Inlägg från: Philanthropy |Visa alla inlägg
  • Philanthropy

Jag tror att jag såg en pedofil i helgen

Varför skulle en pedofil begå ett övergrepp framför, vad du själv tror var, flera vittnen?

• Philanthropy
    bananman skrev 2015-06-23 13:18:10 följande:

Måste vara väldigt jobbigt för dig att behöva gå runt och tänka på det där, att du antagligen aldrig kommer få reda på om det var övergrepp eller bara lek. Om du hade gått fram och pratat med mannen så kanske du sluppit det.

Ja, precis, för var det ett övergrepp så hade givetvis förövaren ifråga erkänt det? :/
  • Philanthropy
    bananman skrev 2015-06-23 13:26:50 följande:

Nej. Men man hade kunnat känna av läget. Menar du att du inte hade gått fram och pratat med personen utan ringt polisen direkt?

Finns det bara dom två alternativen, menar du? Hade inte pratat med personen, nej. Hur jag hade agerat är beroende av min relation till det misstänkt utsatta barnet. Antingen försökt prata med det vid annat tillfälle, eller gjort en orosanmälan till socialtjänsten.
  • Philanthropy
    molly50 skrev 2015-06-23 13:47:37 följande:

Så om du inte känner barnet i fråga så skulle du låta det bli utsatt?

Nej, var skrev jag det?
  • Philanthropy
    molly50 skrev 2015-06-23 13:53:08 följande:

Du skrev att ditt agerande skulle vara beroende på din relation till barnet. Därav att jag undrade.

Om jag har missförstått så ber jag om ursäkt.

Men så är det ju. Tror ett utsatt barn skulle ha lättare att öppna upp sig till någon det känner och har förtroende för. Om man bedömer att man har den relationen till barnet, så ser jag det då som otroligt mycket vettigare om man försöker närma sig barnet vid lämpligt tillfälle än att man går fram precis efter man sett det hela (vad det nu är som har hänt, TS vägrar ju berätta något mer) och pratar med den misstänkta förövaren.

Annars ser jag socialtjänsten som lämplig instans att vända sig till om man misstänker att man bevittnat något olämpligt, men är osäker precis som TS säger att hen är.
  • Philanthropy
    Anonym (nn) skrev 2015-06-23 14:15:15 följande:

Det fanns några till, men det var några i sällskap och dom diskuterade med varandra så dom såg säkert inte det jag såg. Jag har beslutat mig för att inte tala om det jag vittnade.

Anledningen till att du beslutat det är vad?
  • Philanthropy
    Anonym (Jag ser peddos varje dag) skrev 2015-06-23 23:17:05 följande:

Vuxen man ihop med tonårstjej=pedofili. Sen att lagen är skruvat pro-pedofil genom att bestämma att det är fritt fram för gamla äckelgubbar att grooma småtjejer gör det inte rätt eller mindre pedofilt.

Pedofili är en felaktig term för det du pratar om. Gubbsjuka möjligtvis.
  • Philanthropy

Spekulation: verkar som agendan med tråden är att peka på hur anmälningshysteriska gemene man är kring sådant här, även om det rör sig om något i gränslandet och som lika gärna kan vara ett oskyldigt kärleksuttryck från en förälder till ett barn. Kanske en puss på munnen på ett barn som enligt normen uppfattas som lite för gammalt eller liknande.

• Philanthropy
    Anonym (nn) skrev 2015-06-24 12:04:15 följande:

Hahah, ni är ju helt omöjliga.

Det är ju du själv som lämnar det hela öppet för spekulation så! :)
  • Philanthropy
    Anonym (Anonym) skrev 2015-06-24 13:03:54 följande:

Hur kan en sådan uppenbar trolltråd få så mycket respons, undrar jag mest. 

Må vara uppenbar, men ämnet som TS är och snuddar vid, dvs hur vuxna runt omkring utsatta barn bör agera är väldigt värt att diskutera. Folk blir frustrerade eftersom TS vägrar ge någon som helst konkret information om det inträffade och således inte ger dem några vettiga premisser att utgå ifrån i diskussionen om detta allvarliga och viktiga ämne.
Svar på tråden Jag tror att jag såg en pedofil i helgen