Någon som jobbar med ekonomi och kan hjälpa mig?
Någon som kan förklara vad registrering i kundreskontra, leverantörskontra och avstämningar betyder? Kan man utföra dessa uppgifter utan att ha tidigare erfarenhet eller utbildning inom området?
Någon som kan förklara vad registrering i kundreskontra, leverantörskontra och avstämningar betyder? Kan man utföra dessa uppgifter utan att ha tidigare erfarenhet eller utbildning inom området?
Jag läser nämligen ekonomi och letar efter ett extra jobb och uppgifterna ovan är vanligt förekommande i många annonser så jag undrar om det är någon ide att söka dessa jobb då jag aldrig jobbat med sådana saker.
Om du inte ens vet vad de betyder så skulle jag nog avråda från att söka arbete inom det. Bättre att söka något mindre kvalificerat under utbildningen för att sedan söka andra arbeten
Nej, sök inga sådana arbeten. Hoppas du får lära dig det i skolan, annars är det kris.
Ja, man kan klara det utan utbildning, men man bör ha lite känsla för siffror. Kortfattat är kundreskontra att hålla ordning på att kunderna betalar sina skulder och leverantörsreskontra är att hålla ordning på att de egna skulderna till leverantörerna betalas. Det tillhör de enklaste uppgifterna, så det är konstigt om man inte lär sig det tidigt i en ekonomiutbildning.
Avstämning är att kontrollera konton i bokföringen. Det är enkelt så länge det är rätt, men kan vara ett riktigt detektivarbete om det inte stämmer. Det förväntas nog inte att en student ska kunna reda ut alla felaktigheter.
Den typen av extraarbete borde vara idealiskt för en ekonomistudent, men det kan ju bli lite pinsamt om man inte ens känner till de mest grundläggande termerna.
Jag har ingen ekonomiutbildning, men jag är duktig på att räkna och jag sköter själv bokföringen i mitt företag.
Ja, man kan klara det utan utbildning, men man bör ha lite känsla för siffror. Kortfattat är kundreskontra att hålla ordning på att kunderna betalar sina skulder och leverantörsreskontra är att hålla ordning på att de egna skulderna till leverantörerna betalas. Det tillhör de enklaste uppgifterna, så det är konstigt om man inte lär sig det tidigt i en ekonomiutbildning.
Avstämning är att kontrollera konton i bokföringen. Det är enkelt så länge det är rätt, men kan vara ett riktigt detektivarbete om det inte stämmer. Det förväntas nog inte att en student ska kunna reda ut alla felaktigheter.
Den typen av extraarbete borde vara idealiskt för en ekonomistudent, men det kan ju bli lite pinsamt om man inte ens känner till de mest grundläggande termerna.
Jag har ingen ekonomiutbildning, men jag är duktig på att räkna och jag sköter själv bokföringen i mitt företag.
Hej,
Kände mig manad att svara :)
Jag är gymnasieekonom, universitetsutbildning, dock inte relevant i mitt yrke som CFO för ett större IT-bolag i Sthlm och driver egen bokföringsbyrå. Jag har jobbat mig upp och det har krävts många hårda dagar och nätter för att förstå vissa saker som numera går av bara farten efter 10 år inom yrket.
Jag håller med föregående att du behöver ha en känsla för siffror och se sammanhanget i bokföring, reskontra och avstämningar. Det kan, beroende på vad för bolag det är, vara ett nattjobb som heter duga i vissa fall.
När du gjort det ett par år, så lär du dig se sammanhanget och kan avancera om det är vad du önskar; men jag skulle råda dig att antingen ta en kortare kurs eller helt enkelt få utbildning praktiskt (praktikplats kanske?). Skulle du vilja veta mer är det bara att fråga. Om inte annat kan jag försöka hjälpa dig att förstå sammanhanget :)
Lycka till!