Inlägg från: Anonym (Oj...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Oj...)

När får killar bli påpassade?

Oj vad du rör ihop saker, ts! Jag ska försöka sammanfatta vad jag menar och tycker:

1) att föda barn är fruktansvärt! Då kan man ju som kvinna verkligen INTE vara svag. Men ska bita ihop och ge fan i att klaga, helst ska man inte skrika heller, trots att smärtan är obeskrivlig, för då gör det ont i öronen på personalen... Dessutom ska man acceptera (tyst givetvis) att få men för resten av livet efter sin förlossning.

2) har du någonsin hört talas om en kvinna som fått vara hemma för mensvärk utan att det blir ett jävla liv??? Nä då ska det minsann påtalas att mens inte är någon sjukdom! Ta några tabletter och sluta gnälla liksom. Här tycker jag verkligen det är tvärtom mot vad du skriver - kvinnors smärta tas aldrig på lika stort allvar som mäns. Om en man skulle ha så ont någonstans att han svettas och kräks så skulle alla tycka det är självklart att han är hemma tills han mår bättre...

3) att ta en radikal korkad feministgrupp som exempel på hur samhället diskriminerar män är lika korkat av dig som det vore av mig att påstå att alla män är potentiella våldtäktsmän... (Fast jag förstår dig på ett sätt, för de är ofta väldigt högljudda. Men tro mig, de talar INTE för alla kvinnor. Personligen så finns det få saker jag finner så provocerande som sådana sk feminister...)

4) jag förstår inte riktigt allt prat om offer... Det anses väl bara negativt när folk tar på sig offerkoftan så det är ju knappast något att sträva efter...

5) hänger inte heller med när det gäller påpassad... Om något är det väl män som blir uppassad hela tiden. De kommer hem från jobbet, maten ska vara serverad, sen får de vila medan kvinnorna tar hand om barnen och hemmet...

6) däremot så har du ju helt rätt i det här med könsrollerna. En man ska helst vara stark och stabil och lite macho. Inte gråta eller vara känslig. Mer än när det passar liksom... Det finns en himla massa måsten för män. Och det är tråkigt, och behöver såklart diskuteras och motarbetas lika mycket som kvinnors problem. Och vet du, RIKTIGA feminister (dvs inte ointelligenta rabiata rödstrumpor) jobbar för att motverka alla negativa effekter som uppkommer pga de könsroller vi alla, både män och kvinnor, blir påtvingade i vårt samhälle. De skiljer inte på kön. Och vi behöver alla hjälpas åt att jobba med detta!

Jag tror du behöver byta umgängeskrets, och lära dig vara lite mer källkritisk :)

• Anonym (Oj...)
    Anonym (Killen) skrev 2015-06-29 07:50:22 följande:
    Gör dem?

Vad har feministerna för agenda för att motverka mäns psykiska ohälsa och höga självmordstal? Blev nyfiken på vad de gör konkret för att jobba med den frågan. 
    Jag har inte koll på just den frågan.
    Men t.ex. så försöker man ju aktivt jobba på hur barn bemöts på förskolor (ett exempel tagit ur högen). Då vill man ju både att flickor ska kunna få göra 'typiska killsaker' och att pojkar ska kunna göra 'typiska tjejsaker' utan att bli bemött på ett annorlunda sätt. Här är det ju lika viktigt att pojkar får lov att bete sig på sätt som traditionellt anses vara 'flickiga' utan att hela tiden behöva höra hur starka och coola de är. Pojkar får också vara söta, fina och duktiga, om det är det de känner för just då. Precis som att flickor får vara coola och tuffa istället för att bli tillsagda att lugna ner sig och 'bete sig'. Osv... Det är ju i denna unga ålder många av de här 'självklara' könsrollerna fastställs, så det är ju väldigt viktigt att man börjar tidigt.
    Det tråkiga är att dessa mer normala feminister som på riktigt jobbar för att motverka könsroller och påtvingade beteende, de hörs och syns inte alls på samma sätt som alla dryga 'låtsas-feminister'. (Som för övrigt bara förstör för kvinnor, eftersom de får folk att ha åsikter som dina...)
  • Anonym (Oj...)
    Konservativ skrev 2015-06-29 07:56:27 följande:
    Är du klok eller? Du tycker alltså detta är bra? Men det visar var de manshatande feministerna står.
    Jag kan inte prata för anonym(LOL) men jag kan ju iaf säga att jag givetvis inte tycker det är bra att männen 'fick lov att vara offer' i det här exemplet. Men ts ville ju få lov att vara offer någon gång, vilket ju är en liten konstig inställning då de som verkligen är/känner sig som offer, faktiskt lider och ser det som något väldigt negativt.
Svar på tråden När får killar bli påpassade?