sextiotalist skrev 2015-06-26 10:16:17 följande:
Det tror jag ingen gör heller, men småbarnsåren kan vara det som sätter tempen på förhållandet.
Det sägs att det finns två perioder i ett förhållande där förhållande sätts på prov, det är småbarnstiden och det är när barnen lämnar boet.
De separationer jag har sett är de som kommer när barnen lämnar boet, ofta har det varit föräldrar som levt genom barnen och tappat bort sin relation någonstans på vägen.
Det är därför jag tror att de relationer där man anser att ens partner, barn och relation är lika viktiga har den största chansen att få relationen att överleva genom dessa prövotider.
Att man under småbarnstiden inte glömmer av att vårda sin relation, att man under hela sin relation kommer ihåg att tanka närhet, energi och tid. Det behöver inte innebära att man åker iväg på spasemestrar eller weekendresor till andra länder, man kan göra det i vardagen.
Att visa barnen att man är rädd om varandra, att vuxenkärleken är viktig är också bra föräldraskap.
Mymlan tyckte synd om mig för att jag inte hade någon nära relation med min mamma, men personligen är jag väldigt glad att mina föräldrar prioriterade sitt förhållande, att de gjorde resor med varandra, när min pappa gick bort för tidigt. Min mamma fick ändå uppleva en massa härligt med min pappa. Hade de väntat på detta tills vi varit vuxna och utflugna ur boet, då hade de kanske bara fått några enstaka upplevelser tillsammans.
Håller med dig i allt du säger. Jag och min fd make klarade småbarnsåren, men skilde oss sen innan de flyttade hemifrån. Nu är det upp till mig och min nuvarande make att hantera alla barnens flytt från boet :)
Mina föräldrars äktenskap är min måttstock för hur jag tror att ett lyckligt äktenskap bör fungera. De har alltid lyckats prioritera varandra också, trots att de haft fem barn. De har visat oss att trots att vi är jätteviktiga för dem, så är även de viktiga för varandra och då kan vi behöva stå tillbaka. De har rest utan oss, de har varit noga med sin privata sfär (inga barn i deras säng om det inte varit nödsituation) och de har alltid gått genom livet hand i hand. Vilket också gör att nu när vi alla är utflugna så har de ett eget liv - hopplösa att få till att sitta barnvakt :)
Jag har en bra relation med mina föräldrar, men jag vänder mig inte heller till dem i första hand när jag har problem. Jag vänder mig till min make. Vilket jag hoppas mina barn också kommer att göra - vända sig till sin partner i första hand och inte direkt springa hem till mamma...