• Anzil

Dyslexi och dyskalkyli = Låg intelligens?

Finns det något samband med människor som har dyslexi & dyskalkyli och deras intelligens?

För de människor jag har påträffat som har dessa problematik verkar också samtidigt vara rätt . ..Ursäkta mig. Men verkar vara rätt korkade. Rent utsagt. Förlåt mig för att jag är så rak, men det är så jag har fått uppleva varje gång jag har träffat människor med dessa problematik.

Människorna i första intrycket visar sig inte vara särskilt kloka av sig, inte det minsta. Senare har de erkänt sin diagnos vilket då är antingen dyslexi eller dyskalkyli.

Jag har egentligen alltid haft denna frågan i skallen, då jag har träffat en hel del människor med denna problematik. Men aldrig vågat ställa frågan.

Nu gäller det, och jag vill veta. Finns det något samband?

Delar ni detsamma uppfattningen som mig?

• Svar på tråden Dyslexi och dyskalkyli = Låg intelligens?
  • LaLola
    Anzil skrev 2015-06-23 20:44:39 följande:

Finns det något samband?

Näe.

Näe.
  • Drottningen70

Nej det känner jag inte igen.

• Annelie 76

Om man inte kan läsa så får man sämre ordförråd och det uppfattas lätt som lägre intelligens.
    Andra märker du inget på då de kompenserar sitt dåliga läskunnande med ett enormt minne.
    Jag tror intelligensspannet bland dyslektiker är lika stort bland de utan dyslexi.

• Bestemor

Även om jag alltid tyckt kungen är korkad, så är ju Viktoria väldigt begåvad.

Så där har du fel i alla fall till 50% i detta fall

• Lowika

Beror på vad man menar med intelligens. IQ? Logiskt tänkande? Nej, där finns inget samband. Kan ju däremot tänka mig att man får svårare att ta till sig information i skrivet format, och kanske därmed lite mindre allmänbildad? Det har ju dock inte med intelligens att göra.

• cosinus

Inte säkert att de får rätt diagnos om de är så smarta att de kan kompensera på annat sätt.

Min mamma jobbar som speciallärare och träffat många med dyslexi och en del med dyskalkyli (fast det verkar oftast vara odiagnostiserat). 

Det finns de som är renodlat lata och använder sin diagnos som ursäkt, då lär man sig inte mycket oavsett förutsättningar i övrigt.

Det finns de som har andra svårigheter också.

Det finns de som är normalbegåvade till rent intelligenta och som klarar av att kompensera det så skolan funkar ändå. Dessa får mamma kämpa för att de ska få en diagnos och rätt hjälpmedel. Hon har varit så arg på rektorn att hon skrikit "Det kan ju inte vara meningen att man ska måsta vara korkad för att få rätt diagnos och hjälp"

Så jag gissar helt enkelt på att de som är begåvade ofta inte fått rätt diagnos och hjälpmedel, för att allt annat funkar och är de själva motiverade att lära sig så hittar de ofta vägar runt själv där skolan inte räcker till så länge de klarar godkänt i alla ämnen.

• Bullen2015
    Bullen2015 skrev 2015-06-24 09:59:51 följande:

Hahaha, nej då vi är inte dumma för

[quote=75458196][quote-nick]Lowika skrev 2015-06-24 10:07:58 följande:[/quote-nick]Beror på vad man menar med intelligens. IQ? Logiskt tänkande? Nej, där finns inget samband. Kan ju däremot tänka mig att man får svårare att ta till sig information i skrivet format, och kanske därmed lite mindre allmänbildad? Det har ju dock inte med intelligens att göra.

Precis :) Tror dock inte vi har mindre allmänbildning för vi har dyslexi... Det handlar någ mer om ointresse ;) I dag finns det rätt mycket bra hjälpmedel så man behöver ju nästan inte kunna läsa och skriva... :)
  • Ascendere

Jag har en kollega med dyslexi, och förutom att han är kass på att stava så märks det inte överhuvudtaget utan han är mycket intelligent i övrigt.

• idis78

Min man har en fruktansvärt svår dyslexi samt troligen även dyskalkuli. Han är definitivt inte ointelligent! Utomstående märker ingenting så länge han inte försöker skriva... Han har ett lite sämre ordförråd än mig, men ingenting som andra märker.

• Nidingbane

Finns det något samband med människor som har dyslexi & dyskalkyli och deras intelligens?

För de människor jag har påträffat som har dessa problematik verkar också samtidigt vara rätt . ..Ursäkta mig. Men verkar vara rätt korkade. Rent utsagt. Förlåt mig för att jag är så rak, men det är så jag har fått uppleva varje gång jag har träffat människor med dessa problematik.

Människorna i första intrycket visar sig inte vara särskilt kloka av sig, inte det minsta. Senare har de erkänt sin diagnos vilket då är antingen dyslexi eller dyskalkyli.

Jag har egentligen alltid haft denna frågan i skallen, då jag har träffat en hel del människor med denna problematik. Men aldrig vågat ställa frågan.

Albert Einstein, Leonardo Da Vinci, Winston Churchill, Walt Disney och många, många fler var det. Skulle du kunna gå fram till någon av dessa och säga att de är korkade eller mindre intelligenta?
  • EnAnonumius

Ja du..

Sug på denna karamellen en stund.
    När jag läste Svenska A (vux gymnasium) så var min svenska lärarinna dyslektiker. Hon hade problem med stavning allvarliga problem. Men hon hanterade grammatik och var näst intill bättre på grammatiken än många "friska" (icke dyslektiker).
    Jag tror knappast att man godkänner folk att bli lärare om de är "korkade" som du sitter och hävdar att dyslektiker är.

Albert Einstein när de har analyserat hans verk, så har det visat sig att han också var dyslektiker. Skulle du vilja kalla honom för "korkad"? Om man skall använda din logik som du anammar i din TS.

Dock något som jag HAR också märkt är att det finns muppar som aktivt väljer att missförstå dyslektikern, och skyller i från sig på dyslektikern, när de inte delar åsikt. Om dyslektikern är modig att erkänna sin dyslexi.

Det man kan dessutom säga att du är också väldigt korkad. Bara för att man har lite svårare att lära sig genom text, på samma sätt som en icke dyslektiker,så betyder det knappast att man kan lära sig på alternativ väg. Det finns många alternativa vägar att ta till för att få kunskap. Många dyslektiker använder sig av auditiv inlärning och på den vägen tillskansar sig väldigt stort ordförråd.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Dyslexi och dyskalkyli = Låg intelligens?