Inlägg från: Anonym (Bea) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bea)

Ni som säger att barnen kommer före eran partner!?

Mina barns behov går före partnerns behov eftersom han är vuxen och kan ta ansvar för att själv uppfylla sina behov. Skulle mina barn och min partner inte funka ihop skulle jag aldrig någonsin fortsätta vara sambo med partnern. I första hand skulle jag välja att vara särbo i andra hand att göra slut. Jag har själv växt upp med en svartsjuk och omogen styvmor och kommer aldrig utsätta mina barn för samma sak.

• Anonym (Bea)
    Anonym (gissar) skrev 2015-06-23 11:34:58 följande:

Det är faktiskt inte helt självklart att man först räddar sina barn.

Överlevande från tex Estonia, Scandinavian Star berättar att de helt enkelt glömde att de hade barn.

Rent evolutionärt, är det bättre att rädda sin partner. 

Var har du hämtat den informationen? Har läst en hel del om dessa olyckor men missat just den biten du skriver om.
  • Anonym (Bea)
    Anonym (evolution) skrev 2015-06-23 12:39:10 följande:

jag har läst samma, att män räddar sig kvinna och inte barn vid katastrofer.

rent evolutionärt är det logiskt: män visste aldrig om det är deras barn eller någon annans. 

kvinna räddar sina barn. Men män har störst chans att överleva katastrofer, så det är de som fick välja (evolutionärt sätt) vem som kan räddas.

Vad jag kan minnas så omkom även föräldrarna som hade barn med sig ombord. Dvs jag kan inte minnas att det förekom att en förälder överlevde samtidigt som barnet omkom på Estonia. Däremot är det korrekt att det var flest män som överlevde procentuellt och särskilt då unga starka män. Men det är inte samma sak som att föräldrar skulle ha övergett sina barn i försöken att själva överleva. Det var väl inte så många barnfamiljer ombord på Estonia heller vad jag kan minnas.
Svar på tråden Ni som säger att barnen kommer före eran partner!?