• Anonym (mami)

Bonus får utbrott hos biomamman. Vad kan det bero på?

Jag har en underbar, social, omtänksam och glad bonuspojke på 5 år. Jag och min sambo har honom varannan vecka.

Under våra veckor är pojken trygg, glad och som vilket barn som helst. Vi har alltså inga problem med pojken. Däremot klagar mamman ofta på att pojken får utbrott hemma hos henne och har nu kopplat in en psykolog för att hon anser att han är en pojke med särskilda behov.

Jag har försökt att diskutera med pojken själv om dessa "utbrott" men han vill inte riktigt prata om det. Det händer även att han är orolig och kissar på sig när han kommer från mammavecka.

Är det något jag kan göra? Varför sker dessa utbrott endast hos mamman? Hur ställer vi oss till att en psykolog är inkopplad?

• Svar på tråden Bonus får utbrott hos biomamman. Vad kan det bero på?
  • Påven Johanna

Hur ni ställer er till det? Ja, ni bör förstås ställa er positiva till det. Oavsett hur ni uppfattar pojken så gör ju mamman en annan bedömning av honom hemma hos sig. Jag tycker inte att du ska göra något särskilt alls, och det är kanske inte i första hand du som ska ha en dialog med honom kring utbrotten heller. 

Hur länge har du funnits med i hans liv? 

• Anonym (Utbrott)

Det är vanligt att barn får utbrott när dom känner sig trygga och inte tvärtom!

Nej Du ska inte göra någonting då det inte är ditt barn!

Varför pratar du med barnet om detta när mamman redan tagit tag i problemet och kontaktat psykolog?!

• Anonym (mami)
    Påven Johanna skrev 2015-06-15 17:23:30 följande:

Hur ni ställer er till det? Ja, ni bör förstås ställa er positiva till det. Oavsett hur ni uppfattar pojken så gör ju mamman en annan bedömning av honom hemma hos sig. Jag tycker inte att du ska göra något särskilt alls, och det är kanske inte i första hand du som ska ha en dialog med honom kring utbrotten heller. 

Hur länge har du funnits med i hans liv? 

I snart 3 år. Vi pratar om det mesta så det kom sig naturligt att prata om utbrotten med. Såklart vi stöttar även i det.
  • Anonym (mami)
    Anonym (Utbrott) skrev 2015-06-15 17:32:32 följande:

Varför pratar du med barnet om detta när mamman redan tagit tag i problemet och kontaktat psykolog?!

Barnet blir ledsen och arg även här och vi upplever han till att vara trygg även hos oss.
  • Anonym (känner igen)

Känner igen det där. Mina bonusars mamma har också dragit in bup och kurator när barnen fått bryt hemma hos henne. Vi sa absolut, jättebra, oavsett anledning så blir det kanske bättre för alla. Men vi sa också att vi inte tyckte vi hade dessa problem hos oss.

Visade sig att kurator tyckte det var hon som behövde gå i terapi för att bearbeta sin tragiska barndom för att stärka sitt föräldraskap. Det saknades tydliga gränser och engagemang där vilket skapade osäkerhet hos barnen trodde man och det kröp fram att barnen tyckte nya lillebror fick mer tid.

Självklart kan du har en dialog med pojken om detta men inte pusha om han inte vill prata om det. Ibland kan de öppna sig med för en bonusförälder eller annan vuxen då det inte ligger samma rädsla att såra som det ibland gör med en bioförälder. Sen är en bra kommunikation mellan alla vuxna det allra viktigaste ser de att man är osams så blir det lättare situationer som dessa.

• Anonym (Utbrott)
    Anonym (mami) skrev 2015-06-15 17:38:55 följande:

Barnet blir ledsen och arg även här och vi upplever han till att vara trygg även hos oss.

Fast han är orolig och kissar på sig när han kommer till er. Låter som att han kan vara otrygg hos er men vågar testa gränser hos sin mamma.

Oavsett vilket så ska Du inte göra nånting alls!
  • Påven Johanna
    Anonym (mami) skrev 2015-06-15 17:37:50 följande:
    I snart 3 år. Vi pratar om det mesta så det kom sig naturligt att prata om utbrotten med. Såklart vi stöttar även i det.
    Det verkar inte som om det kom sig naturligt när jag läser din beskrivning över hur det gick till här:

"Jag har försökt att diskutera med pojken själv om dessa "utbrott" men han vill inte riktigt prata om det."

Men du har ju känt honom länge och har kanske en bra och nära relation till pojken. Det är förstås bra. Det behöver dock inte innebära att det är du som ska föra samtal med honom kring just detta. 
  • Anonym (känner igen)
    Anonym (Utbrott) skrev 2015-06-15 17:42:14 följande:

Fast han är orolig och kissar på sig när han kommer till er. Låter som att han kan vara otrygg hos er men vågar testa gränser hos sin mamma.

Det är väl inget konstigt att barnen är lite stökiga inför/under bytesdagar. Man får försöka göra dem så smidiga som möjligt. Vi slutade med helgbyte och hämtade/lämnade på skola istället , skapar mindre oro hos våra iaf.
  • Brumma
    Anonym (Utbrott) skrev 2015-06-15 17:32:32 följande:

Ja. Det ÄR dock inte helt omöjligt att barnet får utbrott när det INTE mår bra men att barnen är tillräckligt trygg i sig själv pga att det vet sitt värde för att det när bra resten av tiden..

Vi vet inte om det är det ena eller det andra, eller ngn annan anledning. Att som du gå på som en ångvält och anta att barnet får utbrott för att det mår BRA hos mamman är inte speciellt förnuftigt antagande, snarare låter det som om du låter en hel del förutfattade meningar styra....

Klart TS kan göra ngt och även prata med barnet - för vissa barn står bonusföräldern barnet lika, eller lika nära som en förälder. Ibland står föräldern FÖR nära - speciellt om föräldern är orsaken till det dåliga måendet.

Om mina barn, eller mitt bonusbarn, ngn gång mår så dåligt att det är läge att kalla in psykolog så önskar jag att barnet känner sig trygg att prata med NÅGOT av de vuxna som står barnet nära. Om det är mig, pappan, farfar, mormor eller skolkuratorn bryr jag mig faktiskt inte om så länge barnet har ngn att prata med. Det borde väl ändå gå först än ngn slags löjlig missriktad prestige att barnet bara får anförtro sig till föräldern?

TS. Vad du beskriver så mår ju barnet uppenbarligen inte helt bra. VAD det beror på vet ni ju inte, men oavsett om barnet är oreglerigt för att det är tryggt eller otryggt eller ngt annat så är det väl väldigt bra om barnet får prata med en psykolog? Det viktigaste är väl att barnet mår bra?
  • Anonym (mami)
    Anonym (Utbrott) skrev 2015-06-15 17:42:14 följande:

Han är orolig vid bytet sedan är han som vanligt. Känns som det är något han tar med hemifrån.
Svar på tråden Bonus får utbrott hos biomamman. Vad kan det bero på?