• Brumma

Ni som säger att barnen kommer före eran partner!?

Anonym (Många tvingas välja) skrev 2015-06-24 15:31:43 följande:

Inte alla kvinnor, men de allra flesta. Exfruar vill oftast jävlas på varje sätt de kan, flytta långt bort för att försvåra umgänge, bearbeta ett av barnen (hennes favorit) för att dela upp syskonen, försvårar för den nya kvinnan i mannens liv mm mm. Allt för att jävlas.

Ny fruar med egna barn beter sig illa mot mannens barn och tvingar honom mlm att välja mellan henne (kanske även den nya familjen) och de tidigare barnen.

Men jag har lärt mig att 95% av alla kvinnor är egoistiska, småsinta, misunsamma och elaka, så jag nöjer mig med att vara singel och pappa. Varannan helg och på lov kan jag träffa kvinnor, annars får det vara.  

Då har du nog träffat fel kvinnor.

Känner ingen dom vill förstöra för sitt ex på det sättet. Inte heller känner jag ngn bonusmamma som på ngt sätt tvingar mannen att välja mellan henne eller tidigare barn.

Du får ursäkta men det får mig att undra vad du umgås med för människor egentligen?
  • Brumma
    Drottningen70 skrev 2015-06-24 16:35:49 följande:

Begriper inte hur det kan vara såååå svårt att fatta begreppet "barnen kommer först" om man är normalbegåvad? Det är väl uppenbart att ingen menar att barnens vilja och önskningar går före allt annat i meningen "min partner hänger från fönsterbläcket men om lillen vill leka med lego så är det viktigare än att ge min partner en stege"

Att barnens behov kommer först handlar även om att barn ska lära sig dela, vänta och ta hänsyn till andra.

Att sätta barnen först handlar om mer fundamentala saker, som vem räddar jag om huse brinner, eller vem får sista brödsmulan om familjen svälter. Det handlar även om saker som grundläggande trygghet och levnadsvillkor. Låter jag mitt barn leva i otrygga förhållanden för att min partner super eller har kort stubin? Lämnar jag min ettåring till barnvakt en hel vecka för att min partner har behov av partid... Kärleken till ett barn SKA vara nåt utöver annan kärlek. Det är ordnat så av naturen. Allt annat är avvikelser.

Det är väl svårt att "fatta" eftersom alla inte ser det så. För MIG är det självklart vad jag menar med att mina barn kommer först. För många verkar det dock annorlunda och att barnet INTE behöver lära sig dela, vänta och ta hänsyn till andra. Iallafall inte till en bonusförälder..
  • Brumma
    Cully skrev 2015-06-25 08:11:25 följande:

Jaha.

Och var kan man läsa om den forskning som bekräftar ditt påstående?

Du har fel, helt enkelt. Beklagar.

Och vi hoppas att du aldrig behöver bevisa din egen teori.

(I dina exempel är kvinnan inte i absolut livsfara själv, och kan därmed överväga sitt beslut innan hon kastar sig in i jättevågen. Många fattade inte hur farligt det var.) 

Att rädda sina barn är ju ren instinkt. Man tänker inte - man handlar.
  • Brumma
    villbaraveta skrev 2015-06-25 10:25:52 följande:

Usch vad glad jag är att inte vara tillsammans med någon som du!! Ni kan alltid få fler barn, men du kan aldrig få tillbaka din fru, dessutom får ditt barn växa upp utan sin mamma.

Hade det varit jag som hängde över stupet hade jag helt klart släppt min mans hand. Hellre att barnet överlever än att jag gör det. Kärleken till mitt barn är betydligt starkare än till mig själv. Det är en skrämmande stark kärlek jag aldrig upplevt innan jag fick barn.
  • Brumma
    villbaraveta skrev 2015-06-25 14:43:16 följande:

Men partners är förbrukningsvara? Man kan inte få tillbaka någon av dem, men du kan få nya barn, där är skillnaden.Nej, men hur vet hen vilket rum barnet är i, hen kanske få leta hur länge som helst och riskerar sig själv och alla andra. Hade min man hittat mig först, så ja, hade han hittat barnet först men inte visste vart jag var, då skulle han såklart tagit ut barnet först. Men jag tycker det är förjävligt att tänka "äh, mitt livs kärlek får dö, för ungen ska ut!".

Jag hade nog mått sämre om min partner dog än barnet.Alla tycker olika.Eh, va? Så ditt livs kärlek går att ersätta, men inte barnet? Du kan få nya barn, men sitt livs kärlek hittar man inte ofta.

