för bebis så hon sjönk aldrig ner. Har röntgat bäcken efteråt.

Sattes igång några dagar tidigare eftersom jag var orolig över att hon var stor (hade ju rätt i det även om överläkare och annat sa nej då ) .

• puckow
    Anonym (-) skrev 2015-06-14 09:08:29 följande:

Jag kan inte rösta då jag är osäker på vad som räknas som en "stor mage"?

Jag hade en stor mage, men ändå normalstor. Tror jag. Haha!

Hur som helst så födde jag ett barn, på BF-datum, som var 54 cm lång och vägde cirka 4,5 kg.

Att mitt barn var så stort, beror förmodligen på gener; pappan är 195 cm lång, t ex.

Att barnet blir stort för pappan är stor stämmer nog inte riktigt.. Min dotters pappa är över 2 meter lång, vägde 4,5 kg vid födseln och var tvilling. Dottern vägde just under 4kg.
  • aleakim

Hade högt sf-mått hela graviditeten, låg nästan på översta kurvan. I vecka 39+6 kom sonen ut och vägde 2720, haha. Längd okänd. Både läkarna som utförde snittet och min bm var väldigt förvånade.

Denna gång ligger jag normalt på kurvan, mitt i prick till och med. Enligt rul blir denna bebis något större än sonen.

W och liten i magen :)
Svar på tråden Stor mage = stort barn??