• Kaaka

Ska min dotter träffa sin pappa?

Hej!

Jag har en dotter som snart fyller 5 år.

För 2 år sen snart separerade jag med hennes pappa. Han tog separationen väldigt hårt och föll tillbaka till gamla vanor där både alkohol och droger förekommer. Efter ca 6 månader av hopp och tro om att han skulle bättra sig klippte jag deras relation helt, tills han ordnade upp sitt liv.

Nu har det gått 9 månader sen dom sågs.

Han vill träffa våran dotter. Men jag vet inte vad som är rätt. Hon frågar inte om honom men nämner hon ibland.

Min fråga är om dom ska få ses? Tillsammans med mig då såklart. Och ska dom få ses trotts att det kan dröja veckor och kanske månader tills nästa gång pga hans destruktiva liv?

Vad är rätt mot en 5 åring?

• Svar på tråden Ska min dotter träffa sin pappa?
  • Kaaka

Han är tyvärr inte ren, men kan hålla sig nykter om man säger så. Att dom skulle få träffas när han är berusad är helt uteslutet.

• Classic
    Kaaka skrev 2015-06-18 14:05:08 följande:

Han är tyvärr inte ren, men kan hålla sig nykter om man säger så. Att dom skulle få träffas när han är berusad är helt uteslutet.

Okej vad tråkigt att höra :/ Har själv en vän som var med om samma situation med sin mamma. Dom två har väldens bästa relation och känner sig såklart sviken av sin pappa, han hade och har fortfarande drogproblem. Hon bodde själv med sin mamma och de sågs väldigt väldigt sällan. Mamma förösökte istället att hitta på saker och ha det som vanligt, utan pappan i bilden. Han åkte in i fängelse ibland & gör det än idag. De är extremt opålitliga människor när de har ett beroende. Det var gånger då de kunde bestämma att han skulle komma men aldrig döck upp. Detta gav ju enorm besvikelse för barnet. Han kunde komma på födelsedagar (ibland, om han kände för de). Mamman ville så klart ha en bra realtion med båda förälderna involverade men det går inte med en missbrukare.

Jag tycker att du ska prata med honom att han får bli ren för att ha en vettig relation med erat barn. Speciellt när barnet är liten så ska man vara extra försiktig men låta han träffa henne ibland tex födelsedagar och om hon tar detta bra så får man öka, om pappan anstränger sig för att bli ren. Säg att han är någon annanstans. Att han jobbar borta ellee vad som. Prata om det som en positiv sak så blir det inte lika stort. Erat barn kan ju alltid välja att ta upp relationen när man är äldre och få hela historien osv. Det viktigaste är att du finns där hela tiden oavsett val barnet gör och hur ni ska göra nu, att du är positiv.

Min vän har ju knappt en relation idag med honom. Han kommer när han känner för det och hon vet om det och det är inte allt för ofta.

Hoppas detta hjälpte dig lite iaf :)
  • Kaaka

Tack för ditt svar!

Jag försöker också ge henne en vanlig vardag precis som du beskriver.

Jag har sagt att hon måste bli ren för att få ha något umgänge. Men inget har hänt på 9 månader och nu tänker jag om det kanske blir en "morot" för honom att få träffa henne, men jag är ju rädd för hur hon kommer reagera om hon kanske inte får träffa han igen pga att han är som han är.

Ska jag kanske fortsätta att bara stå på mig tycker du?

• Classic
    Kaaka skrev 2015-06-18 17:00:33 följande:

Tack för ditt svar!

Jag försöker också ge henne en vanlig vardag precis som du beskriver.

Jag har sagt att hon måste bli ren för att få ha något umgänge. Men inget har hänt på 9 månader och nu tänker jag om det kanske blir en "morot" för honom att få träffa henne, men jag är ju rädd för hur hon kommer reagera om hon kanske inte får träffa han igen pga att han är som han är.

Ska jag kanske fortsätta att bara stå på mig tycker du?

Varför skulle hon inte få träffa honom?

Tycker absolut att du ska stå på dig! Missbrukare är opålitligt och Han måste vilja bli ren annars kommer han aldrig bli det. Det handlar inte om honom i detta fall (vet inte hur han ser på det hela, om han anser att han har en rättighet att få träffa sitt barn?) han har också en skyldighet att bete sig som en vettig pappa för att han ska ha den rättigheten. Det handlar om erat barn om hur hon mår och kommer må av detta. Om du vet att han kanske är opålitligt & kanske inte alltid dyker upp, på hennes tex förödelsedag så är det bättre att ha det som en överraskning och inte, längtar du tills pappa kommer, pappa kommer snart osv om det är så sälla de ses.

Han måste inse att han måste vara delaktig och inte bara ses för att han vill om eran dotter inte mår bra av de.

Stå på dig för det du vet är rätt för din dotter. Han har ingen som helst rätt att få dig till dåligt samvete eller tycka att du gör fel om erat barn reagerar dåligt på att träffa honom.
Svar på tråden Ska min dotter träffa sin pappa?