Inlägg från: Anonym (*))) |Visa alla inlägg
  • Anonym (*)))

Ni som säger att barnen kommer före eran partner!?

Anonym (man) skrev 2015-06-23 16:57:57 följande:

Jag älskar min partner, men mina barn kommer först, de är mitt kött och blod och helt beroende av att jag tar rätt beslut i livet och vad jag väljer att utsätta dem för, om min partner skulle göra saker som påverkar mina barn negativt så skulle jag inte tveka en sekund att avsluta förhållandet.

Finns tyvärr alldeles för många föräldrar som sätter sina egna känslor före sina barns behov. Ett exempel är en kvinna i min bekantskapskrets som lämnade sin man för en ny man med alkoholproblem och ett kriminellt förflutet. Hon fastnar i hans alkoholvanor och levnadsstil, barnen mår inte alls bra av konstant fylla, tjafs och misshandel, men det struntar hon i hon är ju kär. Det pågick i flera år innan barnens pappa blandade in soss och ansökte om ensam vårdnad, mamma tycke självklart att han var bara så taskig och oförstående.

I det fallet så satte ju varken mamman eller pappan barnen först. Tragiskt.
  • Anonym (*)))
    Anonym (man) skrev 2015-06-23 18:09:02 följande:
    Barnens biologiska pappa satte barnen först, de hade de tryggt hos sin pappa, barnens mamma satte tyvärr sina känslor för sin nya man före sina barns bästa.
    Det tog lång tid innan pappan till barnen fick reda på hur det förhöll sig hos mamman, folk är duktiga på att hålla en fin fasad och barn är oerhört lojala mot sina föräldrar, barnen vågade inte berätta för pappan vad som pågick hos mamma. Och jag kan tänka mig att mamma inte var så pigg på att han fick veta något och gjorde sitt för att påverka barnen att hålla det hemligt.

När han väl fick reda på det så gav han först mamman chansen att skärpa till sig, först när hon visat att hon inte gjort det så ansökte han om ensam vårdnad för att skydda dem.
    Jag har svårt att se att barnen skulle kunna dölja att de mådde dåligt hos sin mamma. Det är väldigt svårt att dölja att man dricker, om man dricker så mycket at det går ut över barnen. Och dessutom när mamman valde en man med alkoholproblem och kriminellt förflutet. Klart grannar, släktingar, skola, dagis osv måste ha vetat, även om pappan inte såg det.

Nej, här har pappan inte gjort tillräckligt. Att överhuvudtaget låta barnen bo hos en man med alkoholproblem säger ju en del.

• Anonym (*)))
    Anonym (man) skrev 2015-06-23 18:49:24 följande:
    Klart att barnen såg det, men de vågade inte berätta något för sin pappa. Du får tro vad du vill, men det var så det gick till, jag tycker absolut inte pappan går att klandra, tvärtom tycker jag han hanterade situationen väldigt moget och undvek in i det sista att mamman skull förlora vårdnaden eftersom han inte ville att barnen skulle mista sitt umgänge med sin mamma, jag tror heller inte de är de enda fallet i Sverige där barn far illa pga föräldrar som sätter sig själva eller sin nya partner före sina barn.
    Det sista håller jag med om, tyvärr. Många barn blir åtsidosatta av sina föräldrar, även om det inte är så illa som i din berättelse.
  • Anonym (*)))
    Anonym (man) skrev 2015-06-23 18:49:24 följande:
    Klart att barnen såg det, men de vågade inte berätta något för sin pappa. Du får tro vad du vill, men det var så det gick till, jag tycker absolut inte pappan går att klandra, tvärtom tycker jag han hanterade situationen väldigt moget och undvek in i det sista att mamman skull förlora vårdnaden eftersom han inte ville att barnen skulle mista sitt umgänge med sin mamma, jag tror heller inte de är de enda fallet i Sverige där barn far illa pga föräldrar som sätter sig själva eller sin nya partner före sina barn.
    Jag menar att andra i barnens närhet borde sett, inte bara pappan. Och slagit larm tidigare.
  • Anonym (*)))
    Anonym (Skon) skrev 2015-06-24 19:56:20 följande:
    Var kan man läsa den forskningen som visar att föräldrar räddar sin partner och inte sina barn eller innan barnen.?