Jag brukar inte skriva sånt här.. men jag hoppas nästan att du inte har barn..

Mitt livs kärlek ÄR mina barn. Jag älskar min man men den kärleken är en är en annan. Jag VILL leva mitt liv med honom men jag hade klarar att leva utan honom. Hade mina barn dött vet jag inte om jag valt att fortsätta leva.
  • Brumma
    MS skrev 2015-06-25 16:31:15 följande:

Helt ärligt så förstår jag inte ert tvärsäkra resonemang om att den som inte offrar sin partner till förmån för sina barn är ett monster. Själv har jag otroligt svårt att ens kunna föreställa mig en situation där jag skulle tvingas välja och än mindre kan jag föreställa mig vilket val jag i så fall skulle gjort. Jag har tre barn och jag älskar dem oändligt mycket och jag kan inte tänka mig livet utan dem. Å andra sidan älskar jag deras pappa oändligt mycket också och jag kan inte föreställa mig livet utan honom heller. Om några år kommer mina barn att flytta hemifrån. Då måste jag klara att leva utan dem eftersom de kommer skapa egna familjer och nya liv. Då är min man allt jag har. Jag ser på min svärmor som förlorade sin man för några år sen hur svårt det är när ens livs kärlek bara försvinner. Visst, hon har sina barn kvar men de kan ju aldrig ersätta ens livs kärlek. De finns där men aldrig på samma sätt. Så till skillnad från alla er som är så tvärsäkra på att barnen alltid går först, hur kan ni vara så säkra? Jag kan helt ärligt säga att jag hoppas jag aldrig behöver välja för jag vet inte om jag skulle kunna välja.

Jag kan vara tvärsäker för jag aldrig upplevt en starkare känsla än kärleken till mina barn. Jag har redan kastat mig efter min son över ett "stup". Visserligen bara några meter men när han ramlade så tänkte jag inte utan kastade mig efter. Han klarade sig men jag slog mig ganska illa. Jag märkte inte hur ont jag själv hade förrän jag fattat att han var ok. Sedan kom smärtan och jag klarade inte av att resa mig.. men just DÅ var enbart sonen viktig.

Jag har oxå människor i min närhet som förlorat sitt livs största kärlek. Och jag har människor i min närhet som varit tvungna att begrava sina barn. Det är ingen som helst tvekan på vika som mår sämst.
  • Brumma
    Una Flux skrev 2015-06-25 17:00:57 följande:

Kan det vara skillnad mellan män o kvinnor? Många kvinnor är beredda att offra sina liv för att få barn. Kanske ändras vår syn där, under graviditeten då vi kan känna barnet klappa vår mage inifrån?

Kanske. Inte för mig tror jag. Jag är hyffsat säker på att jag gjort likadant för min bonus när hon var barn. Liksom min systerson :)
  • Brumma
    Anonym (MM) skrev 2015-06-25 19:11:08 följande:

Självklart, men då befinner man sig i ett dåligt förhållande. Jag skulle aldrig nånsin anse min partner som utbytbar eller inte viktig. Min partner betyder så mycket för mig, jag älskar honom. Det gör man knappast om man har den synen att man lika gärna lever utan sin partner kan jag tänka mig.

Det är väl ingen (jo en) som påstått att de lika gärna lever utan sin partner. Jag älskar min partner högt och vill leva resten av mitt liv med honom. Men jag går inte under om det inte skulle bli så. Jag kan leva utan honom om jag måste. Jag har älskat högt tidigare och blivit lämnad. Jag har även älskat högt och min dåvarande partner dog. Jag överlevde och hittade lyckan igen. Utan mina barn hade jag inte velat gå vidare.
  • Brumma
    Anonym (*))) skrev 2015-06-25 19:46:30 följande:

Utan dina barn, du har alltså mer än ett. Men om ett av barnen dör, hade du inte velat leva vidare för det andra då?

Självklart.
  • Brumma
    villbaraveta skrev 2015-06-25 21:24:52 följande:

Nej, jag har inte barn, jag vet att jag inte är mammamaterial och vill inte ha barn. Jag hade nog inte klarat mig utan mitt livs kärlek, vet inte vad jag gjort om han dog, men alla är olika.

