• Anonym (Suuuuuck)

Trappstädning/ Hyreshus

Bor i ett hyreshus hos ett kommunalt bostadsbolag. De sköter det mesta. Bland annat Trappstädningen. Men det görs väldigt sällan och ser ut som fan i trappen till och från. Hur ofta borde de egentligen städa? Har funderat på gå köpa en borste och sopa i trappen själv 1 gång i veckan.

• Svar på tråden Trappstädning/ Hyreshus
  • Butterscotch

Vet inte om det finns något "borde", nån gång i veckan skulle jag personligen tycka men det är ju baserat på var just min smärtgräns går. Att köpa tjänster kostar pengar, så frågan kanske är hur mycket hyresgästerna är beredda att betala för bättre städning?

• Anonym (regelbundet)

En gång i veckan är väl rimligt att det blir städat. I huset jag bor är det också ett kommunalt företag som sköter städningen och kommer en gång i veckan. Det slarvas ibland, kan gå 2-3 veckor ibland mellan gångerna. Dom sopar och torkar golv, ibland torkar dom inte och det märks när fläckarna på golven inte försvunnit när dom varit här. Trappstädning ingår i hyran så det ska skötas regelbundet. Blir less när det slarvas när jag betalar en viss % för att det ska utföras.

• Anonym (regelbundet)
    Butterscotch skrev 2015-06-24 18:59:50 följande:
    Vet inte om det finns något "borde", nån gång i veckan skulle jag personligen tycka men det är ju baserat på var just min smärtgräns går. Att köpa tjänster kostar pengar, så frågan kanske är hur mycket hyresgästerna är beredda att betala för bättre städning?
    Hur menar du, att hyresästerna är beredda att betala för bättre städning? Jag vet inte ens hur mycket jag betalar och hur ska jag kunna påverka kostnaden? Ska jag ringa värden och säga att jag vill inte betala den summan jag betalar idag för jag tycker städningen är undermålig vissa veckor?
  • Anonym (???)

Tycker det beror på varför det är ostädat. Är det för att de boende skräpar ner?

Denna årstiden  borde det ju inte vara så smutsigt och nedskräpat.

• Anonym (Wildrat)
    Anonym (regelbundet) skrev 2015-06-24 19:04:07 följande:
    Hur menar du, att hyresästerna är beredda att betala för bättre städning? Jag vet inte ens hur mycket jag betalar och hur ska jag kunna påverka kostnaden? Ska jag ringa värden och säga att jag vill inte betala den summan jag betalar idag för jag tycker städningen är undermålig vissa veckor?
    Du kan ju alltid påtala att du tycker det städas dåligt. Då kan de klaga på de som utför arbetet. Tror inte de på kontoret har koll på trappstädningen utan de litar på att hyresgästerna hör av sig om de inte är nöjda.
  • Butterscotch
    Anonym (regelbundet) skrev 2015-06-24 19:04:07 följande:

Jag menar att man kan önska städning varje dag i veckan men att det såklart kostar pengar. Värden kanske har budgeterat för säg varannan veckas städning, men kan utöka det till varje vecka om hyresgästerna begär det. Det innebär en ökad kostnad - vill hyresgästerna fortfarande ha mer städning om de måste betala för det i form av höjd hyra?

Jag har aldrig bott i hyresrätt själv. I min förra förening städades det med hjälp av inhyrd personal var tredje vecka eller så, däremellan förväntades medlemmarna själva hålla lite snyggt. I min nuvarande förening städar vi själva, det blir ungefär tre tillfällen per år.
Svar på tråden Trappstädning/ Hyreshus