• FruA78

Att bli gravid, försök +20

Hej hoppar in här. Är på 20:e försöket nu denna månad, har bim den 13 juli. Har försökt sedan november 2013. Blev gravid spontant efter 11 månader skulle precis börja utredning. Tyvärr blev det missfall i vecka 10. Påbörjade utredning men hann bara med vul och spermaprov som såg bra ut. Blev gravid igen inom 3 månader som slutade i ett till missfall i vecka 8 och blev skrapad eftersom det fanns misstanke om mola. Fick provsvar efter 5 veckor att det var en mola (tumör) och går på provtagning nu varje månad för att se så inte tumören kommer tillbaka. Graviditetsförbud minst 3-6 månader. Har försökt nu sedan juni men inget plus denna gång. Får inte göra klart utredningen eftersom jag blev gravid två gånger spontant.
    Känns väldigt jobbigt att inte veta hur det ska bli och att vara orolig för att det ska ta lång tid, missfall eller värst en till mola. Hoppet kommer och går och ibland känns det som jag ger upp tanken om en bebis. Självklart ska vi inte ge upp än, men ibland känns allt så jobbigt. Önskar inte min värsta fiende att behöva går igenom ofrivilligt barnlöshet.

Hopas att ni snart får svar på utredningen. Duktig du är som har gått ner i vikt. När ska utredningen vara klar? Har ni lämnat prov än? Kram

• FruA78

BT1: tack snälla! Ja det har varit en jättetuff period den senaste tiden. Efter mola beskedet ringde jag till en kurator på kvinnokliniken och fick en tid dagen efter som tur var. Blev sjukskriven i två veckor, var sjukt orolig för cancern. Nu efter första försöket efter graviditetsförbudet och det inte funkade Så kändes det rätt hopplöst. För mig var det inte första försöket utan det 20:e och att veta att det minst kan ta 1 år till för att bli gravid igen gör att jag snart vill ge upp. Det tär på relationen och måendet. Men nu har vi bokat en resa till Italien i höstaoch ska bara mysa och ta hand om varandra :)

Så här ser nästa steg ut för oss. Har gjort halva utredningen dvs gjort spermatest och enbart ett vul och allt var bra. Blev gravid och nu vill de inte göra klart utredningen. Fick provsvar idag och Hcg var under 2. Så det var bra, har gått 4 månader nu sedan molan. Passade på att fråga kvinnokliniken om ev. Utredning hon tyckte att jag ska ringa till privatkliniken där vi gjorde utredningen och höra efter sommaren och om de säger nej igen ska jag ringa till kvinnokliniken. Hon kunde inte lova att de kan hjälpa mig måste kanske väntan tills det gått ett år efter missfallet. Vill bara ha hjälp nu.

Hur går det för dig? Du ska testa om några dagar, hoppas på positivt. Du behöver nog inte vara orolig för spermaprovet finns bra hjälp att få om det skulle vara något fel. Stor kram

• FruA78

TB1: ja denna väntan är för jobbig. Ringde idag till ivf-klinik som både gör fertilitetsutredning privat och via landstinget. Hade tänkt att vänta till efter semestern men kände att jag inte hade tålamod att vänta. Hade turen att få en tid om en vecka då de precis fick en avbokning. Så får ser vad de kommer fram till på torsdag hoppas på det bästa, att vi kan få hjälp snart :) Känns mycket bättre idag känner mig mer hoppfull.

Hoppas hoppas att du är gravid. Vad jobbigt att inte veta om du är gravid eller ej. Håller tummarna för dig. När kommer ni få svar på provet ni tog i torsdags?

Kram

• FruA78

TB1: tack, håller tummarna för dig med! Förstår att du vill bli gravid nu. Väntan mellan olika steg och prover är jobbigt och att inte veta hur det ska bli.

Vi är också inne på att betala privat för IVF beroende på vad de säger på torsdag. Hur gammal är du?

Kram

• FruA78

Tack så mycket TB1! Jag har hunnit fylla 37 år nu så jag har inte åldern med mig :( vi började försöka när jag var 35 år. Jag har ett barn sen tidigare som är 19 år men min man har inget barn. Känner verkligen inte att jag är klar än, jag var så ung då och nu har vi helt andra förutsättningar. Jag var stort sett ensamstående tills min son var 6 år, träffade min man då.

Idag kom kallelsen till ivf- och fertilitetsmottagningen. Har blandade känslor kring detta. Jag är glad att vi ev. kan få hjälp snart men ledsen för att vi behöver gå igenom allt det här. Känner mig endå mer hoppfull nu än tidigare :)

Ja vi får stötta varandra här i tråden :)

• FruA78

Var hos kliniken igår och det gick jättebra. Vi fick börja utredningen igår behöver inte vänta tills det gått 1 år efter missfallet :) Jag tog 2 prover igår men ska tillbaka igen i mitten av augusti för att spola äggledarna och ta mer blodprover då. Kliniken stänger nu och öppnar igen den 10 augusti. Gjorde ultraljud och tydligen hade jag precis haft ägglossning ev i onsdags samma dag jag hade positivt på stickan. Vi hade senast sex i söndags men det ska kunna räcka sa hon :) Känns skönt känner mig mindre stressad nu när vi ska få hjälp.

Ja lite bitter är jag att behövt uppleva det här, först lång tid att bli gravid, två missfall varav en som resulterade i cancer. Jobbigt att ha två missfall att inte kunna glädjas av en graviditet utan behöva uppleva oro. Men just nu känns det som jag orkar att kämpa mer när vi kommer få hjälp. Allt hänger inte längre på oss enbart :) Om mina prov ser bra ut verkar det som vi ska börja med insemination.

• FruA78
    TB1 skrev 2015-11-29 14:18:39 följande:

Hur går det för alla?

Hej! Här går det inte så bra fortfarande inte gravid :( Vi blev klara med utredningen i september hittade inget fel på mig eller min man. Fick alternativen att försöka på egen hand eller börja med insemination. Har gjort två st som inte resulterat i något plus. Imorgon blir det vårt tredje inseminations försök och denna gång hade jag två äggblåsor på höger äggstock :) Tidigare har det varit endast en och inseminationen har skett på dag 11 och 12 men nu har de växt saktare och kommer att göra insemination på dag 16 istället. Det känns hoppfullt med två äggblåsor och senare i cykeln. Över två har vi försökt och ett år sedan senaste plus. Hur går det för er andra?
  • FruA78

Hej! Tack så mycket. Allt gick bra idag mannen lämnade bra spermaprov och läkaren sa att det var dubbel så stor chans nu eftersom det var två äggblåsor. Så nu hoppas jag verkligen att det ska funka. Det blir två långa veckor som man slits mellan hopp och förtvivlan. Detta blir vårt tredje försök med insemination och om det inte funkar nu ska jag ringa och boka en ny tid för att göra en ny planering i januari. Jag hoppas att de isåfall sätter oss i ivkön.

Jag äter Letrozoltabletter och tar en ägglossningsspruta när äggblåsan är tillräckligt stor. Först vul på ca dag 3 för att se så det inte finns rester kvar och sedan tablettstart och 1-2 vul till för att se så de har växt tillräckligt och att det inte är för många. Får inte vara fler än två äggblåsor.

Tråkigt att höra att det står still. Hur många försök har ni gjort med pergotime? Hur länge ska ni försöka med det? När har du bim?

Kram

Svar på tråden Att bli gravid, försök +20