Inlägg från: Anonym (MM) |Visa alla inlägg
  • Anonym (MM)

Ni som säger att barnen kommer före eran partner!?

BioBonus skrev 2015-06-23 15:29:01 följande:
    Men ofta här på FL så läser man att tex en kvinna i ett förhållande med en man som har barn sen tidigare ska acceptera att "alltid komma i andra hand. Och jag tror att det är väldigt sällan som om de skribenterna som basunerar ut den "sanningen" menar när man går vilse i skogen, eller har en brödbit kvar på en öde ö, utan just i vardagssituationer. Utan mer att de menar att kvinnans (eller mannens) vardagsbehov ska stå tillbaka för barnen. Alltid.
    Och jag håller helt med dig - det är inte att sätta barnets bästa främst. Men det ser nog inte dessa skribenter...
    Ja och detta gäller särskilt när det gäller bonusmammor. De ska vara som livegna och inte ha några behov eller åsikter utan bara acceptera att alltid komma sist och inte ha någon betydelse varken för mannen eller barnen. Vem ställer upp på sådant? Varför skulle man vara värd att klassas som en sämre familjemedlem som inte är värd att lyssnas på och vars behov inte är lika viktiga som någon annan i familjen? Jag vet att alla inte har det så men många bonusmammor har det så och anses otacksamma och utöva psykisk misshandel på barnen om man ens andas att man har behov som man vill att mannen ska se. Ja då barnen sover kan man få sex - men utöver det så ....
  • Anonym (MM)
    Anonym (MM) skrev 2015-06-23 16:15:52 följande:
    Ja och detta gäller särskilt när det gäller bonusmammor. De ska vara som livegna och inte ha några behov eller åsikter utan bara acceptera att alltid komma sist och inte ha någon betydelse varken för mannen eller barnen. Vem ställer upp på sådant? Varför skulle man vara värd att klassas som en sämre familjemedlem som inte är värd att lyssnas på och vars behov inte är lika viktiga som någon annan i familjen? Jag vet att alla inte har det så men många bonusmammor har det så och anses otacksamma och utöva psykisk misshandel på barnen om man ens andas att man har behov som man vill att mannen ska se. Ja då barnen sover kan man få sex - men utöver det så ....
    Och de som verkar anse detta mest är biomammor....men det finns ett stort antal pappor som är oförmögna att se till hela sin familjs behov och då får man nog fortsätta leva ensam tills barnen flyttat hemifrån.
  • Anonym (MM)
    Anders 386 skrev 2015-06-23 15:59:23 följande:

Jag tror det finns en risk i att alltid sätta barnens behov först. Som nyblivna föräldrar är det jätteviktigt att inte lägga all energi på barnen. Man måste vårda sitt  förhållandet också. Det är nog många äktenskap som gått i graven för att man fokuserat för mycket på barnen och låtit partnern komma i andra hand.
    Det är en skitsvår balans. Ett parförhållande funkar inte i evighet bara för att man bestämt sig för att leva ihop - det måste "matas" med sex och ömhet i princip dagligen för att det ska överleva tills man blir gammal.

Exakt! Och då står man där ensam när barnen flyttat hemifrån och när de lever sitt eget liv. Då har de inte tid med sina gamla föräldrar och kvar står man och kanske inser att man även borde ha uppmärksammat sin partner så skulle man ha haft sin kärlek vid sin sida som man tog för givet och inte såg eller klassade ned som en som inte riktigt hör till familjen eller vars åsikter och känslor är så viktiga. Och vilka barn vill att sina föräldrar inte ska ha ett eget liv? Alla barn vill att sina föräldrar ska vara lyckliga och dit hör också att ha en vuxen som älskar vid sin sida och i sitt liv - för de allra flesta.
  • Anonym (MM)
    Penida skrev 2015-06-23 18:25:50 följande:

Ni som var separerade med barn och träffade en ny partner eller ni som träffade någon med barn och inte hade egna, hur var kommunikationen med din före detta eller kommunikationen mellan bioföräldrarna? Jag tänker att det är lite a och o för att det ska fungera. Rätt eller fel?
    Av ren nyfikenhet, ytterligare en fråga till den som träffat någon med barn, kände eller har ni känt er åtsidosatta? Har ni förståelse för det eller har er partner prioriterat fel enligt er mening? Vad har det handlat om?

