• Gert

Den 1 juli införs 41 skattehöjningar!

Stefan Löfven och hans regering kommer att införa 41 skattehöjningar med stöd av Alliansen den 1 juli i år.

Här är hela listan på alla skattehöjningar som kommer inom kort. 

www.skattebetalarna.se/kampanj/skattesmall-nej-tack

Vad tycker ni om detta?

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Svar på tråden Den 1 juli införs 41 skattehöjningar!
  • Jag är bara jag

Emot förstås för det är garanterat inte de skattehöjningar jag vill ha. Men vad göra,jag röstade inte in de där clownerna!

• Gert
    Jag är bara jag skrev 2015-06-20 14:01:05 följande:

Emot förstås för det är garanterat inte de skattehöjningar jag vill ha. Men vad göra,jag röstade inte in de där clownerna!

Skriv på listan.

Jag kan förstå att de rödgrönas väljare är glada över skattehöjningarna eftersom det var skattehöjningar dom röstade på. 

Däremot borde alliansens väljare vara förbannade på sina partier för att de släpper genom dessa skattehöjningar.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Fjäril kär

om man tror att alliansen hade skippat skattehöjningar vid en fortsatt regering så är man helt ute o cyklar. 

• Almina

Flera av skattehöjningarna tycker jag verkar bra/rimliga, tex höjd skatt för de som tjänar mest och höjd alkohol- och tobaksskatt. Det var faktiskt inte många av höjningarna som jag tyckte var särskilt upprörande. Höjd skatt för småföretagare låter iofs inte som en så bra idé, men det framgår inte av den länkade listan vad det är för typ av skattehöjning.

• kenneth768768
    Almina skrev 2015-06-20 16:16:21 följande:

Flera av skattehöjningarna tycker jag verkar bra/rimliga, tex höjd skatt för de som tjänar mest och höjd alkohol- och tobaksskatt.

Om man kollar detta diagram (SCB statistik från mars):
    http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Arbetsmarknad/Loner-och-arbetskostnader/Konjunkturstatistik-loner-for-statlig-sektor-KLS/7507/7514/20450/

Så ser man att genomsnittlig lön ligger riktigt nära 35k, så skattehöjningen "- Höjd skatt med ca 1 700 kr för alla med inkomst över ca 36 000 kr/mån genom lägre brytpunkt för statlig inkomstskatt" drabbar den högst genomsnittlige personen.

Jag vill bara poängtera detta, jag menar inte att du påstått ngt annat, så v.v. se det inte som att jag klagat på det du skrev.
  • Anghammarad

Fast nu handlar det inte om en sänkt brytpunkt för statlig skatt utan att man inte höjer den lika mycket som tidigare sagt. Det handlar om 145:- i månaden så just den "höjningen" är inte särskilt tuff. Det värsta med alla dessa höjningar är att de i många fall går tvärsemot givna vallöften. Inte för att Socialdemokratiska vallöften någonsin varit pålitliga.

De socialdemokratiska väljarna verkar tycka att det är helt OK att man inte genomför den politik man går till val på, litegrann som att de som röstar på SD struntar i att de röstar på ett parti sprunget ur rent rasistiska rörelser med nazistiska förtoner.

• kenneth768768

Hm, pinsamt måste jag erkänna att jag trodde skattehöjningen var 1700/månad :( Det hade varit lite mastigare :)

• Rataxes
    Gert skrev 2015-06-20 14:35:34 följande:
    Skriv på listan.

Jag kan förstå att de rödgrönas väljare är glada över skattehöjningarna eftersom det var skattehöjningar dom röstade på. 

Däremot borde alliansens väljare vara förbannade på sina partier för att de släpper genom dessa skattehöjningar.

Hade Alliansen röstat emot så hade de nedlagda SD-rösterna lett till att Svamp-budgeten i alla fall gått igenom.

Och SD ansåg uppenbarligen att denna budget inte var värre än att dom kunde lägga ned sina röster.

Svarar sällan anonyma, definitivt inte anonymt vänsterslödder.
  • auster
    Det är bara början. 
    De närmast åren ska Sverige ta emot ungefär en halv miljon asylimmigranter och deras anhöriga. De behöver bostäder, sjukvård, socialkontor, utbildning och  skolplatser som inte finns idag. Vi ska i princip bygga ett nytt Göteborg. Redan nu går nästan 20 000 miljoner kronor av statens pengar till migration varje år. Till det kommer kommunernas utgifter efter de två år staten står för utgifterna. Bland de som beviljas asyl är mediantiden till arbete 7 år och av de som inte fått arbete innan dess lyckas nästan ingen.
  • Rataxes

