• Brumma

Ni som säger att barnen kommer före eran partner!?

Jag undrar ofta hur man kan ha ett fungerande förhållande om man alltid sätter partnern i andra hand. När jag möter det uttrycket "klart barnen kommer först" så handlar det SÄLLAN om barns basala behov utan att partnern (ofta i sammanhanget där partnern inte är barnens andra förälder) skall komma i andra hand i ALLT. Då kan jag inte låta bli att undra om det inte finns en anledning till att det gamla förhållandet sprack...

I vår familj är alla lika mkt värda. Ingen kommer på andra plats utan alla är lika viktiga. Dock prioriteras familjemedlemmar behov och önskningar efter vad som, basalt , är viktigast just då.

Om min minsta skall sova får resten av familjen vara lugnare o tystare. Om min bonus behovet hjälp med läxorna går det före min sons önskan att leka. Om min man inte hunnit äta på hela dagen går det före barnens önskan/behov av att gå ut osv.

Annars ser jag det inte som en familj utan vuxna med barn som lever tillsammans.

• Brumma
    Anonym (Beata) skrev 2015-06-23 13:37:37 följande:

Det är därför man ska undvika att bli tillsammans med någon som har barn sedan innan. Det blir obalans. Personen utan barn sätter sin partner främst medan denne sätter sina barn främst.

Håller inte med om att det måste bli så. Eller ens att det blir så i de flesta fallen.

Vill man ha ett fungerande förhållande så fungerar inte det. Och det är väl antagligen de fallen som det skrivs trådar om här på FL.

I de förhållanden där det inte är så skapas intr heller dessa frågeställningar och det finns inte dessa problem att ta upp.

Och jag är fullkomligt övertygad om att de familjer/förhållanden som det skrivs om här på FL INTE är representativa för den stora massan.
  • Brumma
    Anonym (nja) skrev 2015-06-23 14:44:14 följande:

Mina barns känslor/behov/bästa kommer alltid framför min partners, oavsett om det är barnen pappa eller inte.

Men vad exakt innebär det?

Det är väl det TS undrar över?

Gäller det i varenda situation? Om du och din partner bokar en romantisk middag? Och barnen inte vill att mamma ska gå -:inte för att de mår dåligt utan för att de bara inte vill..

Om du o din partner har en konversation men ditt barn vill ha mammas uppmärksamhet NU!

Osv.
  • Brumma
    Anonym (förälder) skrev 2015-06-23 15:20:48 följande:

Det där känner jag inte alls igen.

Det du pratar om handlar ju om att ge och ta och att alla nångång får stå tillbaka även barnen, det är ju precis som du skriver väldigt sitautionsbundet och beroende av omständigheterna.

För mig handlar uttrycket barnen går först verkligen om basala basbehov, inte om barnets vilja.

Behov och vilja är två olika saker.

Men om det börjar brinna här hemma skulle jag ha räddat barnet innan mannen, av en mängd orsaker, inte minst för jag utgår ifrån att han har en större kapacitet att ta sig ut än vad ett litet barn har.

Om han skulle slå barnen skulle jag lämna honom och jag hoppas att han skulle göra likadant. 

Går vi vilse i skogen och är hungriga och det finns bara ett bröd kvar ger vi det båda till barnet som behöver näringen bäst.

Såna saker menar jag när jag säger att barnet går först.

Inte att barnet ska få regera hemmet som en kung. 

Det vore ju inte ens att sätta barnets bästa främst, även barn måste lära sig att dom inte alltid kan få som dom vill.

Det är dock ofta just det man möter här i styvfamiljsforumet. Helt vardagliga situationer där det förväntas att bonusföräldern I VARJE ENSKILT FALL skall stå tillbaka för barnet. Oavsett situation.

Vilket jag håller med dig om är det direkt motsatta mot att sätta barnet först....
  • Brumma
    mammalovis skrev 2015-06-23 15:33:50 följande:

Ibland kan ju bonusföräldern känna sig utanför när umgängesföräldern umgås med sitt barn, men det innebär ju inte att bonusförälderns behov är viktigare. Den personen är ju vuxen och får försöka jobba med sina egna känslor. Likaså kan det vara så att ett vh-helgbarns aktiviteter alltid prioriteras framför resten av familjen.

Likaså om ett barn blir sjukt får ju föräldern vabba även om de hade något gemensamt inplanerat som får ställas in.

Sedan gäller nog regeln att barnen går före på ett annat vis när man inte längre lever som kärnfamilj. I kärnfamiljen vill båda föräldrarna oftast ge sitt barn det bästa och prioriterar tillsammans. I bonusfamiljen är det föräldern som får ta ansvar för barnets behov, vilja och rättigheter. Det är mycket lättare att försvara sitt eget barn än att känna att det gör fel. Det kan jag märka med sambon som oftast bortförklarar varför hans 10-åring alltid lämnar tvätt eller saker kvar på golvet när hon åker. Han som man ser inte dessa saker och då barnen har gemensamt rum är det jag som får plocka efter henne, inte att han går in och ser till att hon skärper sig.

