• Ladybug69

Bodelning

Kort om min situation. Min fd man och jag gick separerade januari 2013. Skilsmässan gick igenom januari 2014. Han lämnade mig kvar med mycket skulder, bland annat obetalda amorteringar på lånet på vårt bostadsrätt, el m m Jag fick inget underhåll i ca 4 månader då han vägrade skriva ut sig från vår adress. I dagsläget bor han hos sin mor och har utmätning på sin lön. Hans skulder hos Kronofogden bara ökar...Jag kämpar med att betala själv räntan på lånet på lägenheten och alla lån jag har varit tvungen att ta för att klara av situationen efter skilsmässan. Jag vet att jag kan ansöka om bodelningsförrättare hos tingrätten men jag har verkligen inte råd..(läst att det skulle kosta mkt pengar och jag kämpar verkligen att inte hamna hos Kf) Min fråga? Om lgh säljs, då delar vi på vinsten antar jag då hälften ägs av min fd. I samband med försäljningen, får jag tillbaka hans del av räntan som jag har betalat i ca 2,5 år ensam? Någon som vet?

• Svar på tråden Bodelning
  • Ladybug69

..sorry för stavningsfel m m jag är mkt upprörd..vi skulle ha träffats idag och pratat om lgh men han avbokade i sista minuten som alltid. Jag har verkligen gjort allt. Bokat tid hos jurist m m men han dök inte upp. Såklart inte...Jag vill bara bli av med ÄCKLET ur mitt liv

• lilly

Om jag förstått det rätt så äger du och exmannen er bostadsrätt ihop och ni delar på lånet. Han ska betala av hälften av lånet och du andra hälften, du har även betalt hans del eftersom han inte kan betala de själv. Banken brukar ha i sina villkor att de kan kräva vem som helst av låntagarna på hela summan och den summan som du då betalt (som är "hans") ger dig en fodran på honom, en s.k regressfodran. Vill han inte frivilligt betala fodran så kan du gå till kronofogden och ansöka om betalningsföreläggande. Har han redan mycket skulder kan du ansöka om att försätta honom i  personlig konkurs. Tänk dock på att din skuld kan vara oprioriterad. Be honom skriva ett skuldebrev till dig där han ska  utge summan till dig, går detta inte frivilligt kan du stämma i domstol eller gå via kfm, men detta är, som du förstår förenat med vissa kostnader.

Svar på tråden Bodelning