• Anonym (Uppgiven)

Klarar inte av min utbildning

Jag har alltid haft en dröm om att bli veterinär, och för 4 år sedan bestämde jag mig för att satsa - sökte in på en utbildning utomlands och kom in. De första två åren gick bra, klarade tentor och trivdes bra. I slutet av andra året började jag hamna efter, och sen dess har jag aldrig lyckats komma ikapp riktigt. Efter varje tentaperiod har jag haft tentor kvar. Jag har hela tiden tänkt att det löser sig, jag kommer komma ikapp bara jag bestämmer mig. I våras blev jag väldigt utmattad och gick in i en depression. Jag har inte klarat av att slutföra någonting den här tentaperioden, och har nu 7 tentor efter mig. Ett par av dem är små, men det är ju väldigt mycket ändå. Jag vet att det hade varit smartare att ta ett sabbatsår när jag kände att allt började gå åt skogen, men jag ville inte hamna i en annan klass, och jag var väl rädd att jag inte skulle orka komma tillbaka. Så jag fortsatte. Och nu vet jag inte vad jag ska göra. Det känns som att det är kört och att det är bättre att jag bara hoppar av, men det känns så hemskt att jag i så fall har slösat så mycket pengar. Mina föräldrar har hjälpt till en hel del ekonomiskt, och de säger att jag inte ska bekymra mig för pengarna, men det känns ju liksom vansinnigt att slänga bort allt det...Jag önskar jag bara kunde bestämma mig för att det ska gå, men jag kan verkligen inte hitta den motivationen nu. Är jag bara djupt deprimerad och behöver ta en paus, eller borde jag söka mig till något annat? Jag har börjat tveka på om den här utbildningen är helt rätt för mig. Jag har ett enormt djurintresse men vet inte om jag är tillräckligt intresserad av det medicinska. Så kanske jag känner just nu för att situationen är som den är, men det skulle ju kännas dumt att fortsätta om det inte är det här jag vill trots allt. Hjälp,någon?

• Svar på tråden Klarar inte av min utbildning
  • Anonym (Vet)

Väldigt svårt att råda egentligen. Men jag tror du måste ta en paus i alla fall, det fungerar inte att bara köra på. Ta ett eller flera sabbatsår för att komma underfund med vad du vill. Psykisk ohälsa är överrepresenterat bland veterinärstudenter, och tyvärr är det nog inte bättre väl ute i arbetslivet. Kanske särskilt inte första åren. Är det smådjur du vill jobba med är arbetsmarknaden i Sverige (för nya veterinärer) riktigt dålig för tillfället, konkurrensen är stenhård och kraven höga från alla håll och kanter. Utbrändhet blir en verklighet förr eller senare för en väldigt hög andel.

Jag förstår att det här inte är det du vill höra, och jag är ledsen för det. Bara du kan avgöra hur mycket du orkar, och om det är värt det. Ta ett break några år, ta hand om dig och ta reda på hur förutsättningarna ser ut, och om det är vad du vill satsa på. Ingenting blir ju bättre av att du plågar dig igenom en utbildning för att sedan efter flera år i arbetslivet komma fram till att det var fel val. Bättre du redan nu försöker att verkligen känna efter och ta reda på vad du vill. Först och främst ska du satsa på att återhämta dig och må bra igen, det behövs i vilket fall för att kunna tillgodogöra dig utbildningen och få en bra grund att stå på.

• ExitSong

OM du vill fortsätta så kan du ju gå om en termin och hinna tenta om tentorna i lugn och ro, jag gjorde så när jag läste till sjuksköterska. Ett annat alternativ är kanske att bli djursjukvårdare eller liknande istället, du kanske kan tillgodoräkna dig mycket av din utbildning då och bara läsa till lite kurser, så får du ju ett liknande arbete med mindre medicinskt ansvar men tyvärr sämre lön och rätt jobbiga arbetstider vad jag har hört. Sen är det ju alltid en merit att ha läst på en så pass svår utbildning som veterinär så vad du än gör senare i livet är det ju väl värt att ha på cv:t. Är du inte säker på att det är detta du vill göra är det nog en bra idé att ta en paus istället för att läsa vidare av bara farten och få en massa studieskulder (been there, done that), jag tror de brukar hålla platsen åt en i två år.

Lycka till!

• Anonym (Uppgiven)

Tack så mycket för era svar! Jag borde nog verkligen ta studieuppehåll, men det är lite problematiskt eftersom det är mitt i examensperioden nu, om jag gör uppehåll nu måste jag komma tillbaka exakt samma datum nästa år, och då har redan det mesta av examensperioden gått redan :( Jag skulle bara bestämt mig tidigare i våras för att ta uppehåll...Det är ju inte bara det att jag är utmattad, jag är ju heller inte helt säker på att jag vill detta fullt ut, men det lär jag ju komma underfund med om jag väntar ett år. Att gå om en termin hade absolut varit ett alternativ, men tyvärr fungerar det inte på samma sätt här som i Sverige. Jag har frågat om det och det verkade inte som att man kan göra det. 

Jag har funderat på att bli djursjukvårdare istället, det allra viktigaste för mig är att jag får hålla på med djur, och jag skulle nog kunna trivas som det. Det är ju lite det här med lönen, men visst kan jag väl leva med att få en lägre lön om jag bara får göra det jag trivs med. Just nu är jag väl rädd för vad andra ska tycka också om jag hoppar av, även om det helt och hållet är mitt beslut, så tror jag att folk kommer tycka det är vansinne och kommer ifrågasätta mig. Det är en sån svår situation, jag vill inte ge upp men samtidigt måste jag väl någonstans vara realistisk. Jag kommer förmodligen må skitkasst igen när det blir väldigt tufft i 5:e året sen. Jag får väl fundera igenom ordentligt om det är värt det eller inte. 

• Anonym (Vet)

Det är brist på legitimerade djursjukskötare, så det är deras arbetsmarknad nu. När det gäller lönen så visst får du ut mer i kronor som veterinär (än så länge), men ju mer jag tänker på det desto sämre tycker jag lönen är i förhållande till utbildning, arbetsinsats och antalet obetalda arbetstimmar.

• Anonym (Girl next door)

Jag har varit med om liknande och jag gjorde så här: Tog studieuppehåll i ett år och under den tiden så tentade jag av de tentor jag låg efter med (det var ca 7 stycken det också). Sedan gjorde jag det sista. Då hinner man också komma underfund med under året om man vill fortsätta eller inte och kan bestämma sig.
    Oftast så splittras klassen i slutet av en utbildning med valbara kurser, grupparbeten, uppsatser etc så det brukar inte vara lika jobbigt att byta klass då.

• ExitSong

När det kommer till lönen borde du ju kunna få en rätt bra lön för en djursjukvårdare, med den utbildningsbakgrunden. Det finns ju kanske också andra vägar att gå, som agronom, djurskyddsinspektör eller något annat t ex på Länsstyrelsen.

Svar på tråden Klarar inte av min utbildning