Jag håller inte med om att det är ok att prioritera vh barnets aktiviteter före resten av familjen. Det är att bädda för osämja mellan eventuella syskon, lära vh barnet att hon/han alltid får komma först och syskonen att de är mindre värda. Skall man fungera som FAMILJ även med ett vh barn så är det viktigt att visa att alla är lika mkt värda. Självklart kan en del av tiden gå åt att barnet gör ngt med sin förälder men att alltid prioritera bort heltidsboende barns aktiviteter, önskningar och behov till förmån för syskonet är INTE bra föräldraskap.
  • Brumma
    The past is now skrev 2015-06-23 15:42:10 följande:

Min man och jag står enade i vårt svar: Vi räddar våra barn framför varandra. Vi har levt vårt liv.

Vad har det med frågan om barnen ALLTID kommer först att göra?

Vad är ert svar på vardagssituationer? Kommer barnen alltid före då med? De får aldrig stå tillbaka för ngn annans behov?
  • Brumma
    Penida skrev 2015-06-23 18:25:23 följande:

Ni som var separerade med barn och träffade en ny partner eller ni som träffade någon med barn och inte hade egna, hur var kommunikationen med din före detta eller kommunikationen mellan bioföräldrarna? Jag tänker att det är lite a och o för att det ska fungera. Rätt eller fel?

Av ren nyfikenhet, ytterligare en fråga till den som träffat någon med barn, kände eller har ni känt er åtsidosatta? Har ni förståelse för det eller har er nya partner prioriterat fel enligt er mening? Vad har det handlat om?

Jag tillhör den kategorin som träffade en man med barn. Närmare bestämt en dotter på ett år.

När jag kom in i bilden var kommunikationen illa. De kunde inte träffas utan att skriva typ... Hon hade flyttat ut ngn vecka innan han träffade mig så allt var färskt - obs, de skrek inte för att han träffat mig - hon träffade en ny lika fort. Deras förhållande hade varit illa länge. Dottern var inte planerad och deras förhållande byggde på att festa ihop. När vardagen kom funkade det inte.

Efter några månader funkade det bättre och de kunde prata med varandra i normal ton, ta en fika hos endera föräldern för att träffa barnet osv.

Kommunikationen funkar i vågor. Mestadels bra, men så fort vi inte ställer upp som mamman vill eller kräver ngt som mamman inte anser passar så blir hon sur.

Jag har aldrig känt mig åsidosatt utan blev snabbt en del av min mans o hans dotters familj. Vi tar gemensamt beslut om umgänge, byte av dagar, semester planering osv.
  • Brumma
    Anonym (Tuffamamman1986) skrev 2015-06-24 09:02:58 följande:

I mitt fall så handlar det om ex att barnen skall få eget rum. Har 2 barn sedan innan och de måste ha var sitt sovrum. Även om sambon knorrar lite så får vi sova i bäddsoffan i vardagsrummet. Detta är att prioritera barnen före partnern.

Eller att partnern får anpassa sina semesterönskemål efter vad jag och barnen vill. Det funkar inte att åka en helg till Barcelona och festa som sambon vill när vi har en 10 och en 12 åring med. Då blir det eurodisney istället exempelvis.

Oj. Att alltid vara den som får anpassa sina önskemål om semester tex hade nog inte många accepterat. Inte ens i en kärnfamilj... Säger som ovan - hoppas du uppskattar din partner...

Varför kan ni inte åka en helg till Barcelona bara du och han?

Bäddsoffa i vardagsrummet tycker jag kan ses som en kompromiss. Är han inte villig att göra det får ni hitta ett större boende.
  • Brumma
    Anonym (Många tvingas välja) skrev 2015-06-24 09:35:57 följande:

"Ingen vettig människa tvingar partnern att välja mellan partnern och barnen"...Eh... detta är faktiskt ganska vanligt, det är inte uttalat "-Välj mig eller dina barn!", men det är ändå ett val många pappor ställs inför i en ny relation efter att det tagit slut med barnens mamma.

Antingen tvingar den nya fram det valet, eller barnens mamma ställer till det så att man måste välja bort den nya kärleken.

Jag tror tvärtom att det är mkt ovanligt att sådant händer.
  • Brumma
    Anonym (hejhopp) skrev 2015-06-24 10:54:22 följande:

Nu var det inte mig du frågade men om jag träffar en ny som vill resa till ställen som inte är för barn så är han mer än välkommen att åka, men då blir det utan mig. Jag kan inte åka iväg t.ex. en hel vecka för har inte barnvakt så länge så ska vi resa så måste jag ta med mitt barn.

Nu var det ju - i just exemplet personen svarade på - frågan om en helg. Barnen var dessutom 10 och 12 år gamla... Kan man inte ens hitta en kompromiss i den situationen utan säger att partnern får anpassa sig efter vad de andra vill alltid så känns det inte som om man vill ha en partner utan ngn som man kan bestämma över...
Svar på tråden Ni som säger att barnen kommer före eran partner!?