Jag har skrivit min åsikt i det. Jag vänder mig mot det att det förväntas eller krävs en massa saker av mig men att det inte gäller tvärtom, dvs att jag inte har några som helst rättigheter i gengäld. Jag är en person som är väldigt kärleksfull, lojal och jag ger mycket av mig själv till de jag älskar. Jag älskade mannen väldigt mycket även hans barn. För det hade jag önskat bli en i familjen. Dvs att jag skulle räknas fullt ut, känna mig älskad, uppskattad och respekterad. Att jag får ta beslut rörande barnen, köpa kläder åt dem i den smak jag vill, klippa deras hår och naglar utan att fråga om lov, göra om hemma utan att be om tillåtselse osv....Kunna få vara med och fatta beslut angående barnen och familjelivet. Ja, känna att jag är en del i familjen. Nu kände jag aldrig det - jag var en som inte hade några rättigheter och som sades vara en nummer två. Varför skulle jag då fortsätta ge och ge till barnen när det ändå inte betydde något? Han såg inte ens det. Värdesatte det inte, min kärlek och tid till barnen. Det var väldigt sårande och jag kan inte säga hur det känns att vilja bli en familj och inse att man aldrig blir det.

Angående din tidigare kommentar att du skulle vara jävlig mot en ny man - varför? Vad för ont har man gjort när man kommer in i en redan existerande familj och vill dela sin kärlek och tid på lika villkor med sin partner och de barn som finns? Jag förstår inte varför man anses kunna behandlas hur som helst och ändå förväntas vara kvar i den relationen. Att bege sig in i en relation med barn sedan tidigare - det är en kärleksförklaring till partnern om något! För styvfamiljssituationen innebär mycket negativt och många utmaningar så bara att ändå välja det säger ju en del om ens känslor för partnern. Då anser jag att man verkligen behöver bli bemött tillbaka med det man ger, bli sedd, bekräftad och lyssnad på. Inte bli undanskuffad som en som alltid kommer sist eller som inte har något att säga till om i familjen.
  • Anonym (MM)
    Anonym (Tuffamamman1986) skrev 2015-06-24 09:02:58 följande:

I mitt fall så handlar det om ex att barnen skall få eget rum. Har 2 barn sedan innan och de måste ha var sitt sovrum. Även om sambon knorrar lite så får vi sova i bäddsoffan i vardagsrummet. Detta är att prioritera barnen före partnern.
    Eller att partnern får anpassa sina semesterönskemål efter vad jag och barnen vill. Det funkar inte att åka en helg till Barcelona och festa som sambon vill när vi har en 10 och en 12 åring med. Då blir det eurodisney istället exempelvis.

När tar du partners behov i beaktande?

Jag skulle aldrig sova i en bäddsoffa i vardagsrummet, inte som en permanent lösning. Jag skulle inte heller endast resa till barnanpassade resmål utan skulle också vilja resa till ställen som jag vill. Din partner verkar komma dig till mötes mycket. Hoppas han får samma respekt och bemötande tillbaka och uppskattas för det han ger dig.
  • Anonym (MM)
    Anonym (Många tvingas välja) skrev 2015-06-24 09:35:57 följande:

"Ingen vettig människa tvingar partnern att välja mellan partnern och barnen"...Eh... detta är faktiskt ganska vanligt, det är inte uttalat "-Välj mig eller dina barn!", men det är ändå ett val många pappor ställs inför i en ny relation efter att det tagit slut med barnens mamma.

Antingen tvingar den nya fram det valet, eller barnens mamma ställer till det så att man måste välja bort den nya kärleken.

Jag har aldrig hört talas om att en man tvingas välja...eller vad menar du att det valet går ut på? Jag skulle aldrig som i exemplet acceptera sova i vardagsrummet bara för att mannens barn skulle ha eget rum - kanske du då menar att jag ställer ett ultimatum inför mannen?

Jag anser det helt fel att tvinga, man som kvinna, att vara en viljelös docka bara för att partnern med barn har nånslags vetorätt bara för att den har barn och då ska den automatiskt bestämma vad som gäller.  För mig är det självklart att man båda tillsammans bestämmer och gör upp den nya vardagen och vilka regler som gäller. Där behövs kompromisser av alla i familjen, även från barnen. Kanske du också anser att det är fel att barnen får anpassa sina liv efter en ny kvinna?

