• Anonym (Ångesten)

Muncancer? Ångest från helvetet..

Började med att jag kände en liten knöl som man kan få av blåsor i kinderna. Tänkte att den läker väl. Men nu har det snart gått 3 veckor och det har inte blivit bättre. Väntar på tid hos tandläkaren men är så oerhört ångestfylld. Hon sa på telefonen något om att det KAN vara en slemhinneförändring.

När jag tittar i munnen i spegeln är det som en liten vitaktig prick som sitter i kinden. Den känns med tungan eftersom den är lite upphöjd. Den är inte stor, och gör inte ont. Att den inte gör ont gör mig ännu mer orolig eftersom det garanterat inte är någon blåsa som sitter i så länge utan att göra ont. Muncancer kan yttra sig med vita prickar. Har sådan dödsångest. Muncancer är ju typ lika med att man måste operera bort hela käken och genomgå andra vidriga behandlingar som är som tagna ur en skräckfilm. Har försökt hitta logiska svar men det enda som nämns är blåsor, vilket detta ju inte är. Är så orolig =/ Har även haft ont i käkarna, dock mest på andra sidan. Någon som haft något liknande eller har några råd? Jag är tacksam för alla svar! Sitter bara och gråter.

Önskar alla en bättre midsommar än min!

• Svar på tråden Muncancer? Ångest från helvetet..
  • Mr Obvious

Det är troligen inte cancer, men du bör bli undersökt av en läkare, inte en tandläkare.

• Carabellis kusp
    Mr Obvious skrev 2015-06-19 18:27:24 följande:

Det är troligen inte cancer, men du bör bli undersökt av en läkare, inte en tandläkare.

Fast slemhinneförändringar i munhålan utreds av tandläkare.
  • Anonym (Lugn...)

Hur gammal är du ts? Snusar du? Dricker du mycket alkohol?

Det låter ju inte alls som att muncancer är det mest troliga anledningen så du kan nog försöka lugna ner dig lite.

Dessutom behöver faktiskt inte operation och behandling för muncancer vara så skräckfylld som du verkar tro.

Se till att träffa läkare och tandläkare så fort som möjligt så du slipper ha sån ångest! Lycka till

• Anonym (Lugn...)

Det låter ju inte alls som att muncancer är det mest troliga anledningen så du kan nog försöka lugna ner dig lite.

Dessutom behöver faktiskt inte operation och behandling för muncancer vara så skräckfylld som du verkar tro.

Se till att träffa läkare och tandläkare så fort som möjligt så du slipper ha sån ångest! Lycka till

• Anonym (Lugn...)

• Carabellis kusp

TS, det kan vara en talgkörtel du ser eller en helt normal upphöjning som orsakats av att man biter och biter på samma ställe.

• Anonym (Z)

Ts, det kan vara tusen saker,
    Ta inte ut det värsta i förskott. 

• Anonym (Ångesten)

Jag är 25 år och inte snusare men rökare. Dricker däremot i princip aldrig alkohol. Skönt att höra några lugnande ord.. tack! Var ju till en början helt lugn, men nu har det snart gått 3 veckor, vilket ju är väldigt lång tid. Det är en rund vitaktig prick. Har googlat på muncancer och ofta ser ju den vita varianten väldigt fläckig ut så det är kanske lite tröst? Är bara så orolig =/

En vän har en bekant med muncancer som fick operera bort hela käken och gommen för att sedan dessutom genomgå strålning.

• Anonym (ooops)
    Anonym (Ångesten) skrev 2015-06-19 19:49:54 följande:

Jag är 25 år och inte snusare men rökare. Dricker däremot i princip aldrig alkohol. Skönt att höra några lugnande ord.. tack! Var ju till en början helt lugn, men nu har det snart gått 3 veckor, vilket ju är väldigt lång tid. Det är en rund vitaktig prick. Har googlat på muncancer och ofta ser ju den vita varianten väldigt fläckig ut så det är kanske lite tröst? Är bara så orolig =/

En vän har en bekant med muncancer som fick operera bort hela käken och gommen för att sedan dessutom genomgå strålning.

Är du rökare är risken rätt så stor att det är cancer. Kan vara läge att sluta röka nu!
  • Anonym (ooops)
    Anonym (Ångesten) skrev 2015-06-19 19:49:54 följande:

Är du rökare är risken rätt så stor att det är cancer. Kan vara läge att sluta röka nu!
Svar på tråden Muncancer? Ångest från helvetet..