• Anonym (ekonomi)

Någon som jobbar med ekonomi och kan hjälpa mig?

Någon som kan förklara vad registrering i kundreskontra, leverantörskontra och avstämningar betyder? Kan man utföra dessa uppgifter utan att ha tidigare erfarenhet eller utbildning inom området?

• Svar på tråden Någon som jobbar med ekonomi och kan hjälpa mig?
  • Anonym (ekonomi)

Jag läser nämligen ekonomi och letar efter ett extra jobb och uppgifterna ovan är vanligt förekommande i många annonser så jag undrar om det är någon ide att söka dessa jobb då jag aldrig jobbat med sådana saker. 

• Anonym (Nja)

Om du inte ens vet vad de betyder så skulle jag nog avråda från att söka arbete inom det. Bättre att söka något mindre kvalificerat under utbildningen för att sedan söka andra arbeten

• Stormorsan
    Anonym (ekonomi) skrev 2015-06-22 21:40:24 följande:

Någon som kan förklara vad registrering i kundreskontra, leverantörskontra och avstämningar betyder? Kan man utföra dessa uppgifter utan att ha tidigare erfarenhet eller utbildning inom området?

Det är inga svåra uppgifter. Reskontra är helt enkelt ett register över fakturor. Registrera i kundreskontra betyder nog att registrera kundbetalningar. Registrera i leverantörsreskontra kan vara t ex att lägga in nya fakturor från leverantörer, lägga upp nya leverantörer och ev även kontera dem. Avstämningar avser att kolla om de olika kontona i företagets bokföring stämmer med verkligheten. T ex skall kontoudrag från banken stämma exakt med bokförda transaktioner på in och utbetalningar i bokföringen.  
  • Anonym (Shoppy)

Nej, sök inga sådana arbeten. Hoppas du får lära dig det i skolan, annars är det kris.

• Anonym (Xyz)

Ja, man kan klara det utan utbildning, men man bör ha lite känsla för siffror. Kortfattat är kundreskontra att hålla ordning på att kunderna betalar sina skulder och leverantörsreskontra är att hålla ordning på att de egna skulderna till leverantörerna betalas. Det tillhör de enklaste uppgifterna, så det är konstigt om man inte lär sig det tidigt i en ekonomiutbildning.

Avstämning är att kontrollera konton i bokföringen. Det är enkelt så länge det är rätt, men kan vara ett riktigt detektivarbete om det inte stämmer. Det förväntas nog inte att en student ska kunna reda ut alla felaktigheter.

Den typen av extraarbete borde vara idealiskt för en ekonomistudent, men det kan ju bli lite pinsamt om man inte ens känner till de mest grundläggande termerna.

Jag har ingen ekonomiutbildning, men jag är duktig på att räkna och jag sköter själv bokföringen i mitt företag.

• Anonym (ekonomi)
    Stormorsan skrev 2015-06-22 21:58:45 följande:
    Det är inga svåra uppgifter. Reskontra är helt enkelt ett register över fakturor. Registrera i kundreskontra betyder nog att registrera kundbetalningar. Registrera i leverantörsreskontra kan vara t ex att lägga in nya fakturor från leverantörer, lägga upp nya leverantörer och ev även kontera dem. Avstämningar avser att kolla om de olika kontona i företagets bokföring stämmer med verkligheten. T ex skall kontoudrag från banken stämma exakt med bokförda transaktioner på in och utbetalningar i bokföringen.  
    Tack för förklaringen! Vi har endast haft bokföring på universitetet men då har vi bara använt T-konton som vi då fyller i själva, för hand. Jag har läst alla kurser i redovisning inom programmet men vi har inte använt några program, alltså utbildningen har varit mer teoretiskt inriktad men vi har inte lärt oss något av det som man gör i verkligheten. Även transaktionerna som vi skulle bokföra har varit "på papper", ingen riktig faktura eller annan underlag som behövde registreras. 

