Inlägg från: Anonym (man) |Visa alla inlägg
  • Anonym (man)

Ni som säger att barnen kommer före eran partner!?

Anonym (???) skrev 2015-06-23 10:58:21 följande:

Exakt på vilket sätt kommer barnen främst? Jag undrar detta varje gång jag hör uttrycket. Ingen vettig människa skulle ju be sin partner "välja" mellan barnen och partnern så på vilket sätt menar ni att barnen kommer först?

Ingen vettig människa skulle be sin partner välja rätt ut och i klartext men väldigt många människor ber som saker, gör saker eller försätter sin partner i situationer där personen tvingas välja.

Om du super skallen av dig varje helg inför barnen så säger du kanske inte rakt ut att din partner måste välja mellan dig och sina barn, men genom ditt agerande så tvingar du din partner att välja mellan dig och vad som är bäst för barnen.

Om du lider av någon psykisk åkomma som gör dig till en potentiell fara eller dålig förebild så tvingas din partner välja mellan dig och sina barns bästa.
  • Anonym (man)

Jag älskar min partner, men mina barn kommer först, de är mitt kött och blod och helt beroende av att jag tar rätt beslut i livet och vad jag väljer att utsätta dem för, om min partner skulle göra saker som påverkar mina barn negativt så skulle jag inte tveka en sekund att avsluta förhållandet.

Finns tyvärr alldeles för många föräldrar som sätter sina egna känslor före sina barns behov. Ett exempel är en kvinna i min bekantskapskrets som lämnade sin man för en ny man med alkoholproblem och ett kriminellt förflutet. Hon fastnar i hans alkoholvanor och levnadsstil, barnen mår inte alls bra av konstant fylla, tjafs och misshandel, men det struntar hon i hon är ju kär. Det pågick i flera år innan barnens pappa blandade in soss och ansökte om ensam vårdnad, mamma tycke självklart att han var bara så taskig och oförstående.

• Anonym (man)
    Anonym (*))) skrev 2015-06-23 17:20:31 följande:
    I det fallet så satte ju varken mamman eller pappan barnen först. Tragiskt.
    Barnens biologiska pappa satte barnen först, de hade de tryggt hos sin pappa, barnens mamma satte tyvärr sina känslor för sin nya man före sina barns bästa.
    Det tog lång tid innan pappan till barnen fick reda på hur det förhöll sig hos mamman, folk är duktiga på att hålla en fin fasad och barn är oerhört lojala mot sina föräldrar, barnen vågade inte berätta för pappan vad som pågick hos mamma. Och jag kan tänka mig att mamma inte var så pigg på att han fick veta något och gjorde sitt för att påverka barnen att hålla det hemligt.

När han väl fick reda på det så gav han först mamman chansen att skärpa till sig, först när hon visat att hon inte gjort det så ansökte han om ensam vårdnad för att skydda dem.
  • Anonym (man)
    Anonym (*))) skrev 2015-06-23 18:22:40 följande:
    Jag har svårt att se att barnen skulle kunna dölja att de mådde dåligt hos sin mamma. Det är väldigt svårt att dölja att man dricker, om man dricker så mycket at det går ut över barnen. Och dessutom när mamman valde en man med alkoholproblem och kriminellt förflutet. Klart grannar, släktingar, skola, dagis osv måste ha vetat, även om pappan inte såg det.

Nej, här har pappan inte gjort tillräckligt. Att överhuvudtaget låta barnen bo hos en man med alkoholproblem säger ju en del.
    Klart att barnen såg det, men de vågade inte berätta något för sin pappa. Du får tro vad du vill, men det var så det gick till, jag tycker absolut inte pappan går att klandra, tvärtom tycker jag han hanterade situationen väldigt moget och undvek in i det sista att mamman skull förlora vårdnaden eftersom han inte ville att barnen skulle mista sitt umgänge med sin mamma, jag tror heller inte de är de enda fallet i Sverige där barn far illa pga föräldrar som sätter sig själva eller sin nya partner före sina barn.
  • Anonym (man)
    Anonym (gissar) skrev 2015-06-23 18:57:18 följande:
    Ett så allvarligt alkoholmissbruk är svårt att dölja. Pappan har antagligen sett det tidigare - och inte reagerat. Kanske för att han inte träffade dem så ofta?
    Att sedan ge mamman "chansen att skärpa till sig"...tja. Vad tyder det på?
    Min tolkning är nog att han inte orkade göra någoting. Väldigt moget.
    Alkoholmissbruket eskalerade med tiden , iaf vad gäller mamman, hon hade inte de vanorna innan hon träffade den nya mannen, hon drogs med i hans missbruk, jag antar att det är roligare att supa om man är två om det. 

Vad det tyder på?

Att vilja resonera med mamman och få henne att försöka skärpa sig och få henne att förstå problemet i sitt beteende anser jag vara klart mognare än att rusa iväg och göra en sossanmälan utan att ens ha fört en dialog med den andre föräldern. Personligen anser jag att det är väldigt omoget när konflikträdda människor försöker lösa sina problem genom myndigheter utan att först ta en diskussion face to face med den andra personen.

Jag tycker dessutom det är väldigt moget att mitt i träsket ändå ha förmåga att se barnens behov av att ha kontakt med sin mamma. Om jag förstått det rätt så är det även det soss strävar efter och är därför restriktiva med att dela ut ensam vårdnad om det inte är absolut nödvändigt.
  • Anonym (man)
    Anonym (Isa) skrev 2015-06-24 12:07:12 följande:
    Ni får tycka som ni vill. Men mina barn först och katterna sen är min prio. Vi är alla olika och jag är inte särskilt förtjust i människor överhuvudtaget. Sambon vet att jag prioriterar katterna innan hans barn och han prioriterar sitt barn före mina katter och mina barn. Hans barn har inget med mina tankar och känslor att göra så nej jag skulle inte direkt gå in på hans rum och tala om för honom hur jag tänker.
    Vilket härligt förhållande ni verkar ha, true love
  • Anonym (man)
    sextiotalist skrev 2015-06-26 15:35:37 följande:
    För mig skulle det vara en mardröm, så illa tycker jag om sådant. Nej, jag hade nog inte ens sett en fotbollsmatch om mitt barn spelat fotboll. Hade han velat spela fotboll så hade jag förklarat det för honom, att han fick gärna spela, men jag kommer inte titta på någon match.
    Jag kan nog säga att jag tycker så illa om det att jag hellre städar offentliga toaletter än tittar på något sådant.
    Tack och lov var vi föräldrar förbjudna att vara med under simundervisningen, passade mig utmärkt, för då handlade jag istället
    Gösses vilken egoistisk förälder du verkar vara, du påminner mig om mitt ex.

Allt som hon gillar är ok, allt som hon inte gillar får någon annan ta hand om, att barnen behöver uppmuntran och bekräftelse är något som är totalt oviktigt i jämförelse med vad hon vill.

Hon anser sig också vara generös och omtänksam, men bara så länge det inte krockar med vad hon vill för då tvärvänder hon.
Svar på tråden Ni som säger att barnen kommer före eran partner!?