Nonchalant valp!
Yes! Jag hämtade hem mina underbara valp för 4 dagar sen och har märkt att hon är otroligt nonchalant! Hon är en finsk lapphundstik och den rasen är ju lite envis och har hört av många att dem kan va just nonchalanta och "omogna". Detta är min första egna hund så jag blev ganska förvånad när hon inte alls lyssnade vid vissa tillfällen. Är vi ute och busar och jag börjar springa följer hon efter, är vi inne och jag går iväg och gömmer mig följer hon efter men om hon tex sitter utomhus och filosoferar med en leksak reagerar hon inte alls, kan göra en massa olika ljud och ropa och hoppa men inte ens en reaktion, hon vandrar vidare och fortsätter lukta. Jag förstår att allt är nytt men asså jag är lite frustrerad. Hon är en tuff liten brud som springer ute själv ( vi har kompost galler runt en stor yta på gården) så jag öppnar altan dörren när hon vill ut, vilket hon vill nästan hela tiden vi är på nedervåningen. Där ute går hon omkring, busar, gräver, tuggar, kissar och bajsar. Men tillbaka till de jag undrade över, är de normalt att hundar till en början kan vara så himla nonchalanta? och är de fler som haft en nonchalant valp? Och hur ska jag göra för att få henne att lyssna? Alltid när hon kommer så belönar jag med godis/lek och beröring men hur blir jag roligare än det som hon nosar på utomhus? :)