- Sänkt ROT-avdrag

- Höjd skatt med ca 1 700 kr för alla med inkomst över ca 36 000 kr/mån genom lägre brytpunkt för statlig inkomstskatt

- Återinförande av den särskilda löneskatten för personer över 65 år som arbetar, den så kallade Silverskatten

- Höjd skatt på bensin med 44 öre/l (=55 öre/l inkl. moms)

- Höjd skatt på kapitalplaceringar

- Höjd skatt på diesel med 48 öre/l

- Höjda arbetsgivaravgifter för unga

- Halverat RUT-avdrag för personer under 65 år

- Höjd effektskatt på kärnkraft

- Slopat avdrag för läx-RUT

- Höjd miljöskatt på naturgrus

- Höjd skatt på bekämpningsmedel

- Höjd skatt för inkomster över 50 000 kr/mån

- Sänkt och slopat avdrag för pensionssparande (sänkt avdrag infördes vid årsskiftet)

- Avskaffad nedsättning av krogmoms

- Höjd skatt för banker

- Höjd skatt för småföretagare (3.12)

- Avskaffad avdragsrätt för gåvor till välgörenhet

- Avskaffad avdragsrätt för förvaltningsavgifter

- Införande av skatt för vägslitage

- Höjd koldioxidskatt

- Högre skatt på bränsle som förbrukas i flyg eller fartyg

- Klimatskatt på inrikesflyg / Skatt på flygresor

- Högre skatt på vissa uppvärmningsbränslen

- Högre skatt på vissa biodrivmedel

- Höjd skatt på avfallsdeponi

- Skatt på handelsgödsel

- Skatt på avfallsförbränning

- Höjda fordonsskatter (infördes vid årsskiftet för vissa bilar, lätta bussar och lätta lastbilar)

- Höjd skatt på öl och vin med 9 % (infördes vid årsskiftet)

- Höjd skatt på sprit med 1 % (infördes vid årsskiftet)

- Höjd skatt på cigaretter med 6 % (infördes vid årsskiftet)

- Skatt införs på viss privatinförsel av cigaretter

- Höjd skatt på snus med 12 % (infördes vid årssiftet)

- Slopad gruppregistrering till mervärdesskatt

- Särskild skatt för finansiering av större infrastrukturprojekt

- Införande av energiskatt på större solcellsanläggningar

- Skatt på finansiella tjänster

- Högre moms på biobiljetter

- Avskaffat schablonavdrag för musiker

- Kemikalieskatt på elektronikvaror

Allt välsignat av Alliansen genom DÖ.

SD tyckte uppenbarligen att det var rätt OK eftersom de lade ner sina röster...

Svarar sällan anonyma, definitivt inte anonymt vänsterslödder.
  • maskter

Vad är problemet - alliansen har ju kört ner både infrastruktur skola och sjukvård i botten. I stället för viktiga satsningar för Sverige så hamnar vinsterna i redan de rikaste ägor. Skattemedel hamnar i riskkapitalbolags vinster som de inte återinvesterar. Bemanningsbranschen har växt som ogräs. Hyggliga bostäder för de familjer som inte är lika är minimal. Nä - jag är uppväxt i Sveriges borgligaste kommuner, är akademiker och har tidigare röstat blått. Men det var över 10 år sen. Nu när jag är medelålders med erfarenhet i bagaget ser jag realiteter och sammanhang bättre.

• Gert
    Rataxes skrev 2015-06-20 20:00:42 följande:

Hade Alliansen röstat emot så hade de nedlagda SD-rösterna lett till att Svamp-budgeten i alla fall gått igenom.

Och SD ansåg uppenbarligen att denna budget inte var värre än att dom kunde lägga ned sina röster.

Hur menar du? Alliansen röstade inte emot, vilket har varit tydligt rätt länge.
  • riboflavin

Nu blir jag lite nyfiken, jag hittar inga uppgifter på att dessa ska införas redan f.o.m. 1:a juli. Någon som har en källa på det? Ang. vad jag tycker om höjningarna så känns ju syftena betydligt trevligare än konsekvenserna av de senaste årens sänkningar. Vi kommer inte märka av skillnaderna i någon större utsträckning då vi är ordinära medelinkomsttagare. Effekten kanske blir 500 kr i månaden vardera, vilket ärligt talat är mindre än jag lägger på chips.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Gert
    auster skrev 2015-06-20 22:24:42 följande:
    Det är bara början. 
    De närmast åren ska Sverige ta emot ungefär en halv miljon asylimmigranter och deras anhöriga. De behöver bostäder, sjukvård, socialkontor, utbildning och  skolplatser som inte finns idag. Vi ska i princip bygga ett nytt Göteborg. Redan nu går nästan 20 000 miljoner kronor av statens pengar till migration varje år. Till det kommer kommunernas utgifter efter de två år staten står för utgifterna. Bland de som beviljas asyl är mediantiden till arbete 7 år och av de som inte fått arbete innan dess lyckas nästan ingen.
    Glöm inte att alla som bor i Sverige har rätt till pension, även fast man inte har jobbat i Sverige.

