• Lillarapunzel

Framtid inom ekonomi/juridik/liknande?

Har visserligen inte tagit "studenten" än, gör väl det i höst någon gång eller så, men ändå. 
    Jag har börjat kolla på det här med högskolestudier, och kommit fram till att jag allra helst skulle vilja gå ekonomie kandidat eller jurist. I andra hand politisk kandidat eller kriminolog. 

Men hur är egentligen framtidsutsikterna för dessa yrken? 
    Har pratat lite med mina föräldrar om det, men de är delade och jag skulle därför vilja ha lite "utomstående opinion". 

Min pappa, som är utbildad civ.ing. tycker att dessa yrken skulle passa mig jättebra, och att chanserna till jobb är bra. Absolut att det finns en liten konkurrens om jobben och så, men inte värre än någonstans. Min mamma å andra sidan, som är sjuksköterska, säger att framtiden är helt död inom dessa yrken. Att marknaden är proppfull, och att jag borde utbilda mig till typ undersköterska eller sjuksköterska om jag öht vill ha chans på att få ett jobb.

Men vad säger ni? Och ni som kanske jobbar inom ekonomi/juridik branschen, hur ser det ut hos er? Är det jättesvårt att få jobb?

• Svar på tråden Framtid inom ekonomi/juridik/liknande?
  • Anonym (C)

Jag har några vänner som är någorlunda nyexade jurister. Skulle inte säga att det är jätteenkelt att få jobb, några har fått plugga en extra termin men alla har fått jobb inom ett halvår från examen ungefär.

Sjuksköterskorna slits det väl däremot i, stor brist.

Jurist och ssk är ju väldigt olika utbildningar och yrken så du får väl fundera på vad som passar dig bäst.

• SchaefferBoy

Jurist är ju högstatus med 40.000kr i månadslöner, fria helger.

SSK är nästan slavjobb ala restaurang, med 24.000kr månadslöner ofta jobbhelger.

• Anonym (Justinianus)

Har bara lite mer ingående kunskap om jurister.

Jurister har traditionellt alltid fått jobb, om än kanske inte förstahandsvalet alla gånger. Det brukar även i tider av ekonomisk nedgång finnas ett behov av jurister. 

De senaste åren har jag dock lagt märke till att fler och fler jag möter i olika sammanhang är jurister (eller tänker utbilda sig till jurist). Vidare finns fler utbildningsplatser än förr. Så kanske kommer snart en tidpunkt när marknaden är mättad. Svårt att säga.

Juristprogrammet är bra på det sättet att du får en yrkesutbildning, som fortfarande är tillräckligt bred för att passa många typer av arbetsplatser. Du kan också starta eget om du är driftig. Utbildningen är rolig och utvecklande tycker jag (även om jag inte har så mycket att jämföra med). Läste själv i Uppsala, som har ett mycket bra pedagogiskt upplägg.

Sedan stämmer väl också det din mamma säger om sjuksköterskor (även om den marknaden också snart borde bli mättad). Men är det i så fall inte bättre att satsa på att bli läkare istället?

Slutligen verkar civilingenjör leda till softa jobb med bra betalt beroende på var man hamnar när man är klar. Kanske borde du gå i din pappas fotspår?

• Anonym (C)
    SchaefferBoy skrev 2015-06-15 10:54:25 följande:

Jurist är ju högstatus med 40.000kr i månadslöner, fria helger.

SSK är nästan slavjobb ala restaurang, med 24.000kr månadslöner ofta jobbhelger.

Fria helger och fria kvällar som jurist? Jovisst om man jobbar statligt. Jobbar du på affärsjuridisk byrå får du ju jobba jämt.
  • Anonym (kjfl)

Jag är ekonom och har många vänner som är jurister. Mina juristvänner som inte haft toppbetyg har fått hanka sig fram på vikariat(visserligen välbetalda) och perioder av arbetslöshet i sådär ca 5 år innan de fått det jobb de vill ha. De med toppbetyg har inte haft några som helst problem. De har alla väldigt oflexibla jobb och deras partners får ta stort ansvar för barnen.

Jag är själv ekonom och har en bra lön och ett bra jobb, men känner att jag hade tur som fick mitt första jobb i den konkurrens som finns. Det finns väldigt mycket ekonomer och om man vill ha ett bra jobb så gäller det att sticka ut och här är det som jag tycker funkar för ekonomer.

1) Läs på ett bra ställe (typ Uppsala, Stockholm eller Göteborg.

2) Se till att få i alla fall hyfsade betyg, framförallt i de senare kurserna.

3) Läs gärna alla biämnen inom samma område så att du får dubbla utbildningar, satsa på systemvetenskap om du är det minsta lilla it-intresserad. Juridik kan också funka bra men är ganska vanligt.

4) Jobba under studietiden. Helst typ på bank men det funkar med mc Donalds också, visa att du gör något mer än bara plugga. Engagera dig gärna i frivilligorganisationer, studentföreningar eller idrottsklubbar också.

Om jag tvekade på de yrken du tänker på pga arbetsmarknaden så skulle jag rekommendera dig att utbilda dig till civilingenjör eller systemvetare istället (och som systemvetare skulle jag rekommendera att läsa ekonomi som biämnen, kombinationen it och ekonom är jättebra). Absolut inte sjuksköterska. Du kanske får ett jobb men noll flexibilitet och dålig lön. Vem verkar ha det bäst vad gäller lön och möjlighet att påverka sitt eget arbete, din mamma eller din pappa?

Svar på tråden Framtid inom ekonomi/juridik/liknande?