• molly50

Jag tror att jag såg en pedofil i helgen

Anonym (nn) skrev 2015-06-22 19:15:09 följande:

Det måste ha varit första gången jag sett en person jag verkligen tyckte verkade märklig och tog på ett barn på ett sätt jag inte tyckte var normalt. Jag valde ändå att inte lämna vare sig tips eller signalement. Det är möjligt att det kommer att uppröra barnet när denne växer upp och ställa frågan:"Varför gjorde ingen någonting fast de såg?". Min förklaring är och blir att jag inte kan agera på allt jag ser. Världen är tuff och det gäller att se till sitt eget bästa när man bor i ett land som Sverige. Jag tycker att vittnet/offret kan själv anmäla denne när hen inser att någonting är galet. Sorry...

Den första tanken som dyker upp när jag läser det här är varför du inte gjorde något?
    Det handlar om ett barn och du misstänker att det blev utsatt för något sexuellt.
    Då står man inte bara och tittar på utan då agerar man och anmäler direkt.
    Om du anmäler anonymt så är inte heller risken så stor att du råkar ut för något om det är där skon klämmer.
    Jag vet inte om du är handlingsförlamad eller bara egoistisk eller en kombination av båda.
    I vilket fall som helst så har du gjort fel och ev. bidragit till att ett barn kommer att må mycket dåligt.
    Tänk på det.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (nn) skrev 2015-06-22 23:42:10 följande:
    Jag vet vad jag tänker på. Se inlägg #25
    Har redan läst det. Och jag kan fortfarande inte förstå varför du bara stod och såg på utan att agera.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (nn) skrev 2015-06-22 23:54:31 följande:
    Då får du tänka på det och återkomma, men nu börjar det bli läggdags för min del i vilket fall. Ska nog sova gott, det har varit en hektisk helg. Tomte
    Jag kommer nog aldrig att förstå det hur mycket jag än funderar.

Hoppas du får sova gott inatt.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (nn) skrev 2015-06-23 11:53:04 följande:
    Jag vill inte bli indragen i någonting, få bekymmer p.g.a. min vilja att hjälpa till.
    Men varför tror du att du skulle få bekymmer bara för att du berättar vad du såg,eller om du anmäler?
    Tror du att personen läser här och kan veta vem du är?
    Om det var flera personer där som såg samma sak så kan det ju likaväl vara någon av de andra som har berättat det. Eller hur.

Om du vill få till en saklig diskussion så är det nog bäst att du berättar vad det var du såg. Annars kan du inte förvänta dig att få sakliga svar.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (nn) skrev 2015-06-23 12:43:29 följande:
    Det finns i sådana fall andra vittnen som kan slå larm.
    Men varför bara förlita dig på att andra ska ha anmält?
    Varför inte bara göra det själv?
    Ju fler som anmäler desto större chans att förövaren åker dit.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (nn) skrev 2015-06-23 12:48:22 följande:
    Någon annan kan se någonting mer anmärkningsvärt som leder till att polisen i sin tur agerar. Du vill inte förstå det jag skrivit, att det jag såg var en fråga om det ens var ett övergrepp.
    Men för att vi ska kunna svara på den frågan så måste du ju berätta vad det var du såg. Annars kan vi ju omöjligt svara på det.
    Förstår du verkligen inte det?

Man får inte vara så feg att man inte vågar berätta om sådana saker. Framförallt när det rör ett barn.
    Jag hade med glädje stått för vad jag såg. Även inför förövaren.
    Bara vetskapen om att jag kanske kan ha hjälpt ett barn undan en pedofil skulle vara tillräckligt för mig.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Philanthropy skrev 2015-06-23 13:42:09 följande:
    Finns det bara dom två alternativen, menar du? Hade inte pratat med personen, nej. Hur jag hade agerat är beroende av min relation till det misstänkt utsatta barnet. Antingen försökt prata med det vid annat tillfälle, eller gjort en orosanmälan till socialtjänsten.
    Så om du inte känner barnet i fråga så skulle du låta det bli utsatt?
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Philanthropy skrev 2015-06-23 13:50:05 följande:
    Nej, var skrev jag det?
    Du skrev att ditt agerande skulle vara beroende på din relation till barnet. Därav att jag undrade.
    Om jag har missförstått så ber jag om ursäkt.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Philanthropy skrev 2015-06-23 14:00:59 följande:
    Men så är det ju. Tror ett utsatt barn skulle ha lättare att öppna upp sig till någon det känner och har förtroende för. Om man bedömer att man har den relationen till barnet, så ser jag det då som otroligt mycket vettigare om man försöker närma sig barnet vid lämpligt tillfälle än att man går fram precis efter man sett det hela (vad det nu är som har hänt, TS vägrar ju berätta något mer) och pratar med den misstänkta förövaren.

Annars ser jag socialtjänsten som lämplig instans att vända sig till om man misstänker att man bevittnat något olämpligt, men är osäker precis som TS säger att hen är.
    Ok. Det var så du menade. Då hänger jag med. Ja,det kan jag hålla med om.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (nn) skrev 2015-06-23 14:15:15 följande:
    Det fanns några till, men det var några i sällskap och dom diskuterade med varandra så dom såg säkert inte det jag såg. Jag har beslutat mig för att inte tala om det jag vittnade.
    Men det kan du ju inte veta. De kanske också såg det du såg men tänker likadant som du och hoppas att någon annan ska göra det de/du inte vågar göra.

Men fortfarande,om du vill ha en saklig diskussion så borde du berätta vad det var du såg.
    Att inte berätta av rädsla för vad som kan hända dig tycker jag faktiskt är ganska egoistiskt.
    Anonym (nn) skrev 2015-06-23 14:16:15 följande:
    Det stämmer och jag hoppas att det finns flera som lägger märke till någonting och agerar i tid.
    Jag hoppas att även du tar ditt förnuft till fånga och anmäler.
    Mattias och Hannah.
Svar på tråden Jag tror att jag såg en pedofil i helgen