Min son kommer och berättar om att han har en väldigt mycket äldre flickvän och jag vet inte hur jag ska ta det.
I förrgår kom min yngste son på 25 år och berättade att han vill ta med sin flickvän till oss på midsommarfirandet. Jag har länge varit nyfiken på denna flickvän eftersom de varit ett par i ett år och jag vet att han är seriös med henne. Efter vad han har berättat verkar hon vara en bra person. De bor dock båda i en annan stad och jag har därför inte träffat henne än.
Så när vi diskuterade firandet säger han plötsligt att han har något om henne som han vill berätta för mig innan vi träffas, och så släpper han bomben om att hon är 11 år äldre.
Jag kom av mig fullständigt och sa ingenting, men ju mer jag tänker på det desto mer förtvivlad blir jag. Kvinnan han har ihop det med är alltså 36 år gammal. Han har alltid pratat om hur gärna han vill ha egna, biologiska barn. Så hur sjutton tänker han?
Jag blir jätteledsen när jag tänker på att han kanske blir utan barn om han satsar på denna kvinna. Dessutom är jag rädd för att han ska bli utfryst på exempelvis sin framtida arbetsplats när folk upptäcker detta.
Jag har i dagsläget ingen aning om hur jag ska lyckas hålla masken när hon kommer till oss framåt helgen och jag känner egentligen att jag skulle vilja prata ut ordentligt med min son innan jag träffar henne eftersom jag just nu har mängder med frågor som jag vill ha svar på. Jag tror säkert att det är en bra och ordentlig kvinna han har hittat, för jag litar på hans omdöme där, men att hon är så pass mycket äldre gör mig oroad och jag vet inte hur jag ska förhålla mig till det. En kvinna på 36 år som inte har barn låter lite konstigt i mina öron. Hur stor är chansen att hon är seriös med min son? Hur stor är chansen att hon ska hinna få barn med honom innan det är för sent? Han studerar fortfarande. Hur stor är ens chansen att en kvinna som i denna höga ålder ännu inte har fått barn ska vilja ha några alls? Som sagt vet jag att min son vill ha biologiska barn och att detta är viktigt för honom, så därför förstår jag inte hur han resonerar.