• anonymtjej1

Hjälp, jag blir satt på gatan!?

Min sambo/barnets pappa o jag har valt att vi ska flytta isär. Men trots att barnet är över 1 år så hade jag tänkt o ha barnet hemma tills 2års ålder men de går väl inte nu. Min föräldrarpenning tar slut nu i Juli och just nu får jag bara ut 2000kr. Jag har ingenstans att ta vägen o de 2000kr räcker verkligen inte till mat o blöjor o min mobilräkning på 500kr osv. Men vart fan ska vi bo?

Hur snabbt får man en lägenhet av socialen? Kan man få pengar nu? Jag har aldrig varit med om detta innan så har ingen aning. Jag kan bo hos min mamma så länge men det kan max bli några dagar för hon bor i en tvåa med 3 personer redan..... Är 22 år o inget jobb eller utbildning. Dock har jag tänkt o plugga undersköterska på distans, kan jag det med mitt barn hemma? Kan det funka ekonomisk att ha henne hemma tills 2år ändå??

Hjälp snälla.

• Svar på tråden Hjälp, jag blir satt på gatan!?
  • Anonym (Soc.)

Oj nu har du lite höga förhoppningar. Socialtjänsten har inga lägenheter att dela ut. Skaffade ni lägenheten tillsammans eller flyttade du in till honom?

• Anonym (Sök jobb!)

Soc ger dig ingen lägenhet. För att få bidrag så krävs det att du sätter ditt barn på dagis och börjar söka jobb heltid omedelbart. Sök dagisplats idag och gå till arbetsförmedlingen direkt när dom öppnar. Annars anser soc att du inte gjort allt för att försörja dig själv och då har du ingen rätt alls till bidrag.

Har du inget sparande alls?

( unga, arbetslösa och outbildade som vill skaffa barn kan iallafall lära sig något av din situation)

• Minza83

Absolut kan du plugga men tänk på att undersköterskeutbildningen har perioder med arbetsplatsförlagd praktik.. Och då lär du ha förskoleplats.
    Skulle rekommendera att sätta barnet på 15h/v med start från aug och där kunna öka timmarna vid behov...
    Du får runt 9500kr/mån av CSN, sen har du ju rätt till bostadsbidrag och underhållsbidrag om du ska ha barnet hos dig merparten av tiden..

• Långbenopluto

Inte får du en lägenhet av soc, varför tror du det?

Om ni ska separera och du ska ha barnet så får pappan flytta ut och ni bo kvar. Annars får dottern vara kvar med pappa.

• Humlan87

Kan inte pappan vara hemma med barnet om han nu har dagar kvar och inte vill ge dem till dig? Det måste väl ändå vara enklast medan du roddar med lägenheter, arbetsförmedling och socialtjänsten.

• Anonym (***)

Sök utbildning/CSN/förskoleplats och lägenhet på en gång, kan ni inte bo kvar där ni bor nu?

• Gizmo

Oj, vilket tufft läge... Det bästa vore ju om du & barnet kan bo kvar i lägenheten! Börja med att skriva in dig på AF, skaffa dagisplats, ta sedan kontakt med socialkontoret för att ansöka om försörjningsstöd. Du har inte rätt till ekonomiskt bistånd om du har CSN.

Svar på tråden Hjälp, jag blir satt på gatan!?