Anonym (förvirrad) skrev 2015-06-29 00:45:28 följande:
Det känns som om jag håller på och hamnar i en depression för allt detta.
Kan jag ringa UC som kanske kan ta bort all historik? dvs alla förfrågningar jag gjort. Jag hade verkligen ingen aning om att det gick till så här-
Jag har ALLTID, jag menar ALLTID klarat av och betalat räkningar.
Men nu har detta gjort så att jag inte kan teckna abonnemang.
Finns det nåt jag kan göra??
Nej du kan inte ringa och få bort det, hela poängen med att spara din historik är ju att kreditgivare ska kunna få veta hur du betett dig tidigare. Att du inte vill att de ska få veta det är liksom motsatsen till en orsak för UC att ta bort det.
Men som sagt, se detta som positivt istället. Ett fungerat ekonomiskt skyddsnät har skyddat dig från att sabba ditt liv. Var tacksam.
Det är möjligt att du har viljan och bryr dig om att göra rätt för dig, men du säger själv att du har en inkomst på 1000 kr, dragit på dig telefonabonnemang på 600 och sen försöker du låna upp till 20 000 på dyra blancolån hos olika banker. Det spelar ingen roll om du VILL göra rätt för dig när dina inkomster inte täcker dina utgifter, då KAN du inte betala räkningarna ändå, och det är ju vad systemet är tänkt att förhindra.
Det du kan göra är att spara och köpa allt du vill ha kontant när du har pengarna istället. Den dagen du har ett jobb och en fast inkomst kommer du antagligen ses som mer kreditvärdig även om förfrågningarna kvarstår. Undvik betalningsanmärkning.