Jag tror inte att barn är ett måste för alla. För mig var det det. Jag har velat haft barn sedan jag var 15 typ... :)

Men jag tror att vi längtar efter olika saker i livet och det är så det måste vara. Vår längtan och våra erfarenheter gör också att vi tänker och känner olika. Jag älskar min partner men kärleken till mina barn är mer "förödande" och har svårt att förstå hur man inte kan offra sig för sina barn om det skulle behövas. Jag hade heller aldrig förlåtit min man om han valt att rädda mig om vårt barn dog pga det. Jag vill aldrig välja bort min man. Jag går inte runt och tänker att han är utbytbar - vi har tagit oss igenom alldeles för mkt för att vårt liv skulle gå att byta ut. Men jag vet att jag kan leva utan honom. Krasst kanske men sant. Det gör inte min kärlek till honom mindre, men det är inte samma kärlek som till mina barn.

Du å din sida har aldrig längtat efter barn. Du har inga och vill inte ha. Du älskar din man fullt ut och vill ha det så.

Vi har olika önskningar och olika prioriteringar vilket gör att vi ser saken på HELT olika sätt :)
  • Brumma
    Mymlan L skrev 2015-06-26 02:51:09 följande:

Där halkade du inte lite väl slarvigt på ett bananskal!

Det var inte dig jag vände mig till. 

Det är ett diskussionsforum. Vill du inte ha svar från mer än en speciell person kanske du istället får ta det privat?

Varenda inlägg som skrivs är ju vänt till antingen TS eller ngn som redan svarat TS. Sedan hakar andra människor som blir intresserade av inlägget på.

Ditt inlägg som sextiotalist först svarade på var tex skriver till en "anonym (mm)"...
  • Brumma
    Mymlan L skrev 2015-06-26 12:39:08 följande:

Det är rätt hemskt om man ser det som uppoffringar.

Snarare väldigt normalt.

Du har inte en lite konstig bild på det här med föräldraskap du..

Uppoffringar innebär inte att man gör det motvilligt eller önskar man slapp. Men självklart gör man uppoffring far för sina barn, även om man gör det med glädje. Gör man inte det så kan man inte haft mkt till liv innan barnen. Eller så slutade man ha ett eget liv när de föddes? Inte speciellt normalt eller hälsosamt skulle jag vilja påstå.
  • Brumma
    Mymlan L skrev 2015-06-26 12:37:02 följande:

Det finns ambulans!

Dessutom är de flesta inte läkare, så det vore idioti att tro att en lekman skulle kunna göra något.

Hur menar du att en vuxens plötsliga sjukdom skulle hindra någon från att ta hand om sitt barn?

Är du på riktigt? Stackars dina barn....
  • Brumma
    Mymlan L skrev 2015-06-26 13:44:51 följande:

Varför skulle jag göra det?

Varifrån har du fått  "satt och väntade på en stol i fjorton år"?

Och vem har sagt att jag fött barn på löpande band?

För att finna meningen med livet?

Hur var din egen barndom?

Hur många barn har du?

Hur gammal var du när du födde dem?

Och så kan jag fortsätta ...   men det är ingen vits eftersom du inte förstår vanlig skriven text utan tillför  en massa som inte finns.

Förlåt men... Du är medveten om vilka gigantiska stenblock du kastar i glashuset nu va?
  • Brumma
    Mymlan L skrev 2015-06-26 15:54:18 följande:

Jag har aldrig skrivit att jag skulle vägra SKJUTSA någon till akuten. 

Sluta "tolka" en massa som inte finns; läs i stället texten rakt upp och ner så blir det rätt!

Du behöver inte förstå varför man bor på landet utan att ha bil eftersom du själv inte gör det. Det är ett val jag gjort.

Jag behöver inte redovisa varför här.

Det finns många i staden som har bil, men inte behöver det.

Det finns många på landet som inte har bil och klarar sig bra ändå. 

Faktum är att du var VÄLDIGT tydlig med att du inte skulle göra det...

om du inte menar vas du skriver - varför skriva det då?
  • Brumma
    Mymlan L skrev 2015-06-26 16:28:46 följande:

Åter igen: Jag har ALDRIG nämnt ordet skjutsa. Det är DU som TROR utan att ha läst.

SKÄRP DIG!

Helt rätt. Du har aldrig nämnt det med ord. Men du KANSKE borde fundera på hur du skriver saker..
  • Brumma
    Mymlan L skrev 2015-06-26 17:03:23 följande:

Du kanske skulle läsa rakt upp och ner i stället för att "tolka". Läsa är bra mycket bättre och då blir det rätt.

"Tolka" en text kan man göra när man läser poesi och skönlitteratur.

Inte när det handlar om ren info.

Det räcker gott o väl att läsa hur du "tolkar" vad sextiotalist och BioBonus skrivit för att förstå att du är fullt insatt i det där med att tolka istället för att ta till dig info. ..

