• Mijjan

Stor mage = stort barn??

Jag "vet" att det inte behöver betyda det men är gravid i v 25. När jag var och mätte magen häromdagen blev jag lite "orolig" då jag låg väldigt högt på SFkurvan. Har dock inte gått upp så mycket, 4 kilo. Nu undrar jag hur det gått för andra som haft stor mage (livmoder) under graviditeten. Fick ni stora barn bara för det? Är första och har försökt äta sunt och träna utifall det skulle kunna påverka så man inte får en jättebebis... Med säkert 15 veckor kvar till förlossning hinner jag ju oja mig en hel del till innan jag vet hur stor/liten hen är där inne :P Som förstföderska misstänker jag att jag kan gå över och vet att det kanske har större betydelse för barnets slutvikt men är ändå lite nyfiken på hur andra haft det med magarna och hur stora barnen blev. Skriv gärna också vilken vecka ni födde i :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Stor mage = stort barn??
  • Anonym (Fia)

Folk i allmänhet har nog inte koll på det där med SF-mått.

Jag låg mitt på kurvan och min son vägde 3770 när han föddes i vecka 39.

• fluu

Till min längd hade jag väldigt stor mage, fick en miniunge.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Voodoodoll

Min mage var stoor första graviditeten, dottern vägde 3,3 kg när hon kom. Andra graviditeten var magen ENORM och BM sa att barnet nog skulle vara stort. Ut kom en flicka på 3,5 kg. Beror på livmodern bland annat hur man bär barnet.

• isaochbel

Stor mage födde v 42+0 en son på 4260g. Hade dock väldigt mycket fostervatten, låg över översta kurvan på SF måttet från v 30 tror jag.

• Mijjan

Tack för alla svar :) Låter ju lite lovande iaf att majoriteten med stor faktiskt fått medelstort eller litet barn :) Är väl bara att vänta och se hur det blir... :)

• minerva123

Jag har två barn och hade stor mage med bägge. Båda pojkarna vägde strax över 3,4 kg vid födseln (1 vecka före BF). Jag gick upp 9 kg med första och 12 kg med andra, hade normal mängd fostervatten etc. Enligt min barnmorska bar jag barnen högt upp och framåt vilket gav det höga SF-måttet.

• gbgumman

Första barnet stor/normal mage barn 3,4kg
    Andra barnet mindre mage/normal barn 4,2 kg

• PrinsessanLeia

Jag tror jag låg mitt på kurvan med barn ett, hen vägde 4,1kg. Med barn två låg jag lite ubder normalkurvan och hen vägde 3,2 kg. De var ungefär lika långa.

Själv är jag liten 160/50 och förväntade mig ibte ett 4 kilosbarn. Pappan ä också liten.

• gbgumman
    PrinsessanLeia skrev 2015-06-15 07:10:18 följande:

Jag tror jag låg mitt på kurvan med barn ett, hen vägde 4,1kg. Med barn två låg jag lite ubder normalkurvan och hen vägde 3,2 kg. De var ungefär lika långa.

Själv är jag liten 160/50 och förväntade mig ibte ett 4 kilosbarn. Pappan ä också liten.

Jag är och rätt liten (163/55)
    Men jag vägde 5 kg när jag föddes. När jag var 1 år vägde jag 9 kg.
    Min dotter som vägde 4,2 vägde 8 kg när hon var ett och väger ca 20 kg nu när hon är 8 år.
    Sonen som bara vägde 3,4 kg var en rutig tjockis vid 1år. Gissar han vägde ca 11kg men är i dag 150 cm och väger ca 30kg

Så man kan aldrig sia om detta är min övertygelse.
  • PrinsessanLeia

Jag tror nog definitivt att mindre kvinnor mer sällan föder riktigt stora barn (över femmkg)

gbgumman skrev 2015-06-15 08:38:38 följande:

Jag är och rätt liten (163/55)

Men jag vägde 5 kg när jag föddes. När jag var 1 år vägde jag 9 kg.

Min dotter som vägde 4,2 vägde 8 kg när hon var ett och väger ca 20 kg nu när hon är 8 år.

Sonen som bara vägde 3,4 kg var en rutig tjockis vid 1år. Gissar han vägde ca 11kg men är i dag 150 cm och väger ca 30kg

Så man kan aldrig sia om detta är min övertygelse.

• gbgumman
    PrinsessanLeia skrev 2015-06-15 16:39:35 följande:

Jag tror nog definitivt att mindre kvinnor mer sällan föder riktigt stora barn (över femmkg)

Vi är väl konstiga då. Min mormor var en liten kvinna och fick tvillingar på 3,5 kg var för över 70 år sedan, min farmor vägde 5 när hon föddes för 100 år sedan. På båda sidorna föds stora barn fast alla är små eller mycket smala. Tror mer att det är ärfligt.
  • gbgumman
    PrinsessanLeia skrev 2015-06-15 16:39:35 följande:

Vi är väl konstiga då. Min mormor var en liten kvinna och fick tvillingar på 3,5 kg var för över 70 år sedan, min farmor vägde 5 när hon föddes för 100 år sedan. På båda sidorna föds stora barn fast alla är små eller mycket smala. Tror mer att det är ärfligt.
  • Minza83

Min livmoder lutar utåt och jag bär barnen utanför kroppen! :) får alltid bautamagar och folk frågar Alltid om jag är heeelt säker på att det inte är två ;) alltid legat på översta SF kurvan med.
    1a barnet född i v 39+1: 4115gr & 55cm lång, moderkakan vägde 930gr ;) pojke
    2a barnet: född i v 36+4: 3275gr och 50cm lång, moderkaka på 600gr. Han skulle ha vägt runt 4 om han kommit vid bf. :) pojke
    3e barnet född i v 39+5: 4650gr och 53cm lång, flicka
    SF måttet har varit liknande förutom med 2a där det stannade av i 2-3v och sen kom han ut

• Minza83
    Minza83 skrev 2015-06-22 00:25:38 följande:

Min livmoder lutar utåt och jag bär barnen utanför kroppen! :) får alltid bautamagar och folk frågar Alltid om jag är heeelt säker på att det inte är två ;) alltid legat på översta SF kurvan med.
    1a barnet född i v 39+1: 4115gr & 55cm lång, moderkakan vägde 930gr ;) pojke
    2a barnet: född i v 36+4: 3275gr och 50cm lång, moderkaka på 600gr. Han skulle ha vägt runt 4 om han kommit vid bf. :) pojke
    3e barnet född i v 39+5: 4650gr och 53cm lång, flicka
    SF måttet har varit liknande förutom med 2a där det stannade av i 2-3v och sen kom han ut

Jag är 178 cm lång ska tilläggas :) pappan är 186 lång :)
Svar på tråden Stor mage = stort barn??