• Jeanette93

Dom har stulit vårt namn!

Det är så att jag och min sambo gärna vill ha barn men i samma veva som bebisplanerna så kom de fram att jag har struma, så dom rekommenderar oss att vänta med barn tills värdena har blivit lägre och jag mår bättre( kunde ta ungefär ett halvår). Samtidigt planerar vi bröllop för nästa sommar, så vi sa att de blir ganska lagom att vänta ett halvår med barn (att göra dom) så kanske vi har turen att jag är gravid på bröllopet.

Men så till ämnet, de är så att jag ska bli faster i september och min sambo ska bli farbror i oktober, superskoj för dom men kändes lite tungt för oss. Min bror och hans tjej ska få sitt tredje barn, en liten pojke denna gången och dom har alltid sagt blir de en pojke så ska han heta Casper och vi har vart med på de ( de har två flickor sen innan) men nu i helgen så hade de tydligen ändrat sig och tyckte Elias var ett fint namn, så de stod mellan de två. Min sambo och jag har alltid sagt, sen vi blev tillsammans att får vi en pojk så ska han heta Elias, så de var som ett slag i magen när vi hörde detta. Men nu till frågan, vad ska vi göra? Ska vi låta de vara och börja fundera över andra namn eller vad gör vi? Jag har en känsla av att säger vi till dom om namnet, så kommer dom garanterat att ta de ( de står mellan Casper & Elias nu).

Sen gör de mig irriterad för sen dom väntade första barnet, så nämnde dom som jag skrev innan, blir de en pojke så ska han heta Casper, då sa min andra bror och hans tjej ett tag efter att de tänkte ge sin son namnet Casper (de har inga barn, men "framtida son") och då blev min bror och hans flickvän ( de med barnen) väldigt sura på dom och slutade prata med dom på ett tag, som jag absolut kan förstå eftersom att man inte tar någon annans namn, men därför undrar jag hur dom ställer sig till de här. De har säkert ingen aning om att vi vill ha namnet Elias, för vi skriker gärna inte ut de, eftersom att ingen ska ta de och så har de säkert glömt när vi har suttit & pratat namn och vi har nämnt att Elias är vårt namn.

Jag behöver hjälp!!!!

• Svar på tråden Dom har stulit vårt namn!
  • Mayy

Kan inte båda heta Elias? Det gör väl inte så mycket?

• Tokfrans

Orka bråka om namn, kan man inte få döpa ungen till vad man vill utan att ha "stulit" de? 
    Dom kanske gillade namnen med?
    Vad spelar de ens för roll egentligen?

• Jeanette93
    Tokfrans skrev 2015-06-22 11:16:41 följande:

Orka bråka om namn, kan man inte få döpa ungen till vad man vill utan att ha "stulit" de? 
    Dom kanske gillade namnen med?
    Vad spelar de ens för roll egentligen?

För oss är namn väldigt viktigt, jag förstår att dom gillar de namnet men om dom tar de namnet så ka ju inte vi göra de... För dig kanske de inte spelar någon roll men för oss gör de det.
  • Cornellia

Jag tycker att du ska värdesätta dina närmaste mer.

Att hålla på sura för att någon "tagit" ett namn är bara dagisfasoner, väx upp. 

• Jeanette93
    Mayy skrev 2015-06-22 11:16:17 följande:

Kan inte båda heta Elias? Det gör väl inte så mycket?

Kan två kusiner heta likadant? sen om dom tar Elias så kommer vi att tänka på deras son och kommer säkert inte vilja ha de själv. Vi har en favorit till, Wilgot men barnet kanske inte passar som de sen och då finns de inte så många val (vi tycker inte de finns så många fina pojknamn)
  • BCH52

Man kan inte på något sätt bestämma vilket namn andra ger sitt barn, men det vet du säkert. Här handlar det mer om vanlig hänsyn. Som jag förstått det så vet de inte att ni redan valt det namnet till er framtida son. De har alltså inte på nåt sätt brustit i hänsyn. Det ni kan göra är att säga som det är på vänligast möjliga sätt.

Å andra sidan, vad skulle det göra om kusinerna får samma namn? Det är ju troligen endast under några korta barndomsår de kommer att umgås. Sedan blir de tonåringar och vuxna och kommer att ha andra vänner, kanske också vänner med samma namn.

• Tokfrans
    Jeanette93 skrev 2015-06-22 11:22:27 följande:
    För oss är namn väldigt viktigt, jag förstår att dom gillar de namnet men om dom tar de namnet så ka ju inte vi göra de... För dig kanske de inte spelar någon roll men för oss gör de det.
    men tänk lite, är de verkligen värt att va arga på era vänner för dom tagit ert namn? när ni 15 eller? allt kretsar runt er?
  • Jeanette93
    Cornellia skrev 2015-06-22 11:23:36 följande:

Jag tycker att du ska värdesätta dina närmaste mer.

Att hålla på sura för att någon "tagit" ett namn är bara dagisfasoner, väx upp. 

Jag värdesätter dom, och har inte surat så dom har märkt något. Men när man är "sist" ut att få barn så finns de knappt några namn kvar, du kanske inte själv har de här problemen för du kanske var först ut v syskonen och fick väja och vraka. Jag tycker inte de här är dagisfasoner, för oss är de viktigt. Men jag får väl låta dom ta de namnet och hitta något annat, som också lär bli upptaget...
  • PinkSugar

Istället för att vänta sex månader, vänta sex år så ni hinner mogna lite

• Cornellia
    Jeanette93 skrev 2015-06-22 11:27:50 följande:
    Jag värdesätter dom, och har inte surat så dom har märkt något. Men när man är "sist" ut att få barn så finns de knappt några namn kvar, du kanske inte själv har de här problemen för du kanske var först ut v syskonen och fick väja och vraka. Jag tycker inte de här är dagisfasoner, för oss är de viktigt. Men jag får väl låta dom ta de namnet och hitta något annat, som också lär bli upptaget...
    Antingen får en skaffa sig självförtroende att välja det namn en gillar, oavsett vad andra har valt, eller så får man gilla läget, och hitta ett annat namn. 

Att hålla på att gnälla över att någon tagit ens namn osv är som sagt tönterier. 

Jag önskar verkligen att vi hade så angenäma problem. För oss ser det dock ut som att vår son inte kommer få några kusiner alls, jag skulle ge massor för att våra syskon skulle kunna få de barn dom vill ha.  
Svar på tråden Dom har stulit vårt namn!