Det finns fattigpensioner som har jobbat i hela sitt liv i Sverige som inte har råd att gå i pension. De blir tvungna att jobba tills dom dör. Nu får dom dessutom höjd skatt den 1 juli, den så kallade Silverskatten

www.expressen.se/nyheter/de-har-inte-rad-att-ga-i-pension/
  • Gert
    riboflavin skrev 2015-06-21 09:24:18 följande:

Nu blir jag lite nyfiken, jag hittar inga uppgifter på att dessa ska införas redan f.o.m. 1:a juli. Någon som har en källa på det? Ang. vad jag tycker om höjningarna så känns ju syftena betydligt trevligare än konsekvenserna av de senaste årens sänkningar. Vi kommer inte märka av skillnaderna i någon större utsträckning då vi är ordinära medelinkomsttagare. Effekten kanske blir 500 kr i månaden vardera, vilket ärligt talat är mindre än jag lägger på chips.

"Vi kommer inte märka av skillnaderna".

Inte du kanske, men tänk på alla som bor på landet och kör mycket bil till och från jobbet och för att handla. Tänk på alla fattiga pensionärer som måste jobba och nu får dom höjd skatt. 
  • Gert
    maskter skrev 2015-06-21 02:00:28 följande:

Vad är problemet - alliansen har ju kört ner både infrastruktur skola och sjukvård i botten. I stället för viktiga satsningar för Sverige så hamnar vinsterna i redan de rikaste ägor. Skattemedel hamnar i riskkapitalbolags vinster som de inte återinvesterar. Bemanningsbranschen har växt som ogräs. Hyggliga bostäder för de familjer som inte är lika är minimal. Nä - jag är uppväxt i Sveriges borgligaste kommuner, är akademiker och har tidigare röstat blått. Men det var över 10 år sen. Nu när jag är medelålders med erfarenhet i bagaget ser jag realiteter och sammanhang bättre.

Infrastruktur och skola har varit nedkörd långt innan Alliansen tog makten. Gällande sjukvård så har vi faktiskt ganska bra sjukvård i Sverige. Det var längre vårdköer och apoteksköer när Göran Persson var statsminister.
  • riboflavin
    Gert skrev 2015-06-21 09:29:07 följande:

"Vi kommer inte märka av skillnaderna".

Inte du kanske, men tänk på alla som bor på landet och kör mycket bil till och från jobbet och för att handla. Tänk på alla fattiga pensionärer som måste jobba och nu får dom höjd skatt. 

Vi bor på landet och kör minst 100 mil i veckan, med den ökade skatten på drivmedel ger det en ökad kostnad på ca 110 kr per månad. En piss i oceanen för mig, och de flesta andra med förvärvsinkomster, där pengarna, förhoppningsvis, går till de i samhället som är mest utsatta och exempelvis kan investeras i bostäder åt fler och lite bättre vägar för mig att köra på. Att pensionssystemet i grunden är helt kocko kan knappast skyllas på nuvarande regering.
  • Gert
    riboflavin skrev 2015-06-21 11:11:09 följande:
    Vi bor på landet och kör minst 100 mil i veckan, med den ökade skatten på drivmedel ger det en ökad kostnad på ca 110 kr per månad. En piss i oceanen för mig, och de flesta andra med förvärvsinkomster, där pengarna, förhoppningsvis, går till de i samhället som är mest utsatta och exempelvis kan investeras i bostäder åt fler och lite bättre vägar för mig att köra på. Att pensionssystemet i grunden är helt kocko kan knappast skyllas på nuvarande regering.
    För dig är det en piss i oceanen. Men tänk på att alla kanske inte är lika rika som dig.
  • riboflavin
    Gert skrev 2015-06-21 11:21:26 följande:

För dig är det en piss i oceanen. Men tänk på att alla kanske inte är lika rika som dig.

Så är det absolut, men flertalet skattehöjningar berör ju främst just oss som förvärvsarbetar, har råd med hus och bilar, råd att renovera hemma, gå på krogen, har placerat kapital o.s.v. Sen kan jag inte ställa mig bakom högre skattetryck på pensionärer än löntagare, men där är ju problemet i grund och botten tidigare skattelättnader för löntagare.
Svar på tråden Den 1 juli införs 41 skattehöjningar!