Inlägg från: BioBonus |Visa alla inlägg
  • BioBonus

Ni som säger att barnen kommer före eran partner!?

sextiotalist skrev 2015-06-26 12:11:34 följande:
    Exakt, man ska inte behöva välja bort någon alls i en hälsosam relation.
    Men en intressant fråga (inte riktad mot dig utan mot alla)
    Hur gör ni om ett barn utgör den direkt fara för sina syskon (vilket kan förekomma om ett barn har t.ex en svår npf-diagnos)?
    En kompis till min systerdotter berättade för mig hur hennes autistiska bror ofta skadade henne och var aggressiv mot henne (inte mot föräldrarna) och för henne var det de enda stunderna hon kunde slappna av hemma när han var på stödboende
    Jag har ett par vänner som har två barn, varav det ena är extremt utåtagerande (ADHD och AS) och kanske inte är skadligt fysiskt för det andra, lite yngre syskonet, men helt klart skapade en extremt osund, och otrygg, miljö hemma.
    De har valt att bli särbo, och ha barnen varannan vecka, ett barn var. På helgerna lever de tillsammans alla fyra, men på veckorna är det alltså en förälder per barn. Vad jag förstått så var det här räddningen för inte bara syskonet, utan även för deras relation. De var så slut av de ständiga konflikterna och utbrotten att de inte orkade med varandra till slut.
  • BioBonus
    Mymlan L skrev 2015-06-26 12:28:40 följande:
    Ser du barn som en uppoffring????? Allvarligt?
    Klart man gör uppoffringar för sina barn. Vad är så fruktansvärt med det?
  • BioBonus
    Mymlan L skrev 2015-06-26 12:37:02 följande:
    Det finns ambulans!
    Dessutom är de flesta inte läkare, så det vore idioti att tro att en lekman skulle kunna göra något.
    Hur menar du att en vuxens plötsliga sjukdom skulle hindra någon från att ta hand om sitt barn?

Men snälla - det är väl klart att ett barn kan behöva vara vaket trots att det egentligen kanske skulle behöva sova, om man måste köra sin partner till akuten... 

Inte ringer man väl en ambulans för tex ett brutet ben bara för att lillen måste sova, eller?

• BioBonus
    Mymlan L skrev 2015-06-26 12:39:08 följande:
    Det är rätt hemskt om man ser det som uppoffringar.
    Varför? Att jag gör uppoffringar för mina barn innebär inte att det jag offrar är mer värt än det jag istället får med mina barn. Om vi byter ut ordet uppoffring mot omprioritering - känns det bättre då?
  • BioBonus
    Mymlan L skrev 2015-06-26 12:59:30 följande:
    Omprioritering har en helt annan innebörd än uppoffring.
    De ligger inte ens nära i betydelse.
    Det är i skriven text viktigt att använda adekvata ord, just för att missförstånd ska kunna undvikas.

Fast en omprioritering behöver inte innebära något positivt i o f s. Men det vet du säkert.

Jag gjorde uppoffringar när jag skaffade barn. Jag offrade långa, och många utlandsresor. Jag offrade min mc till förmån för bil. Jag offrade storstadslivet för vi hittade ingen större lägenhet där vi bodde. Massor av uppoffringar gjorde jag och min man. Självklara uppoffringar, men ända stora förändringar i det liv jag levde och trivdes med.

• BioBonus
    Mymlan L skrev 2015-06-26 13:25:45 följande:
    Ändå värre! 
    Du anser verkligen att du har gjort många offer och försakat en massa för dina barn?
    Sorgligt!!!
    *skrattar* och försakat har jag skrivit var? Du börjar bli lite pinsam i din iver att göra mig till en förfärlig människa... 
  • BioBonus
    Mymlan L skrev 2015-06-26 13:36:18 följande:
    Att offra något, göra en uppoffring, är en negativ aktivitet. 
    Själva ordet uppoffring är negativt laddat.
    Använd inte det om du menar något annat.

Har du gjort ett fritt val är det ingen uppoffring. Använd inte uppoffring om du menar ett val. Det är en annan sak och inte ett negativt laddat ord.

Det var svåra val. Vi tänkte noga igenom huruvida vi ville ha barn eller inte, just utifrån att det liv vi levde då inte kunde fortsätta på samma sätt om vi blev tre. Det var lite som att ha en plus- och minuslista.
    Pluslistan vägde förstås över eftersom jag nu har flera barn, men jag kan fortfarande sakna det liv jag levde innan de kom. Utan att ångra valet jag gjorde.

Nu är de flesta snart utflugna, så vem vet  - det kanske blir storstadsliv och mc igen. Livets cykel.

• BioBonus
    Mymlan L skrev 2015-06-26 13:59:33 följande:
    Uppoffring betyder försakelse, offer.
    Var noggrann med ordvalet!
    Tagga ner.
  • BioBonus
    sextiotalist skrev 2015-06-26 14:05:54 följande:
    Det kan ju vara intressant att veta ungefär ålder och hur gamla ditt/dina barn är.
    Både jag och Biobonus har ju äldre barn, är lite äldre.
    Själv ser jag den fördelen att jag har ett förhållande som fungerat i över 20 år, och då mitt enda samboförhållande (så din teori att jag valsat runt med en massa karlar och har barn till höger och vänster stämmer inte alls).
    Jag är väldigt säker på att vårt förhållande fungerar för att vi prioriterar alla lika högt här hemma, dvs alla är ettor, här kommer alla först och därmed är alla sedda och hörda. Vår gemensamma har tidigt lärt sig att det finns 4 personer till kring honom som är lika viktiga. Ibland har han fått backa för sina äldre syskon eller hans föräldrar och ibland har någon annan fått backa för vårt barns skull.
    Kallar du mig gammal Förvånad Förvånad Flört
  • BioBonus
    Anonym (...) skrev 2015-06-26 14:07:06 följande:
    Själv kallade du att skaffa barn för ett heltidsjobb. Det är inte heller ett positivt laddat ord om man menar obetalt arbete. Och jo, en uppoffring kan givetvis vara ett fritt val. Någon som går ner i vikt kanske ser det dom en uppoffring att avstå från sötsaker, men ser ett annat värde i att avstå från dem.
    Jag tycker inte att det är ett "jobb" att ha barn. Så besvärligt anser inte jag att det är. Men det är olika.
Svar på tråden Ni som säger att barnen kommer före eran partner!?