• TB1

Att bli gravid, försök +20

Hej alla fina, 

Det här är en tråd för er som är på försök 20+. Jag är väl medveten om att det finns flertalet trådar för oss som försöker att få barn, men de flesta är för de som nyligen har påbörjat sin resa. Just den här tråden är till för oss som har försökt aktivt i mer än 1,5 år utan resultat. 

Har ni gjort någon fertilitetsutredning? Använt er utav någon hormonstimulerande medel? Gjort spermaprov? Övervägt IVF, inseminering? 

Jag och min man har försökt sedan augusti 2013, det vill säga vi är inne på försök nummer 22. Vi påbörjade en fertilitetsundersökning där det påvisade att jag hade PCO och behövde gå ner i vikt. Jag gick ner i vikt (ca 5kg) och påbörjade en Pergotimekur. Jag vart bombsäker på att jag kommer att bli gravid under dessa tre kurer, men icke. Nu har jag gått ner ännu mer (12kg) och har på mitt senaste gynbesök blivit "avdiagnostiserad" med PCO. Efter viktnedgången ser mina äggstockar fina ut. Dock vill gyn börja om utredningen. Detta innebär att jag ska ta nya blodprov på dag 3 (progesteron, FSH, TSH etc) och min man ska lämna spermaprov. Sedan får vi se vart detta leder. Men allt tar sådan tid. Jag vill även lägga till att jag tidigare inte varit gravid.

Berätta om er, tappar ni hoppet ibland?

Massor av kramar / TB

• Svar på tråden Att bli gravid, försök +20
  • TB1
    Thotis90 skrev 2015-06-25 17:21:58 följande:

Vi började försöka i januari -12 och pausade bebisverkstaden från november -14 fram tills nu. Vi genomgick en fertilitetsutredning våren/sommaren -13 där det inte hittades några fel varken hos mig eller sambon. Ett år senare kontaktade jag kvinnokliniken igen då jag fortfarande inte hade blivit gravid och jag nämnde då att jag misstänkte endometrios. Jag blev remitterad till operation och opererades november -14 där det konstaterades mycket endometrios. Härdarna opererades bort och jag sattes på dubbel dos minipiller i 6 månader. Jag slutade med dem för 2 veckor sedan då vi vill försöka igen. Fertiliteten kan nämligen öka efter en operation och då jag har varit gravid med endometrios tidigare (slutade med abort) så lever vi på hoppet. Min läkare har sagt att vi kan försöka i 6 månader, med risk för att endometriosen förvärras om vi försöker längre. Måtte det gå nu, för vi vill inte göra IVF (någonsin). Blir det inga barn nu så blir det inga barn alls

Hej Thotis90, 

Hur kom du fram till att du hade endometrios? Hoppas att det går nu efter OP.

Varför vill du/ni inte göra IVF?
  • Mytime

Vi har försökt sedan juli 2012 utan resultat. :(
    Har endometrios annars inga fel enligt utredningen. Gjorde vårt första ivf-försök i Maj men de gick inge vidare.
    Fick tillbaka ett toppägg men de ville inte fastna ordentligt ändå o slutade i tidigt missfall i V6.

Sommaren 2014 blev vi spontant gravida men då slutade de oxå i ett tidigt missfall v7.

Vi ska få använda vårt enda frysta ägg i aug/sep o sen måste vi dra igång en ny omgång för ivf-försök nr 2. Skitjobbig process o äggplock va en mardröm!

• TB1
    FruA78 skrev 2015-06-25 18:04:44 följande:

BT1: tack snälla! Ja det har varit en jättetuff period den senaste tiden. Efter mola beskedet ringde jag till en kurator på kvinnokliniken och fick en tid dagen efter som tur var. Blev sjukskriven i två veckor, var sjukt orolig för cancern. Nu efter första försöket efter graviditetsförbudet och det inte funkade Så kändes det rätt hopplöst. För mig var det inte första försöket utan det 20:e och att veta att det minst kan ta 1 år till för att bli gravid igen gör att jag snart vill ge upp. Det tär på relationen och måendet. Men nu har vi bokat en resa till Italien i höstaoch ska bara mysa och ta hand om varandra :)

Så här ser nästa steg ut för oss. Har gjort halva utredningen dvs gjort spermatest och enbart ett vul och allt var bra. Blev gravid och nu vill de inte göra klart utredningen. Fick provsvar idag och Hcg var under 2. Så det var bra, har gått 4 månader nu sedan molan. Passade på att fråga kvinnokliniken om ev. Utredning hon tyckte att jag ska ringa till privatkliniken där vi gjorde utredningen och höra efter sommaren och om de säger nej igen ska jag ringa till kvinnokliniken. Hon kunde inte lova att de kan hjälpa mig måste kanske väntan tills det gått ett år efter missfallet. Vill bara ha hjälp nu.