Vilka program använder man eller har företagen sina egna program? Tror du att jag kan lära mig det på egen hand? 
  • Anonym (ekonomi)
    Anonym (Xyz) skrev 2015-06-22 22:10:42 följande:

Ja, man kan klara det utan utbildning, men man bör ha lite känsla för siffror. Kortfattat är kundreskontra att hålla ordning på att kunderna betalar sina skulder och leverantörsreskontra är att hålla ordning på att de egna skulderna till leverantörerna betalas. Det tillhör de enklaste uppgifterna, så det är konstigt om man inte lär sig det tidigt i en ekonomiutbildning.

Avstämning är att kontrollera konton i bokföringen. Det är enkelt så länge det är rätt, men kan vara ett riktigt detektivarbete om det inte stämmer. Det förväntas nog inte att en student ska kunna reda ut alla felaktigheter.

Den typen av extraarbete borde vara idealiskt för en ekonomistudent, men det kan ju bli lite pinsamt om man inte ens känner till de mest grundläggande termerna.

Jag har ingen ekonomiutbildning, men jag är duktig på att räkna och jag sköter själv bokföringen i mitt företag.

Vi lärde oss inte sånt som att hålla ordning på att kunderna betalar sina skulder och att de egna skulderna till leverantörerna betalas. Kan man lära sig sånt på ett universitet?
  • Anonym (Shoppy)
    Anonym (ekonomi) skrev 2015-06-22 22:16:00 följande:
    Vi lärde oss inte sånt som att hålla ordning på att kunderna betalar sina skulder och att de egna skulderna till leverantörerna betalas. Kan man lära sig sånt på ett universitet?
    Kan du inte gå en kurs i praktisk bokföring som komplement till din utbildning?
  • Stormorsan
    Anonym (ekonomi) skrev 2015-06-22 22:10:53 följande:
    Tack för förklaringen! Vi har endast haft bokföring på universitetet men då har vi bara använt T-konton som vi då fyller i själva, för hand. Jag har läst alla kurser i redovisning inom programmet men vi har inte använt några program, alltså utbildningen har varit mer teoretiskt inriktad men vi har inte lärt oss något av det som man gör i verkligheten. Även transaktionerna som vi skulle bokföra har varit "på papper", ingen riktig faktura eller annan underlag som behövde registreras. 

Vilka program använder man eller har företagen sina egna program? Tror du att jag kan lära mig det på egen hand? 
    Det finns en massa olika program men de flesta fungerar i stort sett likadant. När man ska registrera kundbetalningar t ex så får man oftast en lista varje dag från bankgirot med inbetalda belopp. Dessa belopp ska sedan paras ihop med rätt faktura. Det största problemet brukar vara att kunderna betalar fel belopp eller skriver fel fakturanummer så det blir lite letande innan man hittar rätt. En del kunder stryker konsekvent alltid faktureringsavgiften osv.
  • Anonym (Alltgår)

Hej,

Kände mig manad att svara :)

Jag är gymnasieekonom, universitetsutbildning, dock inte relevant i mitt yrke som CFO för ett större IT-bolag i Sthlm och driver egen bokföringsbyrå. Jag har jobbat mig upp och det har krävts många hårda dagar och nätter för att förstå vissa saker som numera går av bara farten efter 10 år inom yrket. 

Jag håller med föregående att du behöver ha en känsla för siffror och se sammanhanget i bokföring, reskontra och avstämningar. Det kan, beroende på vad för bolag det är, vara ett nattjobb som heter duga i vissa fall. 

När du gjort det ett par år, så lär du dig se sammanhanget och kan avancera om det är vad du önskar; men jag skulle råda dig att antingen ta en kortare kurs eller helt enkelt få utbildning praktiskt (praktikplats kanske?). Skulle du vilja veta mer är det bara att fråga. Om inte annat kan jag försöka hjälpa dig att förstå sammanhanget :)

Lycka till!

Svar på tråden Någon som jobbar med ekonomi och kan hjälpa mig?