• Haskel

köpa lös sambon från hus

Om du äger halva fastigheten idag, och ska köpa ut sambon från sin halva. Så ska du betala 2,6 / 2 = 1,3 miljoner.

Lite grand beroende på vad din sambo går med på. Hon kanske anser att ni får mer än 2,6 miljoner vid en försäljning.

• Haskel
    magnusangsund skrev 2015-06-23 11:25:18 följande:

Har ju lån på 1683500 sen ska mäklaravgifter dras av å vinstskatt, å d är båda som undrar för att slippa gå till jurist så svara bara om ni kan nåt

Vem har lån på 1683500 kr, du/hon/ni? 
    Lån är på sätt och vis ganska ointressant, då det inte förändrar värdet. Lånet tillhör ju huset.

Jag förstår sedan inte varför ni ska ta in en mäklare, om du ska köpa ut din sambo?

Eventuell vinstskatt är ju något din sambo tvingas betala, oavsett vem hon säljer till.
  • Haskel
    MrGrip skrev 2015-06-23 15:05:28 följande:

Hej där,Jag ser det på lite annorlunda vis....jag är dock ingen taxeexpert

Hus + tomt + reparationer har ni ju tillsammans och att ni delat kostnaderna jämt i mellan er som 50/50 ägare - då är dessa faktorer ju en del i varför husets beräknade försäljningspris är som det är.

Så jag ser det set så här

Husets försäljnings"v'ärde"     2.600.000:-

./.  Gemensamt lån               1.683.500:-
        -------------------------------------------------------------
         Diff                                          916.500:-  / 50%  = 458.258:- / person

Således är det 458.258:- som mannen skall lösa sin sambo med....vad det gäller
    mäklararvodet...så förstår jag inte varför ni skall behöva använda det...möjligen få hjälp av er bank med pappren och överlåtelser...  i annat fall är det ju brukligt att
    säljaren står för denna kostnad ....men i ert fall..kanske mer lämpligt med 50/50.

(Lek med tanken att ni skulle skilja er. och sälja huset till ett helt annan person och dela på tillgångarna efter det att ni sålt huset mellan er....- då får ni också samma resultat som ovan).

Så ser även jag på saken. Dock räknade jag även med sambons del av lånen som en del av köpeskillingen. 

Sen beror det helt och hållet hur man kommer överens. Kanske anser sambon att man får ut mer än 2,6 miljoner vid en riktig försäljning. Kanske inser hon att det tar tid och energi att sälja huset, och därför kan tänka sig sälja sin del billigare till sambon. Kanske vill hon också sälja så billigt som möjligt, samt i alla fall räkna med mäklararvode för att få ner vinstskatten.

Det finns inget exakt rätt i detta fall. Det är sambon som ska sälja sin del av kåken, hon bestämmer priset.
  • Haskel
    magnusangsund skrev 2015-06-24 16:21:00 följande:

Så jag ska säga du får betala 364 eller 458, när här fick man då inge hjälp

Du eller din sambo får helt enkelt börja med att ge den andra ett bud. Skäligt tycks ju vara någonstans mellan 250-500kkr. 

Därefter är det upp till den andra att godta eller lämna motbud. Förhoppningsvis kommer ni överens om en lagom summa.
  • Haskel
    magnusangsund skrev 2015-06-24 17:18:09 följande:

Här blev man inte mycket smartare, mestadels idioter här

Gå till en mäklare/jurist/banken och betala massa pengar för råd istället.

Tyvärr kommer du inte få en exakt summa av dem heller.

Alltid kul att hjälpa tacksamma människor som duDrömmerSkål
Svar på tråden köpa lös sambon från hus