Inlägg från: mammasofie |Visa alla inlägg
  • mammasofie

1åring sova i sin säng

milania skrev 2015-06-19 21:46:30 följande:

Väran dotter är nu 15 månader och vi har bestämt att hon nu ska sova i sin egna säng. En spjälsäng som inte går att ta bort sidan på. Hon har sovit i den när hon var 6 månader men sen har det bara blivit att hon sovit i våran säng. Har försökt i två nätter nu men hon stretar sig upp och skriker när hon står. Hon är så stark så man måste ta i för att hon ska lägga sig. Sen så fort man släpper henne bara liiite så vänder hon sig snabbt sm blixten för att sedan ställa sig upp. När jag väl fått henne att ligga still efter nån timma så ska hon pilla överallt. Skrapa med naglarna på sängen och vägra sova. Sen kan hon helt plötsligt vända sig om, ställa sig upp o så börjar allt om igen. Igår höll vi på i tre timmar innan jag gav upp. Någon som har nåt tips?

Uppenbarligen känner hon sig inte trygg i sin säng, försök att få henne trygg där till en början. Utan krav att sova där i, enbart känna sig trygg. Vi gav våra barn välling i sängen, satt bredvid, nynnade, började med att försöka ta sovstunderna dagtid i spjälsängen. Då orkar man dessutom ta "kampen" om det blir lite ledsna miner en stund. När barnet sedan är trygg dagtid så skulle jag gå på nattetid också :) lycka till!
  • mammasofie

Uppenbarligen känner hon sig inte trygg i sin säng, försök att få henne trygg där till en början. Utan krav att sova där i, enbart känna sig trygg. Vi gav våra barn välling i sängen, satt bredvid, nynnade, började med att försöka ta sovstunderna dagtid i spjälsängen. Då orkar man dessutom ta "kampen" om det blir lite ledsna miner en stund. När barnet sedan är trygg dagtid så skulle jag gå på nattetid också :) lycka till!

• mammasofie
    Natulcien skrev 2015-06-20 09:56:35 följande:

Varför göra sömnen till en sån kamp? Låt henne somna i er säng och lyft över henne om det är viktigt för er att hon sover i sin säng.

Spjälsängar är ju ohyggligt opraktiska på det sättet att man inte kan ligga intill sitt barn när hen ska somna.

Jag tror att om man lyfter man över när de redan somnat blir de förvirrade när de vaknar nattetid. Blir ännu mer ledsna och det skapar ännu mer oro för barnet, och spjälsängen blir ännu mer kopplad till något som är dåligt
  • mammasofie

Jag tror att om man lyfter man över när de redan somnat blir de förvirrade när de vaknar nattetid. Blir ännu mer ledsna och det skapar ännu mer oro för barnet, och spjälsängen blir ännu mer kopplad till något som är dåligt

Svar på tråden 1åring sova i sin säng