• vcent

Ska jag stanna hemma när jag är förkyld?

Tja!

Jag har altid haft lätt för att bli förkyld, så lätt så att jag nog varit förkyld mer än vad jag någonsin varit frisk.

Under min skoltid satt jag flera veckor i klassrummet hostandes, nysandes, dnorig och allmänt seg. Många av mina kompisar sa att jag borde stanna hemma, vilket jag aldrig gjorde.

Om jag som alla andra i min dåvarande klass skulle stannat hemma vid förkylning så skulle jag nog tillbringat max tre år i grundskolan... Me. Nu har jag istället nästan full närvaro. Har räknat ut till att jag stannar hemma från skolan 11 dagar under hela grundskolan.

Nu mer har jag jobb och tänkte aty jag skulle kolla upp det där med om man borde stanna hemma eller ej.

Jag är ju uppvuxen med att inte stanna hemma vilket jag anser vara rätt, men enligt väldigt många (tror majoriteten) tycker att man ska stanna hemma. Men då tänker jag, jag brukar vara sjuk i minnst två till tre veckor och är inte frisk så lång tid därefter, sedan är jag förkyld igen. Men många kan bli väldigt arga när man sitter med näsdukar och nyser varanan sekund.

Vad tycker ni? Ska jag stanna hemma när jag är förkylde eller ska man gå till jobbet och bara stanna hemma när man blir riktigt sjuk (vilket jag sällan blir, har hänt att jag varit väldigt sjuk 20-25 dagar under mitt liv, och då menar jag halsont, huvudverk, feber blandat med en regäl förkylning)?

Vad tycker ni????

• Svar på tråden Ska jag stanna hemma när jag är förkyld?
  • sportpappa

Det primära som avgör är allmäntillståndet. Mår man inte bra så ska man stanna hemma. Mår man tillräckligt bra för att kunna utföra ett fullgott arbete så kan man gå till jobbet.
    Sen får man avgöra hur stor risken är att man smittar sina kollegor. Karensdagen och lägre lön gör att vi går till jobbet. Det finns inget incitament till att låta bli på grund av smittorisken eftersom det inte påverkar min plånbok om jag smittar någon annan. Om man redan tagit ut sin karensdag på grund av allmäntillståndet så kan man lika gärna stanna hemma någon till några dagar extra för att minska smittorisken.

• Anonym (Jodåsåattee)
    vcent skrev 2015-06-17 13:20:17 följande:

Tja!

Jag har altid haft lätt för att bli förkyld, så lätt så att jag nog varit förkyld mer än vad jag någonsin varit frisk.

Under min skoltid satt jag flera veckor i klassrummet hostandes, nysandes, dnorig och allmänt seg. Många av mina kompisar sa att jag borde stanna hemma, vilket jag aldrig gjorde.

Om jag som alla andra i min dåvarande klass skulle stannat hemma vid förkylning så skulle jag nog tillbringat max tre år i grundskolan... Me. Nu har jag istället nästan full närvaro. Har räknat ut till att jag stannar hemma från skolan 11 dagar under hela grundskolan.

Nu mer har jag jobb och tänkte aty jag skulle kolla upp det där med om man borde stanna hemma eller ej.

Jag är ju uppvuxen med att inte stanna hemma vilket jag anser vara rätt, men enligt väldigt många (tror majoriteten) tycker att man ska stanna hemma. Men då tänker jag, jag brukar vara sjuk i minnst två till tre veckor och är inte frisk så lång tid därefter, sedan är jag förkyld igen. Men många kan bli väldigt arga när man sitter med näsdukar och nyser varanan sekund.

Vad tycker ni? Ska jag stanna hemma när jag är förkylde eller ska man gå till jobbet och bara stanna hemma när man blir riktigt sjuk (vilket jag sällan blir, har hänt att jag varit väldigt sjuk 20-25 dagar under mitt liv, och då menar jag halsont, huvudverk, feber blandat med en regäl förkylning)?

Vad tycker ni????

En förkylning smittar mest innan den helt brutit ut och de första dagarna, så ska man stanna hemma så är det väl då. Men annars går man till jobbet om man inte har feber eller har ett påverkat allmäntillstånd. Hostar o nyser du i papper och håller god handhygien med tvål o vatten och handsprit så ska det inte vara så farligt smittsamt. Feber i sig smittar inte så har man bara lite feber men inga andra besvär så behöver man inte heller stanna hemma för minsta lilla. Enda gångerna jag blir förbannad är när folk säger att de legat o kräkts dagen innan men mår bättre idag och därför kommer o jobbar. Stanna hemma minst 48h efter senaste kräkningen/diarrén! 
Svar på tråden Ska jag stanna hemma när jag är förkyld?