Ge och ta - det är något som bör gälla alla enligt mig.
  • Anonym (MM)
    Anonym (hejhopp) skrev 2015-06-24 10:54:22 följande:
    Nu var det inte mig du frågade men om jag träffar en ny som vill resa till ställen som inte är för barn så är han mer än välkommen att åka, men då blir det utan mig. Jag kan inte åka iväg t.ex. en hel vecka för har inte barnvakt så länge så ska vi resa så måste jag ta med mitt barn.
    Men har man viljan kanske man kan hitta en kompromiss? Istället för att stanna en vecka kanske man kan åka över en helg? Jag menar bara att man kan hitta lösningar om viljan finns. Eller så åker man allihopa men skippar festandet? Eller så far han själv och festar en natt om det är viktigt. Detta rörde inte dig och din partner men som ett exempel på hur jag tänker man kan hitta lösningar.
  • Anonym (MM)
    Mymlan L skrev 2015-06-25 16:54:04 följande:

Barnen är det viktigaste i ens liv.
    Partnern är utbytbar eller behövs inte. 
    Kärleken till barnen kan aldrig dö. Den är störst av allt och villkorslös. Man skulle ge sitt liv för dem.
    Kärleken till partnern dör eller får sig en massa smockor. Förhållandet till partnern tar ofta slut. 
    Barnen ger dig förhoppningsvis barnbarn. 
    Partnern ger dig ofta grå hår och bekymmer - till och med olycka.

Folk väljer bort sina sambos, män, pojkvänner - ofta flera gånger om. 
    Barnen är det ingen vettig förälder som någonsin skulle välja bort.

Vilken skrämmande syn på sin partner!
  • Anonym (MM)
    Mymlan L skrev 2015-06-25 19:06:46 följande:
    Cirka 50 % av alla äktenskap slutar i skilsmässa. www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Nastan-54-000-aktenskap-tog-slut-2013/
    När det gäller förhållanden utan äktenskap torde andelen vara betydligt mycket högre.
    Självklart är en sambo, partner eller make/maka utbytbar eller inte nödvändig för att fortsätta leva! Riktigt gott till och med - och betydligt bättre än med en belastande partner.
    Folk bryter upp hela tiden, vilket är ett friskhetstecken. Många fler borde ta sig ur destruktiva, begränsande, sorgliga förhållanden. Inte minst för barnens skull.
    Självklart, men då befinner man sig i ett dåligt förhållande. Jag skulle aldrig nånsin anse min partner som utbytbar eller inte viktig. Min partner betyder så mycket för mig, jag älskar honom. Det gör man knappast om man har den synen att man lika gärna lever utan sin partner kan jag tänka mig.
  • Anonym (MM)
    Brumma skrev 2015-06-25 19:25:50 följande:
    Det är väl ingen (jo en) som påstått att de lika gärna lever utan sin partner. Jag älskar min partner högt och vill leva resten av mitt liv med honom. Men jag går inte under om det inte skulle bli så. Jag kan leva utan honom om jag måste. Jag har älskat högt tidigare och blivit lämnad. Jag har även älskat högt och min dåvarande partner dog. Jag överlevde och hittade lyckan igen. Utan mina barn hade jag inte velat gå vidare.
    Jag reagerade på hon som skrev att partnern är utbytbar eller inte viktig. Jag förstår inte den synen på sin partner. Varför vara i en relation som man värderar så lågt?

Även om ens barn dör så går livet vidare och man lever vidare.
  • Anonym (MM)
    Mymlan L skrev 2015-06-25 19:35:58 följande:
    Har du svårt att förstå att 50 % av alla äktenskap upplöses och att betydligt fler sambo-, särbo-  och andra förhållanden tar slut? 
    Att folk hittar nya partners. Och bryter upp igen.

Fråga någon som förlorat sitt barn hur hon klarade att leva vidare så ska du få svar. Att förlora ett barn är den största sorg och tragedi en människa kan utsättas för.
    Jag har själv förlorat mitt barn och jag lever vidare. Jag har också förlorat min partner och har sörjt honom otroligt också. Min partner är INTE utbytbar.
Svar på tråden Ni som säger att barnen kommer före eran partner!?