Hur går det för dig? Du ska testa om några dagar, hoppas på positivt. Du behöver nog inte vara orolig för spermaprovet finns bra hjälp att få om det skulle vara något fel. Stor kram

Jag förstår att vården har sina regler och normer. Men det känns så orättvist att få vänta hela tiden. Allt är en evig väntan :( 

Oh vad skönt med Italien, låter fantastiskt! Det är viktigt att ta hand om varandra!

Vi gjorde spermaprov igår, ska göra ett till om 14 dagar. 

Jag hade BIM för 2 dagar sedan. Har fått något liknande av mens på BIM dagen. Men det är oerhört sparsamt, ursäkta, men det har inte kommit något i bindan, enbart när jag torkar. Och nu är jag inne på tredje dagen med samma mängd. Ingen mensvärk heller. Så jag vet i tusan. Jag har tagit flertalet graviditetstest, samtliga negativa. Vi får se om det eskalerar eller om det börjar att bli oregelbundet efter tre månader med Pergotime.

Kram
  • TB1
    Mytime skrev 2015-06-26 19:23:49 följande:

Vi har försökt sedan juli 2012 utan resultat. :(
    Har endometrios annars inga fel enligt utredningen. Gjorde vårt första ivf-försök i Maj men de gick inge vidare.
    Fick tillbaka ett toppägg men de ville inte fastna ordentligt ändå o slutade i tidigt missfall i V6.

Sommaren 2014 blev vi spontant gravida men då slutade de oxå i ett tidigt missfall v7.

Vi ska få använda vårt enda frysta ägg i aug/sep o sen måste vi dra igång en ny omgång för ivf-försök nr 2. Skitjobbig process o äggplock va en mardröm!

Hej Mytime, 

Missfall måste vara oerhört jobbigt. Vad skönt att ni har ett ägg kvar att försöka med. Jag har hört från vänner att äggplock är fruktansvärt obehagligt :( Vart gör ni behandlingen? Genom privat klinik eller sjukhus?

/TB
  • FruA78

TB1: ja denna väntan är för jobbig. Ringde idag till ivf-klinik som både gör fertilitetsutredning privat och via landstinget. Hade tänkt att vänta till efter semestern men kände att jag inte hade tålamod att vänta. Hade turen att få en tid om en vecka då de precis fick en avbokning. Så får ser vad de kommer fram till på torsdag hoppas på det bästa, att vi kan få hjälp snart :) Känns mycket bättre idag känner mig mer hoppfull.

Hoppas hoppas att du är gravid. Vad jobbigt att inte veta om du är gravid eller ej. Håller tummarna för dig. När kommer ni få svar på provet ni tog i torsdags?

Kram

• TB1
    FruA78 skrev 2015-06-26 20:40:50 följande:

TB1: ja denna väntan är för jobbig. Ringde idag till ivf-klinik som både gör fertilitetsutredning privat och via landstinget. Hade tänkt att vänta till efter semestern men kände att jag inte hade tålamod att vänta. Hade turen att få en tid om en vecka då de precis fick en avbokning. Så får ser vad de kommer fram till på torsdag hoppas på det bästa, att vi kan få hjälp snart :) Känns mycket bättre idag känner mig mer hoppfull.

Hoppas hoppas att du är gravid. Vad jobbigt att inte veta om du är gravid eller ej. Håller tummarna för dig. När kommer ni få svar på provet ni tog i torsdags?