Så du skulle skjutsa din sambo, syster, msmma osv om de var extremt sjuka även om det innebar att ditt barn hade varit tvungen att bli väckt mitt i natten?

OM du skulle haft körkort?

Bara att svara ja eller nej på det så är det ju inget jag - eller ngn annan - kan misstolka, och det verkar du ju vara mån om.
  • Brumma
    Mymlan L skrev 2015-06-26 17:48:35 följande:

Spelar det någon roll vad en person skriver när du och många andra med ert bagage inte läser vad som står utan att tro annat än just det som står?

Ni har ju redan bestämt er för att inte lyssna. 

För att ni inte gillar min inställning att mina barn är viktigare än en vuxen.

.

Jag är hyffsat säker på att det inte är just den inställningen som ogillas. Tror snarare det är dina påhopp och oförmåga att läsa en text och förstå vad som menas.

Vilket i sig är lite lustigt med tanke på vad du anser andra gör :D
  • Brumma
    Mymlan L skrev 2015-06-26 20:08:19 följande:

Det där var ett rent påhopp och ditt behov av att förminska och sätta dig på mig!

Du kanske inte tål folk som inte tycker som du?

Eller uttrycker sig som du?

Eller så är det helt enkelt så att du behöver en hackkyckling. Det är många som har det behovet. Vad det beror på ligger i din historia.

Har inget som helst behov av att förminska dig eller hacka på dig men faktum är att det är precis vad du gjort hela eftermiddagen. Efter ett tag så tröttnar man på att läsa dina påhopp.

Håller dock med om att det finns vissa som behöver hackkyckling. Jag tycker att du skall läsa igenom både vad du skrivit och det andra försökt förklara. Och försöka läsa utan förutfattade meningar. Och som ngn ovan skrev - försöka se hur det du skriver kan uppfattas. Jag förstår faktiskt inte hur någon så fatalt kan missförstå så mångas inlägg.

Och nej. Jag skriver inte det för att på ngt sätt trycka ner dig. Men det ÄR lättare att ta sig igenom livet OCH en diskussion om man försöker gå in för att lyssna på folk istället för att missförstå och attackera.
  • Brumma
    Mymlan L skrev 2015-06-26 20:57:09 följande:

Då skulle jag uppskatta om du tog ditt förnuft till fånga och slutar med de påhopp du faktiskt gjort.

Och nej, jag hoppar inte på någon som inte först hoppat på mig.

Ni får alla ha hur totalt avvikande åsikt eller värdering som helst, bara ni har en respektfull ton. Vilket ni inte har.

Dock är detta obetydligt i denna diskussion: TS ville ha svar på hur barnen kommer främst. Det är där fokus ska ligga. 

Jag verkar i detta forum, åtminstone i denna tråd, vara nästan ensam om att värdera mina barn viktigare än alla andra vuxna. För mig kommer de alltid, hela livet igenom, gå före en vuxen. Jag antar att jag kommer att känna samma sak för barnbarnen, när och om de hinner komma innan jag dör. 

Barn är den finaste gåva man någonsin kan få. Jag är ateist, men jag tackade högre makter för det små knyten jag fick när barnen föddes.

Och så är det fortfarande, varje dag är jag evigt tacksam över mina barn som är fantastiska, smarta, intelligenta, begåvade, vackra och mina ögonstenar. Jag har anledning att vara hur stolt som helst över dem - och det tycker även deras vänner och andra vuxna.

Hade inte jag funnits där och stöttat, supportat, hjälpt och krigat för dem, hade de inte alls haft möjlighet att klara skolan, läsa vidare och ägna sig åt sina intressen och yrkesval. Deras och mitt liv har varit en kamp och en resa som svetsat oss samman. Det har varit hårt och för jävligt många gånger, men vi ser ut att klara oss riktigt bra till slut. 

Så . . . , krävdes det skulle jag slänga mig framför det som höll på att skada dem. Jag har redan gjort det flera gånger. 

När det gäller mina barn är jag en tigermamma. Det har behövts eftersom alla svårigheter kommer av att deras far var och är en skitstövel och ett stort svek i deras liv.

Tack och lov finns min bror där för dem. Och de har under senare år haft mycket bra förebilder i manliga lärare.

Jag förmodar att det är sådana här saker TS vill veta.

Säger som ovanstående. Det är verkligen synd att du inte tagit till dig och förstått vad andra har skrivit.

Sov gott och ha det bra. Det är ingen större idé att fortsätta en diskussion med ngn som hittar på andras åsikter.
Svar på tråden Ni som säger att barnen kommer före eran partner!?