Anonym (Mjöl) skrev 2015-06-24 14:50:18 följande:
Till viss del tror jag nog också att man kan styra mer över sin sexlust än vad man tror, och jag tror faktiskt att både man själv, ens partner och förhållandet i sig kan må bra av att partnern med lite lägre lust försöker jobba lite på det, helt enkelt anstränger sig lite. Jag har själv haft perioder i mitt liv då jag haft lägre lust, och ibland så hade jag sex med min partner även fast jag inte hade så himla stor lust från början, och jag ångrade mig faktiskt aldrig efteråt! Sen förespråkar jag ju absolut inte att man ska begå övergrepp på sig själv och ha sex trots att man absolut inte vill, i de fallen jag hade sex trots att lusten inte fanns där så var jag mer likgiltig, det var inte så att jag var superanti, då hade jag inte gjort det! Men jag märkte att när man väl satt igång så kom lusten ofta krypande, kanske inte en överväldigande lust som man kan få ibland, men om man alltid väntar på den så förstår jag om folk inte har sex så ofta, ibland kan det faktiskt vara bra att provocera fram lusten!
I mitt nuvarande förhållande så är det jag som har störst sexlust, men jag anser nog faktiskt att det största "problemet" är mitt, jag äger liksom problemet, även om jag anser att man i ett förhållande delar på problemen, och eftersom mitt problem i viss mån går ut över min partner (hen känner sig otillräcklig och pressad etc) så anser jag nog att problemet även är bägges gemensamma problem. Och jag önskar faktiskt även att min partner åtminstone försöker göra något åt sin lust, men jag vill absolut inte att hen ska känna sig tvingad att ha sex med mig och jag vill verkligen inte ha sex om hen inte vill!
Ja, jag har också börjat ha sex när jag inte hade så mycket lust från början eftersom jag vet att jag inte heller ångrar det och vet att det känns bra under tiden och även om man är trött så brukar man ju komma igång. Dock så händer det att lusten är totalt borta och då går det inte. Men jag tror att min man är trygg med att veta att jag aldrig skulle ha sex mot min vilja.