Man kan även vända på det och säga att räddar man barnen säkras ju vår existens, de kan få barn medan ens partner är äldre och kanske ej fertil längre.
    Det heter ju alltid vid katastrofer att kvinnor och barn ska räddas först. Men sedan visar det sig att det är männen som överlever i mycket större utsträckning än kvinnor, och de med minst chans till överlevnad är barnen. Det visar ju att ingen tänker som du, att vår existens säkras om barnen överlever.

Här är en artikel om en undersökning vid UU.

http://www.uu.se/press/pressmeddelanden/pressmeddelande-visning/?id=1637&area=3,8&typ=pm&lang=sv

• Anonym (*)))
    Anonym (Skon) skrev 2015-06-24 23:03:51 följande:
    Öh va? Jag kommenterade ett inlägg som påstod att man räddar sin partner och inte sina barn och det påstods att så skedde på Estonia och Scandinavia star. Detta undrar jag vart dessa påståenden kommer ifrån.
    Och i ditt inlägg skrev du att man räddar barnen först för att rädda vår existens. Och min länk visar att så är det inte.

• Anonym (*)))
    Anonym (Skon) skrev 2015-06-24 23:14:39 följande:
    Det var ett påstående jag refererade till och skrev att man då lika gärna kan vända på det om man tänker på artens exustens. Detta skrev jag till en specifik person och dennes påstående.
    Spelar ingen varför eller till vem du skrev det. Det stämmer inte.
  • Anonym (*)))
    Anonym (MM) skrev 2015-06-25 17:49:45 följande:
    Vilken skrämmande syn på sin partner!
    Håller med.

Bara för att man på ren instinkt skulle rädda sitt barn först (vilken ingen med säkerhet kan säga, man bara tror att man skulle göra det), så betyder ju inte det att ens partner är utbytbar eller inte behövd. 

Anser man att partnern är utbytbar, att det inte spelar någon roll om han försvinner, ja då har man ett uruselt förhållande.
  • Anonym (*)))
    Mymlan L skrev 2015-06-25 16:54:04 följande:

Barnen är det viktigaste i ens liv.
    Partnern är utbytbar eller behövs inte. 
    Kärleken till barnen kan aldrig dö. Den är störst av allt och villkorslös. Man skulle ge sitt liv för dem.
    Kärleken till partnern dör eller får sig en massa smockor. Förhållandet till partnern tar ofta slut. 
    Barnen ger dig förhoppningsvis barnbarn. 
    Partnern ger dig ofta grå hår och bekymmer - till och med olycka.

Folk väljer bort sina sambos, män, pojkvänner - ofta flera gånger om. 
    Barnen är det ingen vettig förälder som någonsin skulle välja bort.

Klart kärleken till barnet kan dö/minska.
  • Anonym (*)))
    Mymlan L skrev 2015-06-25 19:06:46 följande:
    Cirka 50 % av alla äktenskap slutar i skilsmässa. www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Nastan-54-000-aktenskap-tog-slut-2013/
    När det gäller förhållanden utan äktenskap torde andelen vara betydligt mycket högre.
    Självklart är en sambo, partner eller make/maka utbytbar eller inte nödvändig för att fortsätta leva! Riktigt gott till och med - och betydligt bättre än med en belastande partner.
    Folk bryter upp hela tiden, vilket är ett friskhetstecken. Många fler borde ta sig ur destruktiva, begränsande, sorgliga förhållanden. Inte minst för barnens skull.
    Vad har skilsmässa med saken att göra? Om man är lycklig i sin relation, så tänker man inte att ens partner skulle vara utbytbar. Sorgligt att man förminskar sin partner på det sättet.

Sedan är barn inte nödvändiga för att fortsätta leva. Och många som mister ett barn skaffar ett nytt barn, precis som många som skiljer sig skaffar en partner. Men det betyder inte att man ser vare sig partnrn eller barnet som utbytbart.

Svar på tråden Ni som säger att barnen kommer före eran partner!?