köpa lös sambon från hus
Hus värderat till
2.6miljoner
Inköp
Hus 1.68
Tomt 152000
Rep 142130
=1974130
Lån 1683500
Mäklare 65000kr
Har jag räknat rätt om jag ska lösa ut med 364054kr
Hus värderat till
2.6miljoner
Inköp
Hus 1.68
Tomt 152000
Rep 142130
=1974130
Lån 1683500
Mäklare 65000kr
Har jag räknat rätt om jag ska lösa ut med 364054kr
Har ju lån på 1683500 sen ska mäklaravgifter dras av å vinstskatt, å d är båda som undrar för att slippa gå till jurist så svara bara om ni kan nåt
Ja d är en bodelning å vi äger 50/50 å reparationerna är avdragsgilla då huset köptes för 4år sen å reparationerna gjorts under den tiden.
Hur säker är du på din sak att jag har rätt? vill inte d blir fel åt nåt håll
Perfekt, då vet jag hur jag ska räkna
Om man drar av vinstskatt å mäklare innan man delar på 2 så får hon samma belopp som jag kvar+vinstskatten för båda plus mäklaravgiften, blir precis som att vi skulle sälja den
Vi har snabbräknat på banken å om hon skulle betala 355 till mig skulle hon få ett lån på 2045000 å huset är värt 2.6 d är 555000 å d är hennes del, vinstskatt å mäklararvode
Det fanns ju en mycket bättre förklaring just ovanför ????
D finns bara ett scenario, vi är överens om allt men vill veta summan som ska betalas, 2.6 är vi överens om likaså kvittona, så dom som bara gissar låt bli å svara, vill bara ha svar av dom som vet exakt vad som gäller
Som det är nu så får hon ju ca 555000kr med sin del, vinstskatt å mäklare, blir inge lagfart som jag förstått d å hon får ju mindre i lån
Men vill veta hur jag ska räkna i vårat fall å d finns bara ett svar på det
Är egentligen inte bestämt vem som ska bo kvar, vill bara veta hur vi ska räkna efter dom siffrorna jag skrev från början, båda har lagt in 50/50 hela tiden å lånen är 50/50 men finns det inget klart svar så får d bli en bodelare som räknar, tänkte slippa den kostnaden men när det är så många olika svar så vet vi ju inte fortfarande hur vi ska räkna
Känns som att det borde finnas ett sätt å räkna på, handlar ju i slutändan om mycket pengar om man kollar på dom olika uträkningarna som föreslagits
Så jag ska säga du får betala 364 eller 458, när här fick man då inge hjälp
Det är ju vi tillsammans som vill veta vad den andra ska betala så ingen får för lite eller för mycket, är varken nå bråk eller nåt, vill bara veta hur man räknar ut så det blir rätt så båda får lika mycket
Här blev man inte mycket smartare, mestadels idioter här