• madebyinferno

Linser, kikärter och bönor till småbarn???

Ja när kan man införa det på menyn, som smakis då från början såklart!?

• Svar på tråden Linser, kikärter och bönor till småbarn???
  • Jennie Brunflo

När barnet äter ungefär 1 portion med grönsaker kan du börja att SAKTA introducera proteinrika produkter.

Ge ½-1dl välkända grönsaker och ca 1 tsk av något proteinrikt.
    Upprepa 1 ggr/dag i 3-4 dagar med samma proteinrika grej.

Sedan kan du börja testa andra livsmedel på samma sätt.

Tål de det i 3-4 dagar så kan man öka till 2 msk.

Det är jobbigt för tarmar och mage att få proteinrik mat. De flesta tål det utmärkt men man ska ta det lungt så det inte blir magknip.

• madebyinferno

Kanske någon har något recept på barnvänliga rätter med linser, ärter eller bönor??

• nike81

Linssoppa är jättegott och enkelt att göra. Jag brukar ta lite vad jag har och blanda:
    Purjolök, vatten, buljong, röda linser, potatis, kryddor efter smak, eventuellt grönsaker eller rotfrukter. Koka ca 20 min tills det är grötigt eller mixa det när det kokat färdigt för en ännu mjukare konsistens. Funkar jättebra både för små barn och personal på min förskola. Jag äter det även hemma ofta.

Kinagryta tror jag det kallades när man fick det i skolan. Som köttfärssås med bönor, ost och chilikrydda blandat med makaroner.

• nike81

Chili con Carne är väl nästan samma sak.

• madebyinferno

Då ska jag prova linssoppan på lillan, gör något liknande med morot, röda linser och curry till oss vuxna ibland och med lite modifieringar ska nog lillan också kunna äta det

• B Elanna

Jag fick just hem ett häfte med vegetarisk barnmat 0-2 år och där står det att gröna ärtor och gröna bönor (haricots verts) är bra att börja med för att vänja vid lite protein, för de är det inte så _mycket_ protein i och därför relativt lätta för magen.

Typ blanda en potatis, ½dl ärtor eller bönor, smör/olja och kanske lite persilja .

• madebyinferno

B Elanna: Det lät lätt och bra, det provar jag till fröken kräsen här hemma!

• B Elanna

Lycka till, jag är i samma fas som du och ska precis prova mina första proteinsmakisar till min son, jag har inte hunnit prova några av förslagen så du kan väl säga hur din tjej gillade mosade ärtor eller om det nu blir bönor?

Svar på tråden Linser, kikärter och bönor till småbarn???