Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Vems är problemet?

Anonym (Vem?) skrev 2015-06-30 08:56:44 följande:
    Klart att det inte är som vilken hobby som helst. Men om en i förhållandet inte vill ha sex och inte vill göra något åt det är det ganska grymt att förbjuda den andra att inte tillfredsställa sina behov. Att tvinga in någon i celibat är inte särskilt humant. 

Men skilj dig då? Visst, men livet kanske inte är så enkelt? Man kanske har väldigt mycket utbyte av varandra i övrigt.
    Man har alltid rätt till ett eget sexliv, men inte rätt till att ha sex med andra. Så sitt sexuella behov/drift kan man alltid tillfredställa. Det heter onani. Men man har aldrig, aldrig rätt till någon annans kropp.

• sextiotalist
    Mrs Okänd skrev 2015-06-30 09:09:29 följande:

Nej, sex är ju det enda man måste vara två om egentligen och som är reglerat med en massa regler. Men sen är det ju så också att många just vill ha sex med sin partner, det är ju inte samma sak att leta upp en okänd människa och ha sex med. Då blir det ju en massa andra "problem".
    Det finns bara ett fåtal regler kring sex.
    Du får inte ha sex med barn (OK döda och djur också)
    Du får inte ha sex mot någons vilja (vilket bör vara självklart)
    Finns det några mer regler?
    Till saken är att sex med andra är ingen rättighet, vilket vissa tror.
  • sextiotalist
    Mrs Okänd skrev 2015-06-30 09:17:18 följande:

Tänkte på i en relation, man får inte ha sex med andra än sin partner.
    Såklart man får, men det kan ge konsekvenser. Om min sambo hade sex med andra. så hade vi troligen inte varit sambos längre, även om jag älskar honom. Det är ingen regel, det är ett val jag skulle göra. Han bryter inte mot någon regel (eftersom vi inte satt upp några regler), men jag vill inte dela honom med andra kvinnor på det sättet.

• sextiotalist
    traveler skrev 2015-06-30 09:21:44 följande:
    Hej

Vi tycker inte lika om mycket men där håller jag med dig:). Jag tycker inte heller att sex är en rättighet. Det kan det ju omöjligt vara eftersom du inte kan tvinga någon att ligga med dig.

Men jag tror också att de med sa sexlust också förstår att man inte an tvinga någon till sex och det är väl inte det den här tråden handlar om utan det handlar väl snarare om hur man bäst hanterar problemet med olika sexlust och vad det få för konsekvenser om ens partner inte blir tillfredställd.
    Och jag har delgett hur vi hanterar detta, ja, vi har väldigt olika sexlust, min sambo kan  ha sex flera gånger per dygn när han är på topp, själv är jag nöjd med någon gång i månaden.
    Vi har hanterat det genom att prata med varandra och mötas på halva vägen. Resultatet, färre gånger sex än hans "ideal" men däremot bra sex när vi har det. Han kan inte förvänta sig en kåt sambo som slänger sig på honom (jodå, det skulle han gilla), men han slipper ha en kvinna som gör det bara för att han ska vara nöjd. Vi båda har fått kliva ur våra bekvämlighetszoner.
  • sextiotalist
    Anders 386 skrev 2015-06-30 09:18:30 följande:
    Bra att du är självsäker. Själv kan jag inte ändra mina känslor. Och jag har förväntningar. Kan inte tänka som du. Jag är snart sextio år och har ett regelbundet och ganska bra sexliv - även om jag kanske blir besviken ibland när mina förväntningar inte uppfylls.
    Så jag tror man kan ha ett bra sexliv även utan ditt "koncept".Solig
    Är det bara när det gäller sex du blir frustrerad när dina förväntningar inte upplevs.
    Men jag vidhåller, man har inte rätt att bli frustrerad på någon annan, när man skapat förväntningar för sig själv
    Och när du vet att det inte fungerar, varför fortsätter du då?
  • sextiotalist
    Anders 386 skrev 2015-06-30 09:41:02 följande:

Kan du verkligen styra dina känslor så att du aldrig blir besviken är det ju skitbra. Ett liv utan förväntningar kanske är bra, jag vet inte.