Kram

Men oooh vad skönt att du fick tid så snabbt! Håller alla tummar jag har! Men som jag har förstått det går det rätt så fort när man väl har "kommit in" för första besöket =) hoppas hoppas

Usch jag vet inte! Efter så många besök vågar jag knappt hoppas.

ja det blir om ca en månad. Sen ska även jag ta mina blodprov. Och när båda svaren är klara skulle gyn kontakta oss för vidare hantering. Hoppas denna tiden går fort jag vill vara gravid nu =(

Min man överväger att gå till en privat klinik och betala för ivf... men jag vet inte :(
  • Thotis90
    TB1 skrev 2015-06-26 19:21:34 följande:
    Hej Thotis90, 

Hur kom du fram till att du hade endometrios? Hoppas att det går nu efter OP.

Varför vill du/ni inte göra IVF?
    Jag förstod nästan direkt att någonting var fel. Jag började menstruera när jag var 11 år och när jag var 14 år fick jag från ingenstans sådana hemska smärtor att jag varken kunde sitta, ligga, stå eller gå utan att vilja dö. Jag var tvungen att vara hemma från skolan när jag hade mens, för det gjorde så fruktansvärt ont. Ingenting hjälpte som smärtlindring, inte ens p-piller som min läkare sa kunde hjälpa. Jag började misstänka endometrios någon gång efter att jag fyllt 20 år (är idag 25 år).

Vi vill inte göra IVF av flera anledningar (vill inte nämna alla). En anledning är att jag inte vill utsätta kropp och knopp för det då jag anser att jag har varit med om tillräckligt. 
    Ofrivilligt barnlös med endometrios - fuckendo.blogg.se
  • Anonym (Baby -15)

Hoppas du hittar något som hjälper TB1 :)

Jag gjorde fyra IVFs förra året, med två månaders mellanrum. Köpte ett trepack och fick ett extra då felinställd medicin gjorde att vi inte fick ut något livsdugligt en gång.
    Det är nog enormt individuellt hur påfrestande man upplever det, jag hade i princip inga biverkningar av medicineringen (långa protokollet) eller äggplocket.
    Behövde ingen smärtlindring efteråt och upplevde plocket som smärtfritt.

Däremot oroade jag mig för hur den rätt tunga medicineringen tog på kroppen, så jag hade satt en gräns på fyra IVFs. Vi fick inget till frysen föränn på sista försöket, så det var fulldos stimulering gång på gång.
     Men gravid blev jag.

• Mytime

TB vi gör ivf via landstinget. Västmanland men plock o insättningar gör vi i Uppsala.

• Mytime
    Thotis90 skrev 2015-06-26 21:34:19 följande:
    Jag förstod nästan direkt att någonting var fel. Jag började menstruera när jag var 11 år och när jag var 14 år fick jag från ingenstans sådana hemska smärtor att jag varken kunde sitta, ligga, stå eller gå utan att vilja dö. Jag var tvungen att vara hemma från skolan när jag hade mens, för det gjorde så fruktansvärt ont. Ingenting hjälpte som smärtlindring, inte ens p-piller som min läkare sa kunde hjälpa. Jag började misstänka endometrios någon gång efter att jag fyllt 20 år (är idag 25 år).

Vi vill inte göra IVF av flera anledningar (vill inte nämna alla). En anledning är att jag inte vill utsätta kropp och knopp för det då jag anser att jag har varit med om tillräckligt. 
    Ofrivilligt barnlös med endometrios - fuckendo.blogg.se
    Att leva med endometrios o samtidigt ha en enorm bebislängtan är inge kul!

Att varje
    Månad bli påmind om att "de inte gick den här gången heller" är säkert fruktansvärt jobbigt men att dessutom få fruktansvärda
    Smärtor varje gång den besvikelsen kommer o vetskapen om alla starka mediciner man utsätter kroppen för som inte alls är bra om man tänker bebisverkstad. Man slits verkligen mellan hopp o förtvivlan hela tiden.

Ja har oxå endo, o har varit gravid trots de så ge inte upp men ja förstår din situation till viss del att du inte vill utsätta dig för ivf.
    Ja va fruktansvärt rätt inför vår första behandling.
    Du skrev att de fanns flera orsaker men om endometriosen är den största anledningen så råder ja dig att tänka en gång till.

Vet att de inte gäller alla med endo såklart men just under själva behandlingen me både nedreglerande o senare sprutor för äggmognad så mådde ja bättre i min endo än ja gjort på många år!

De kom ju tillbaka efteråt när vi misslyckades men just under den delen som ja trodde skulle bli värst så mådde ja faktiskt mkt bättre ist.
Svar på tråden Att bli gravid, försök +20