• Ebbagr

Nonchalant valp!

Yes! Jag hämtade hem mina underbara valp för 4 dagar sen och har märkt att hon är otroligt nonchalant! Hon är en finsk lapphundstik och den rasen är ju lite envis och har hört av många att dem kan va just nonchalanta och "omogna". Detta är min första egna hund så jag blev ganska förvånad när hon inte alls lyssnade vid vissa tillfällen. Är vi ute och busar och jag börjar springa följer hon efter, är vi inne och jag går iväg och gömmer mig följer hon efter men om hon tex sitter utomhus och filosoferar med en leksak reagerar hon inte alls, kan göra en massa olika ljud och ropa och hoppa men inte ens en reaktion, hon vandrar vidare och fortsätter lukta. Jag förstår att allt är nytt men asså jag är lite frustrerad. Hon är en tuff liten brud som springer ute själv ( vi har kompost galler runt en stor yta på gården) så jag öppnar altan dörren när hon vill ut, vilket hon vill nästan hela tiden vi är på nedervåningen. Där ute går hon omkring, busar, gräver, tuggar, kissar och bajsar. Men tillbaka till de jag undrade över, är de normalt att hundar till en början kan vara så himla nonchalanta? och är de fler som haft en nonchalant valp? Och hur ska jag göra för att få henne att lyssna? Alltid när hon kommer så belönar jag med godis/lek och beröring men hur blir jag roligare än det som hon nosar på utomhus? :)

• Svar på tråden Nonchalant valp!
  • Aniiee

Tålamod, vännen. Du har haft henne i 4 dagar. och har knappt hunnit göra sig hemmastadd. Lek på HENNES initiativ, gosa på HENNES initiativ. Försök inte forcera något.

Tänk att hon är som ett treårigt människobarn, ungefär. Iväg bort från mamma/matte för att undersöka, leka, stilla sin nyfikenhet. Sen kommer hon om ett tag och tankar kärlek.

Sen ska du ABSOLUT träna inkallning, men ta det lugnt.

I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Aniiee
    Aniiee skrev 2015-06-16 18:54:48 följande:

Tålamod, vännen. Du har haft henne i 4 dagar. och har knappt hunnit göra sig hemmastadd. Lek på HENNES initiativ, gosa på HENNES initiativ. Försök inte forcera något.

Tänk att hon är som ett treårigt människobarn, ungefär. Iväg bort från mamma/matte för att undersöka, leka, stilla sin nyfikenhet. Sen kommer hon om ett tag och tankar kärlek för att sedan sticka iväg igen.

För att sedan sticka iväg igen.
    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Ebbagr
    Aniiee skrev 2015-06-16 18:54:48 följande:

Tänk att hon är som ett treårigt människobarn, ungefär. Iväg bort från mamma/matte för att undersöka, leka, stilla sin nyfikenhet. Sen kommer hon om ett tag och tankar kärlek.

Aaa jag vet försöker intala mig själv det men jag känner mig så "vilse". Jag ska försöka lugna ner mig och inte vara en sådan hönsmamma :)
  • Dexter dot com

Valpen är inte nonchalant utan har huvudet fullt med nya intryck och kan förmodligen inte riktigt sortera dom och ta in fler när hon går runt och upptäcker miljön ute. Kräv inget av henne nu utan låt henne bara landa och bli trygg, vill du att hon ska komma så gå och hämta henne helt enkelt. Låt valpen vara valp, det andra hinner du med sen.

• Ebbagr
    Dexter dot com skrev 2015-06-17 05:35:19 följande:

Valpen är inte nonchalant utan har huvudet fullt med nya intryck och kan förmodligen inte riktigt sortera dom och ta in fler när hon går runt och upptäcker miljön ute. Kräv inget av henne nu utan låt henne bara landa och bli trygg, vill du att hon ska komma så gå och hämta henne helt enkelt. Låt valpen vara valp, det andra hinner du med sen.

Hon är nonchalant! De är förståeligt att hon inte lyssnar när något spännande är igång men ibland sitter hon bara eller ligger ner och kan ändå nonchalera! Har hört av många att denna ras kan vara väldigt nonchalant till en början!
  • Anonym (Ta det lungt)
    Ebbagr skrev 2015-06-17 13:48:46 följande:

Hon är nonchalant! De är förståeligt att hon inte lyssnar när något spännande är igång men ibland sitter hon bara eller ligger ner och kan ändå nonchalera! Har hört av många att denna ras kan vara väldigt nonchalant till en början!

Låt henne vara, man ska inte störa en valp som ligger ner. Och hon nochelerar inte dig, hon har helt ingen anledning att vara kontaktsökande än. Ge henne tid att börja tycka du är rolig. Men lämna henne ifred om hon ligger ner.
  • Anonym (O)

Om du är på, på, på, på hela tiden så tröttnar valpen på dig för att den upplever dig som påträngande och jobbig. Låt valpen vara i fred. Hon söker kontakt med dig när hon vill ha kontakt. Ni har ingen relation än - det är någonting som måste byggas upp och hon känner dig inte, vet inte vad du vill eller vad du förväntar dig av henne. Du måste vinna hennes förtroende.

Ett bra sätt att bygga en relation är att gå ut på promenader tillsammans, så följ med henne ut i trädgården istället för att släppa ut henne själv.

• Ebbagr
    Anonym (O) skrev 2015-06-19 09:16:43 följande:

Om du är på, på, på, på hela tiden så tröttnar valpen på dig för att den upplever dig som påträngande och jobbig. Låt valpen vara i fred. Hon söker kontakt med dig när hon vill ha kontakt. Ni har ingen relation än - det är någonting som måste byggas upp och hon känner dig inte, vet inte vad du vill eller vad du förväntar dig av henne. Du måste vinna hennes förtroende.

Ett bra sätt att bygga en relation är att gå ut på promenader tillsammans, så följ med henne ut i trädgården istället för att släppa ut henne själv.

aaa det har jag tänkt på är rädd att jag ska vara för på. Hahah det är jag som följer med henne ut för hon vill vara ute väldigt väldigt mycket, så ibland är hon ute på bakgården själv och ibland följer jag med och busar/tränar lite. Vi har börja koppelträna så vi brukar också gå korta rundor runt kvarteret, in i skogen osv. för hon måste vänja sig att inte bara kissa och bajsa på bakgården utan på andra ställen också! Men ska försöka att inte vara den hönsmamma jag är och låta henne vara lite! :)
  • Ebbagr
    Anonym (O) skrev 2015-06-19 09:16:43 följande:

aaa det har jag tänkt på är rädd att jag ska vara för på. Hahah det är jag som följer med henne ut för hon vill vara ute väldigt väldigt mycket, så ibland är hon ute på bakgården själv och ibland följer jag med och busar/tränar lite. Vi har börja koppelträna så vi brukar också gå korta rundor runt kvarteret, in i skogen osv. för hon måste vänja sig att inte bara kissa och bajsa på bakgården utan på andra ställen också! Men ska försöka att inte vara den hönsmamma jag är och låta henne vara lite! :)
Svar på tråden Nonchalant valp!