Men jag fungerar inte så. Om alla fungerade så skulle ju livet vara jätteenkelt, då skulle det inte finnas några krig.

Om TS bara lägger ner sina förväntningar på sex så blir han ju nöjd. Alla nöjda alltså... även utan sex...

Såklart jag kan bli besviken och ledsen. Men jag inser att problemet ligger hos mig och det är jag som måste hantera det.
  • sextiotalist
    Mrs Okänd skrev 2015-06-30 10:11:18 följande:

Men han vet ju ändå om att det är ditt krav?
    Vaddå krav. Vårt förhållande bygger på frivillighet. Vi stannar hos varandra för att vi vill vara tillsammans, vi respekterar varandra, vi behöver inte ens gifta oss för att stanna hos varandra.
    Den dagen man börjar ställa krav på varandra för att stanna hos varandra, den dagen så är förhållandet över.
    Varken han eller jag har sex med andra, inte för att vi kräver det, utan för att vi respekterar varandra (däremot kan vi båda flirta och umgås med andra av motsatt kön, inga problem). Varken han eller jag går i taket om vi tycker någon av motsatt kön är snygg eller sexig.
  • sextiotalist
    traveler skrev 2015-06-30 10:32:20 följande:

Det känns som att det här verkligen är ett i-landsproblem:) Undra hur mycket man pratar om sånt här i tredje världen

Det är ett i-landsproblem. Problemet är för att vi genom den mediavärld vi möter säger att vi ska ha ett sexliv som ger oss allt.
    Den sexuella driften (inget grundläggande fysiskt behov som vi behöver för vår överlevnad) är för att vi ska bli fler, inte för att vi ska ha tre timmars lekstund i sänghalmen med diverse tillbehör.
    Sedan finns detta med närhet och bekräftelse, att känna sig bekräftad om sin kvinnas stora kärlek genom att kvinnan blir kåt på honom är ett konstruerat problem, i sig konstruerat genom delvis de normer som finns i samhället,
    Nej, jag är ganska säker på att stenåldernsmänniskan inte hade det problemet, inte heller sprang stenåldermannen omkring och jagade nya kvinnor hela tiden. Det fanns nog varken tid, energi eller möjligheten till det. Fokus var nog att se till att det fanns föda hemma, se till att flocken blev mätta och att man överlevde till dagen därpå. Sedan hade man lite sex då och då när man hade lust
  • sextiotalist
    Mrs Okänd skrev 2015-06-30 10:38:03 följande:

Jag ser det som ett krav, att han ska vara trogen. Det är ju bara att du har en annan benämning på det. Om du ska vilja fortsätta vara med honom kräver du att han inte ligger med andra alltså.
    Tja, jag ser det inte som ett krav, eftersom vi inte har sagt något om det. Hade han varit en man som ville ha ett öppet förhållande (för det är det vi pratar om antar jag) så hade jag nog inte valt att leva med den mannen, eftersom jag själv inte vill leva så.
    Men det är ju det man även väljer bort när man går in i en relation. Man väljer att dela vissa saker endast med den personen.
    Det finns en massa saker till, men slår inte varandra, man behandlar inte varandra illa, man hjälps åt i vardagen och framför allt, man älskar varandra
  • sextiotalist
    Mrs Okänd skrev 2015-06-30 10:52:14 följande:

Jag tänker mer som ett krav man själv ställer på en partner man vill ha.
    Jag vill nog använda ordet önskemål. Såklart han förstår att han riskerar att förlora mig om han skulle göra något sådant, sedan är det upp till honom att värdera vad han tycker är viktigast för honom. Att få knulla runt så mycket han vill (eller kanske tror att han ska få göra) eller leva med mig och knulla något mindre. Uppenbarligen så vill han leva med mig och ha det sexet som vi har tillsammans. Och eftersom han värderar vårt förhållandet så mycket, så är han kvar hos mig. För det har jag förstått att den där gröna ängen med massor av kåta kvinnor som väntar på mannen, den är ofta en illusion hos många män. Därför stannar de kvar och gnäller istället (och det gäller självklart kvinnor också, men de brukar gnälla om annat istället)
    Jag är av den åsikten, känner man att förhållandet mer tär en ger, då bör man överväga om man ska stanna kvar.
Svar på tråden Vems är problemet?