• KämparPå

Flyga med 1 åring

Vi ska flyga på semester om 2 veckor och det blir första gången med vår dotter på ett år.
    Jag är rädd att hon ska få problem med öronen då vi har en del upp och nedstigningar.
    Vi flyger 1.5 timme till Österrike för mellanlanda där på en timme, sen flyger vi vidare.. 

Jag själv har aldrig problem med öronen så jag har ingen aning om vad man kan göra för att förhindra.. har hört nässpray, men man får ju inte ta med vätska ombord?

• Svar på tråden Flyga med 1 åring
  • Anonym (Herta)

Varför flyga med en ettåring? Det är bara jobbigt för barnet plus de stackars flygpassagerarna som måste höra det skrika. Vänta tills barnet är så stort att det faktiskt kan ha något ut av resan.

• Anonym (Herta)

Du får ha vätska ombord, men max 1 liter uppdelat i förpackningar om max 1 dl/st.
    Jag får alltid problem med öronen. Det går att tugga tuggummi för en vuxen, men vet inte hur man gör med ett barn. Med tanke på att det alltid är fullt med skrikande barn på flyget när det är dags för landning gissar jag att det inte finns något att göra.

• Frontline
    Anonym (Herta) skrev 2015-06-24 09:56:26 följande:
    Varför flyga med en ettåring? Det är bara jobbigt för barnet plus de stackars flygpassagerarna som måste höra det skrika. Vänta tills barnet är så stort att det faktiskt kan ha något ut av resan.
    Går alldeles utmärkt att flyga med små barn..

Dom kanske inte har så stort behov av en resa men trötta föräldrar kanske vill komma iväg och bara ha det bra och skönt 1 vecka eller 2..
    Vi reste med första grabben när han var 1 och det gick hur bra som helst, har rest med dom andra barnen och en gång med ett barn som var 3 månader bara..

Men TS nässpray är väl vad du kan ge ca 1 timma innan ni lyfter och det är klart att du får ha med dig det ombord..
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Frontline

Om barnet ammas fortfarande så kan det vara bra att göra det vid start och landning, om det inte ammas så ge napp eller nappflaska..

• cosinus

Vi har kört med något drickbart. Typ koncentrerad juice genom säkerhetskontrollen och så fyllt på med vatten innanför.

Det måste nämligen vara gott för ett barn som börjar få ont i öronen förstår inte direkt kopplingen mellan drickandet och mindre ont så motivationen till att dricka måste finnas i flaskan. Iaf har mina funkat så :)

Och ammar du ff kan du alltid göra det, det funkar väldigt bra.

Nu är mina barn större och då får de tuggummi.

• Anonym (Herta)
    Frontline skrev 2015-06-24 09:59:54 följande:
    Går alldeles utmärkt att flyga med små barn..

Dom kanske inte har så stort behov av en resa men trötta föräldrar kanske vill komma iväg och bara ha det bra och skönt 1 vecka eller 2..
    Vi reste med första grabben när han var 1 och det gick hur bra som helst, har rest med dom andra barnen och en gång med ett barn som var 3 månader bara..

Men TS nässpray är väl vad du kan ge ca 1 timma innan ni lyfter och det är klart att du får ha med dig det ombord..
    Jag flyger ofta och det alltid så att de barn som är med skriker minst halva resan och definitivt under landningen. Kan man hålla barnet lugnt är det klart OK. Min erfarenhet är annars att såväl barn som förälder som medpassagerarna sitter och lider.
  • Frontline
    Anonym (Herta) skrev 2015-06-24 10:13:18 följande:
    Jag flyger ofta och det alltid så att de barn som är med skriker minst halva resan och definitivt under landningen. Kan man hålla barnet lugnt är det klart OK. Min erfarenhet är annars att såväl barn som förälder som medpassagerarna sitter och lider.
    Då har du haft otur, vi flyger en del vi med och även långflygningar men har i stort sett aldrig blivit stört av barn som skriker.
    Däremot av en massa dyngfulla vuxna som tror dom är tysta kan man bli störd utav...
  • Lowika

Precis som de andra sagt får man visst ta med nasspray, det är ju mindre än 100ml. Man får även ta med burkmat till barn på flyget. Nu var det ju så kort resa så det hinns ju knappt med någon mat. Men äta och dricka vid start och landning öppnar trumpetgången som är det som kan göra ont.  

• Mascaraklumpar

Små barn får sällan problem med öronen. Att de gråter på upp och nedgång brukar oftare ha att göra med att de måste sitta fastspända i samma position flera minuter (vilket det för övrigt finns en anledning till att de ska göra, och personligen skulle jag inte amma ett barn medan bältesskylten är tänd).

• Anonym (Herta)
    Frontline skrev 2015-06-24 10:15:26 följande:
    Då har du haft otur, vi flyger en del vi med och även långflygningar men har i stort sett aldrig blivit stört av barn som skriker.
    Däremot av en massa dyngfulla vuxna som tror dom är tysta kan man bli störd utav...
    Jag flyger mest inrikes. Inte en enda dyngfull vuxen där inte.
Svar på tråden Flyga med 1 åring