Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Ni som säger att barnen kommer före eran partner!?

Brumma skrev 2015-06-23 12:49:26 följande:

Jag undrar ofta hur man kan ha ett fungerande förhållande om man alltid sätter partnern i andra hand. När jag möter det uttrycket "klart barnen kommer först" så handlar det SÄLLAN om barns basala behov utan att partnern (ofta i sammanhanget där partnern inte är barnens andra förälder) skall komma i andra hand i ALLT. Då kan jag inte låta bli att undra om det inte finns en anledning till att det gamla förhållandet sprack...

I vår familj är alla lika mkt värda. Ingen kommer på andra plats utan alla är lika viktiga. Dock prioriteras familjemedlemmar behov och önskningar efter vad som, basalt , är viktigast just då.

Om min minsta skall sova får resten av familjen vara lugnare o tystare. Om min bonus behovet hjälp med läxorna går det före min sons önskan att leka. Om min man inte hunnit äta på hela dagen går det före barnens önskan/behov av att gå ut osv.

Annars ser jag det inte som en familj utan vuxna med barn som lever tillsammans.

Instämmer
  • sextiotalist
    Mymlan L skrev 2015-06-25 19:21:13 följande:

50 % procent av alla äktenskap blir dåliga med tiden. Fyra år är en magisk gräns. Klarar man sig igenom fyra hela år, kan man klara betydligt fler år.

De flesta som förr eller senare väljer att leva tillsammans gifter sig.

Andra bara bryter upp. Av de som enbart är sambos eller särbos, är det betydligt fler än 50 % som avslutar sina förhållanden.

Detta kan vara svårt att begripa när man är 18-30 och tror på drömprinsen.

Drömprinsar finns inte, bara en föreställning om dem. Prinsessor finns inte heller, utom de som föds till titeln.

Varje mor som älskar sitt barn skulle ge sitt liv för barnet. Svårt att förstå? Nej, inte för den som älskar sitt barn över allt på jorden.

Tack och lov så känner jag inte igen bilden av separationer. Jag lever med min drömprins. Mannen som jag älskar djupt. Han är inte utbytbar. Självklart är inte vår son utbytbar.

Däremot så kommer han lämna boet inom några år. Jag förväntar mig att leva tillsammans med min sambo livet ut, inte med min son.

Kärleken till min son och min sambo ser olika ut, men lika stark.

Jag är säker på att man ser annorlunda på detta när man har en lång kärleksfull relation än när man endast har en kortare relation bakom dig
  • sextiotalist
    Mymlan L skrev 2015-06-25 20:59:46 följande:

Det var inte vad jag skrev. Vet du vad existentiella funderingar betyder?

Det är väldigt vanligt i tonåren. De allra flesta tonåringar funderar på meningen med livet.

Meningen med livet är bra mycket lättare att förstå då man fått barn.

Det betyder inte att barnlösas liv är meningslösa. Det betyder just bara att har man någonsin haft existentiella grubblerier, försvinner de med barnets ankomst.

Jag håller inte med alls. Jag har barn och jag släppte mina extensiella funderingar långt innan jag fick barn
  • sextiotalist
    Mymlan L skrev 2015-06-25 20:55:21 följande:

Jag antar att den partner som dog inte  inte var din förste? 

Förmodligen har du haft fler, som inte har dött. Den som dog följdes av en annan. Ska man se det krasst så byttes han ut, även om det inte var med vilje eller planerat.

Det jag vill säga är att du enligt egen utsago haft flera förhållanden. Där du inte dött av att det tog slut. 

Ett barn man levt med i flera år, går däremot inte att ersätta med ett annat. Inte i min och inte i de flestas värld. Man sörjer detta barn hela livet. Samhörigheten och kärleken till ett barn är så mycket starkare än till en partner. Vilket många av er inte verkar tycka. Jag lider med de barn som inte får känna sig allra viktigast för sina föräldrar. 

Därför är barnen viktigare än en partner. Mina barn växer upp med en grundtrygghet och tillit, som jag vet att de kommer att bära med sig hela livet. De vet att mamma alltid finns där för dem. det är mig de kommer till när livet krisar. Det är den största kärlek man kan få från sina barn. Och ge dem. Trygghet och tillit.

Nej, det är inte till min mamma jag vänder mig till när det krisar. Sambon och jag vänder oss till varandra och den dagen min son hittar sin livskamrat sp hoppas jag verkligen att det inte är till oss föräldrar han vänder sig till i första hand utan till sin livskamrat.

Det är till min sambo jag tankar trygghet och kärlek och det hoppas jag att min son i framtiden kommer göra.
  • sextiotalist
    Mymlan L skrev 2015-06-25 21:38:47 följande:

Och var fick du trygghet och kände tillit innan din man kom in i bilden? 

När du var litet barn, tonåring, övergiven i ett förhållande?

I det här förhållandet. Jag har aldrig stått nära mina föräldrar
  • sextiotalist
    Mymlan L skrev 2015-06-25 21:38:47 följande:

Och var fick du trygghet och kände tillit innan din man kom in i bilden? 

