• themia

Ska svenskar ha rätt att bosätta sig var som helst i världen?

Dagens Nyheter idag skriver att 660 000 svenskar är bosatta i andra länder runt om i världen.
    Min egen inställning är att det är en mänsklig rättighet att bosätta där man kan försörja sig, inget land undantaget.
    Så vad anser FL:s invånare?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska svenskar ha rätt att bosätta sig var som helst i världen?
  • Rataxes
    Konservativ skrev 2015-06-23 19:05:49 följande:
    Säg det. Hong Kong har inget statligt skyddsnät alls. Ändå är det många som vill invandra dit. Är det bara klimatet menar du? Många vill invandra till Storbritannien som har mindre förmåner än Sverige. Det är inte bara latmaskar som vill emigrera.
    Nej, just det, de flyttar dit för att arbeta. Dessutom har de en arbetslöshet på 2-3 %. ett föredöme.
    Ödslar inte tid på anonyma nick.
  • Themis

Ja, i alla länder där vi kan försörja oss och bete oss som folk.

Kan man inte det så bör man stanna i sitt eget land.

(och det är nog fullt möjligt att svenskar hade blivit portade från t.ex. Kos enligt mina regler... )

Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • themia
    Cully skrev 2015-06-23 19:01:51 följande:
    Och här kom visst hela meningen med tråden fram?
    Billigt försök. 
    Blev du tagen på sängen?
  • Gotlänning

Ja, alla Svenskar skall givetvis kunna bosätta sig vart som helst i världen... vi är ju Svenskar.

Nej, alla Blattar skall minsann inte kunna bosätta sig i Sverige... de är ju blattar.

If the brain were so simple that we could understand it, then we'd be so simple that we couldn't
  • familjenstyg
    themia skrev 2015-06-22 09:37:31 följande:

Dagens Nyheter idag skriver att 660 000 svenskar är bosatta i andra länder runt om i världen.
    Min egen inställning är att det är en mänsklig rättighet att bosätta där man kan försörja sig, inget land undantaget.

Problemet (om man nu anser det vara ett problem) är att om det blir en verkligt fri rörlighet så ställer det till en hel del när det gäller att planera för infrastruktur och sociala skyddsnät. För ett modernt välfärdssamhälle är en viss tröghet nästan en nödvändighet.
  • Moderno
    themia skrev 2015-06-22 09:37:31 följande:

Det känns väl lite naivt att tro att det är en mänsklig rättighet att "bosätta sig där man kan försörja sig". 

Jag tror inte många skulle tillåta någon att bosätta sig var som helst, även om denne hade någon slags försörjning. Marken ägs av någon och ockupationen kan och bör kunna stävjas. 

Så nej, det är knappast någon mänsklig rättighet att bosätta sig där man behagar bara för att man kan försörja sig på något sätt (ens inom landet av dess egna medborgare). 

Att människor reser mellan länder beroende på var de efterfrågas är dock rimligt. Och att människor som flyr krig och förföljelse därutöver bör få fristad (i vart fall under tiden som förföljelserna pågår i hemlandet) är helt rimligt. 

I övrigt kan jag tycka att var ock en bör ha rätt att bosätta sig i andra länder om man är välkommen där, har ett boende, och både kan försörja sig själv och bidra med ett överskott till samhället. 
  • themia
    Moderno skrev 2015-06-26 13:58:05 följande:
    Det känns väl lite naivt att tro att det är en mänsklig rättighet att "bosätta sig där man kan försörja sig". 

Jag tror inte många skulle tillåta någon att bosätta sig var som helst, även om denne hade någon slags försörjning. Marken ägs av någon och ockupationen kan och bör kunna stävjas. 

Så nej, det är knappast någon mänsklig rättighet att bosätta sig där man behagar bara för att man kan försörja sig på något sätt (ens inom landet av dess egna medborgare). 

Att människor reser mellan länder beroende på var de efterfrågas är dock rimligt. Och att människor som flyr krig och förföljelse därutöver bör få fristad (i vart fall under tiden som förföljelserna pågår i hemlandet) är helt rimligt. 

I övrigt kan jag tycka att var ock en bör ha rätt att bosätta sig i andra länder om man är välkommen där, har ett boende, och både kan försörja sig själv och bidra med ett överskott till samhället. 
    Jag inser också att man inte kan bosätta sig i Vita Huset bara för att man tycker att det är häftigt.

Med "var som helst" menar jag förstås vilket land som helst, och det tycks ju även du mena.
  • nevermind

Ja. ALLA ska ha rätt att bosätta sig i vilket land som helst. Vi har inte mer rätt till ett land bara för att vi råkade födas där.

• Konservativ
    nevermind skrev 2015-06-26 19:20:08 följande:

Ja. ALLA ska ha rätt att bosätta sig i vilket land som helst. Vi har inte mer rätt till ett land bara för att vi råkade födas där.

Menar du allvar nu? Det finns över 50 miljoner flyktingar i världen. Ska alla de få flytta till Sverige + alla de som vill flytta till Sverige av andra skäl? Har du verkligen tänkt igenom det där? 
  • themia
    Konservativ skrev 2015-06-26 22:09:59 följande:
    Menar du allvar nu? Det finns över 50 miljoner flyktingar i världen. Ska alla de få flytta till Sverige + alla de som vill flytta till Sverige av andra skäl? Har du verkligen tänkt igenom det där? 
    DU har uppenbarligen inte tänkt igenom detta!
    Om du på fullt allvar tror att världens alla flyktingar skulle bosätta sig i Sverige om det var fritt fram, då har du tappat allt sinne för proportioner.

Trots att Sverige är bland de generösaste flyktingmottagande länderna i världen så är det endast en liten rännil av alla flyktingar som söker sig hit.
    Fundera på hur det kan kan komma sig, och du kanske lär dig något om människor.
Svar på tråden Ska svenskar ha rätt att bosätta sig var som helst i världen?