• Anonym (Tina)

Kan man bli d-vitaminförgiftad av tillskott?

I början på april fick jag reda på att jag hade d-vitaminbrist. Började då äta 2500 ie per dag och började ganska snabbt känna mig piggare.

Jag har ljus hud och aktar mig för solen, kanske därför jag fått bristen.

Nu till min undran, jag har inte tagit något nytt blodprov för att se mitt värde, utan har lagt ned detta med tillskott för en vecka sedan eftersom det är sommar nu. Är det farligt att äta tillskott även under sommaren? Jag är ganska orolig av mig, tar knappt Alvedon, så jag oroar mig för att jag kanske kan få för mycket D-vitamin om jag skulle ta tillskott nu på sommaren?

Läste någon artikel om d vitaminförgiftning och blev genast orolig, samtidigt mår jag ju bra av att ta tillskott, om jag jämför med hur jag mådde innan. Sedan läste jag också något om att man helst ska ta vitamin K också.

• Svar på tråden Kan man bli d-vitaminförgiftad av tillskott?
  • Mascaraklumpar

Tar man en större mängd än det som rekommenderas under en lång period kan man bli förgiftad, ja. Att äta en tablett om dagen under sommaren gör dock sannolikt varken till eller från. Vill du kan du ju kompromissa och ta en de dagar det är dåligt väder?

• Anonym (Tina)
    Mascaraklumpar skrev 2015-06-15 14:31:29 följande:

Tar man en större mängd än det som rekommenderas under en lång period kan man bli förgiftad, ja. Att äta en tablett om dagen under sommaren gör dock sannolikt varken till eller från. Vill du kan du ju kompromissa och ta en de dagar det är dåligt väder?

Jo jag funderar på att göra så. Idag har jag inte varit ute någonting, så då borde det vara ok att ta en tablett. De dagar jag är ute, struntar jag i tablett. hoppas det är ok att göra så.
  • Phalaenopsis

Visst går det att D-vitaminförgifta sig, men då får du ligga i. Åtminstone 10-dubbla dosen du håller på med. Det enda fall som finns i Sverige tog 50 000 IE/dag i ett halvår(!) innan han blev sjuk.

2500 IE/dag är bara hälften av vad man rekommenderar ifall du faktiskt har D-vitaminbrist. Att du hade det får man nog anta med tanke på att du blev mycket bättre med tillskott. Det är ju inte direkt ovanligt i Sverige.

Om du vistas lite i solen så här sommartid så kommer bara de extra D-vitaminerna göra att du bildar mindre eget D-vitamin. Inte farligt alltså, bara onödigt. Sedan får man komma ihåg att fettlösligheten, som är en förutsättning för att du ska kunna förgifta dig, också är en mycket praktiskt sak: Du behöver inte alls vara ute i solen/ta tabletter varje dag - kroppen sparar ju det vitamin du bildat. Du behöver bara vara ute i solen motsvarande 15 min/dag medan din skugga är kortare än du själv. 45 min var tredje dag när solen står högt skulle alltså funka fint.

Svar på tråden Kan man bli d-vitaminförgiftad av tillskott?