jag får inte jobba mindre för min chef!
Jag har en femåring och en elvaåring. Jobbar sen ett par månader på en arbetsplats där jag trivs bra....men det är väldigt hög arbetsbelastning och man förväntas prestera på hög nivå. Jag arbetar heltid och jag upplever det tufft att göra det samtidigt som jag har "allt annat" som ska hinnas med. Jag har dock en man som göra minst lika mycket som mig, städhjälp och matleverans. Dock är jag lättstressad och mår inte så bra med överbelastningen. Min husläkare tycker jag ska jobba 75% bara för att må bättre. Jag tog mod till mig och sade till min chef att jag skulle vilja jobba 90% från hösten. Han sa att ung. det kan man om man har yngre barn för att i nästa mening - motsägelsefullt - säga att vi (i gruppen) måste jobba heltid och från hösten kommer vi få ännu mer jobb (!!). Han frågade varför jag vill gå ner i tid och det enda jag fick ur mig var "det är så mycket....". Tror att jag blev paff över hans svar så jag inte fick ur mig nåt vettigare. Jag förstår inte att han kan säga så här. Enligt lag har man ju rätt att jobba 75%. dessutom jobbar en tjej i gruppen några timmar mindre per vecka för att underlätta hämtning och lämning men det kanske inte min chef som godkänt det.... Trodde att det viktigaste vara att personalen mår bra men som många andra ställen är det väl först och främst prestationen som räknas. Jag tror dock inte att min prestation skulle försämras nåt speciellt om jag bara jobbade 4 tim mindre per vecka. Känner inte för att driva detta vidare men får acceptera att jag måste jobba heltid men känner mig ledsen över detta. Det är väldigt svårt att hinna fatt at jobba när det är så mycket annat med barn, läkartider och gud vet allt, speciellt under maj och juni. Hur skulle ni andra gjort?