När du var litet barn, tonåring, övergiven i ett förhållande?

I det här förhållandet. Jag har aldrig stått nära mina föräldrar
  • sextiotalist
    Mymlan L skrev 2015-06-25 21:46:28 följande:

Vad menar du med "skiter sig"?

Att ett förhållande tar slut finns det lika många anledningar till som det finns förhållanden.

Och att barnlösa i förhållande skulle leva lyckligare än de med barn är en sanning med modifikation.

Själv är jag bra mycket gladare ensam med mina barn än i något tidigare förhållande.

Då förstår jag. Du har inte ännu ingen haft ett sådant förhållande som t.ex jag har. Jag trivs självklart med min son, men det är hos min sambo jag tankar energi och lycka. Jag älskar självklart min son men han är inte den jag tankar energi hos. Det är inte hos honom jag bollar mina tankar och känslor hos.

Jag har levt längre ihop med min sambo än vårt barn. Han är den som känner mig bäst.
  • sextiotalist
    Mymlan L skrev 2015-06-25 21:53:09 följande:

Då var det som jag misstänkte. Stackars arma unge!

Det förklarar varför du resonerar som du gör.

Stackars???

Jag mår jättebra. Trivs bra med mitt liv och har inga som helst problem med min barndom.

Däremot beklagar jag att du aldrig har fått uppleva den närhet och känsla när man lever ihop med sin stora kärlek.

När man upplever den så ser man inte sin partner dom utbytbar. Då är man inte gladare utan honom än med honom

Vad gör du den dagen då dina barn är utflugna och har ett eget liv?
  • sextiotalist
    Mymlan L skrev 2015-06-26 01:37:29 följande:

Ja, stackars dig!

Klart att du inte har problem med något du aldrig upplevt.

Självklart står barn och föräldrar varandra nära om det är en sund familj.

Och självklart att det sociala arvet formar människor. Du tycker inte att barnen är det viktigaste i livet - det beror på din egen erfarenhet.

Det är ju bra att du kan känna trygghet hos din partner, men vad händer den dag han försvinner?

Du vet väl att det finns Skype, Messenger och vanlig telefon? Och tåg, flyg och båt som kan ta en dit man vill? Man behöver inte vara isolerad från varandra för att det är tusentals mil som skiljer en åt.

Dessutom finns det något som heter vänner.

Och visst har din/dina tidigare relationer inte hållit utan ersatts av en ny sambo/pojkvän.

Varför inte erkänna att pojkvänner du haft har bytts ut mot nya i dina tidigare förhållanden?  Dina tidigare älsklingar är ju en del av statistiken över avbrutna förhållanden.

Så lite du vet om mig. Jag har inte en rad pojkvänner som byts ut på löpande band. Jag har haft två längre förhållande. Varav detta som är över 20 år. Jag har ett enda samboförhållande och det är mitt nuvarande. Jag har aldrig haft några problem med att vara singel och var det i fyra år

Vänner har jag flera stycken. Den äldsta vänskapen är över 40 år.

Jag har ett barn och som jag fick när jag var över 35

Däremot har sett hur föräldrar klamrar sig fast vid sina barn så de gått in i en depression när barnen flyttar hemifrån och föräldrarna tappar fotfästet.

Jag har vänner som har kämpat för att slippa ha en förälder som bästa kompis.
  • sextiotalist
    BioBonus skrev 2015-06-26 09:51:29 följande:
    Ja, och det är ju inte så konstigt. Småbarnsåren kan ställa högre krav på ett förhållande än vad det klarar av. Dessutom förändras många när barnen kommer in i bilden. Men det kan man ju inte lasta barnen för.
    Det tror jag ingen gör heller, men småbarnsåren kan vara det som sätter tempen på förhållandet.
    Det sägs att det finns två perioder i ett förhållande där förhållande sätts på prov, det är småbarnstiden och det är när barnen lämnar boet.
    De separationer jag har sett är de som kommer när barnen lämnar boet, ofta har det varit föräldrar som levt genom barnen och tappat bort sin relation någonstans på vägen.
    Det är därför jag tror att de relationer där man anser att ens partner, barn och relation är lika viktiga har den största chansen att få relationen att överleva genom dessa prövotider.
    Att man under småbarnstiden inte glömmer av att vårda sin relation, att man under hela sin relation kommer ihåg att tanka närhet, energi och tid. Det behöver inte innebära att man åker iväg på spasemestrar eller weekendresor till andra länder, man kan göra det i vardagen.
    Att visa barnen att man är rädd om varandra, att vuxenkärleken är viktig är också bra föräldraskap.
    Mymlan tyckte synd om mig för att jag inte hade någon nära relation med min mamma, men personligen är jag väldigt glad att mina föräldrar prioriterade sitt förhållande, att de gjorde resor med varandra, när min pappa gick bort för tidigt. Min mamma fick ändå uppleva en massa härligt med min pappa. Hade de väntat på detta tills vi varit vuxna och utflugna ur boet, då hade de kanske bara fått några enstaka upplevelser tillsammans.

Svar på tråden Ni som säger att barnen kommer före eran partner!?