• Jacksparrow

Fler där ute med spänningshuvudvärk och yrsel?

Jag söker människor med samma problem som jag. I höstas började jag få problem med huvudvärk och yrsel, något jag aldrig haft problem med innan. Läkaren sa att det var spänningshuvudvärk men jag trodde inte på detta, har jobbat inom socialtjänsten i 8 år och ansåg att jag inte hade problem med stress. Jag trodde istället på hjärntumör efter att ha googlat, dumt jag vet... Fick höra CT röntgen som var helt normal.

Under vintern drog jag ner på mina krav och började må bättre. I feb/mars började problemen igen. Jag fick sömnsvårigheter, hjärtklappning, ångest och huvudvärken och yrseln blev värre och värre. Nu är jag sjukskriven och väntar på sjukgymnastik och psykolog. Har gjort två behandlingar med kraniosakral terapi. Är ute och går mycket med min hund, äter och dricker bra, försöker att vila så mycket som möjligt. Ibland får jag en bra dag där jag nästan känner mig som vanligt men de dagarna är tyvärr sällsynta.

Jag röker inte, dricker inte kaffe. Har hypotyreos och behandlas med Levaxin. Har linser och har rätt styrka enligt optikern.

Finns det fler där ute som har det så här? Fler som haft det så här men lyckats behandla bort det? Supertacksam för tips, råd och andras erfarenheter för detta håller på att driva mig till vansinne... är så trött på att vara yr och ha ont!

• Svar på tråden Fler där ute med spänningshuvudvärk och yrsel?
  • MallaL

Har haft det. Spänningshuvudvärk och spänningsyrsel kommer ofta från nacken och ryggen, så att få igång musklerna där är det som gäller! Massage, gymträning och stavgång hjälpte mig

• Anonym (Stressad)

Gick i väggen förra sommaren och har därefter lidit av återkommande hjärtklappning. För någon månad sedan fick jag återigen stanna hemma för yrsel och trötthet.
    Hjärtklappningen och yrseln är arbetsrelaterad stress då det gäller mig, skulle tro att det är samma för dig.

Har bestämt mig att ta tag i min situation och söka mig till ett annat jobb som är mindre stressigt.

• Jacksparrow
    MallaL skrev 2015-06-18 18:17:12 följande:

Har haft det. Spänningshuvudvärk och spänningsyrsel kommer ofta från nacken och ryggen, så att få igång musklerna där är det som gäller! Massage, gymträning och stavgång hjälpte mig

Tack för tips! Massage gör jag redan men styrketräning ska jag testa!
  • Jacksparrow
    Anonym (Stressad) skrev 2015-06-18 18:18:22 följande:

Gick i väggen förra sommaren och har därefter lidit av återkommande hjärtklappning. För någon månad sedan fick jag återigen stanna hemma för yrsel och trötthet.

Hjärtklappningen och yrseln är arbetsrelaterad stress då det gäller mig, skulle tro att det är samma för dig.

Har bestämt mig att ta tag i min situation och söka mig till ett annat jobb som är mindre stressigt.

Förmodligen. Har bara inte kraft att ta tag i att byta jobb. Behöver få ordning på skallen först.
  • Jacksparrow

Fler där ute som har /har haft detta? Behöver tips på hur jag "blir av med det". Kan ju inte vara sjukskriven hur länge som helst och börjar tappa hoppet...

• Anonym (Ida)

Hur gick det sedan? Jag har likadant!

• Fröken I

Kollat dina tänder? Jag utvecklade svår spänningshuvudvärk och det berodde på att jag gnisslade tänder. Köpte en bettskena som heter "sova" och efter några veckor klingade huvudvärken av. Jag fick också prova dry-needling hos naprapat i samband med detta för att hjälpa de trötta musklerna i ansiktet att slappna av. 
    Gå till tandläkaren och be dem kolla dina tänder. De har också bettskenor även om deras är dyrare. Jag kunde känna att jag var spänd i både käkar och nacke när jag masserade mig själv. 

• Anonym (Ida)
    Fröken I skrev 2025-02-06 06:16:23 följande:

Kollat dina tänder? Jag utvecklade svår spänningshuvudvärk och det berodde på att jag gnisslade tänder. Köpte en bettskena som heter "sova" och efter några veckor klingade huvudvärken av. Jag fick också prova dry-needling hos naprapat i samband med detta för att hjälpa de trötta musklerna i ansiktet att slappna av. 
    Gå till tandläkaren och be dem kolla dina tänder. De har också bettskenor även om deras är dyrare. Jag kunde känna att jag var spänd i både käkar och nacke när jag masserade mig själv. 

Javisst är det spänningar. Nacken jag huvudet värker och gungande yrsel. Vad gjorde du mer åt nacken? Jag har också varit hos kiropraktorn men det hjälpte inte.
Svar på tråden Fler där ute med spänningshuvudvärk och yrsel?