• Majsi

Hur snabbt sänks Tsh med Levaxin?

Hej!

Jag har precis börjat ta 25 mikrogram Levaxin mot mitt Tsh som var 6,5 senast. Jag undrar hur snabbt värdet kan sänkas? Är de inte lite lite att börja med 25? Jag vill nämligen bli gravid och är sååå otålig Vill inte börja försöka igen på högt Tsh dock.

Tack för svar!

Mvh Majsi

• Svar på tråden Hur snabbt sänks Tsh med Levaxin?
  • Cecese

Det är helt normalt att börja med 25 mikrogram och sen ökar man det med 25 mikrogram i taget. 
    Det är tyvärr helt omöjligt att säga hur snabbt det går att sänka tsh. Det kan ta allt från ett par månader till flera år. För mej tog det 5 år innan jag var rätt inställd. 

• Jag är bara jag

Med 25 mg hände ingenting för mig och då hade jag ändå "bara" 3,5. Blev hela 75 i ett par år innan det blev bra och stadigt. Sen tvärsjönk det till 0,04 och då mådde jag lite skumt. Sänkte och blev för högt,höjde igen... Få se hur det ligger nu.

• Bullen2015

Det verkar vara lite olika... Man börjar med lite i taget, då tabletterna är ju inte bra för hjärta osv... Kan ju få hjärtklappning... Så man måste vänja kroppen... Och olika kroppar tål ju olika ;)

"Jag börja med levaxinet 15/1.... Tog TSH i dec då var den på 4,4.,, Men 15/1 när jag började med levaxinet hade jag 2,9...

15/1 TSH 2,9 Börjat med Levaxin 25

16/3 TSH 3,0 Är gravid Levaxin 50

14/4 TSH 2,4 Levaxin 75

16/ 5 TSH 1,4 Levaxin 75

Blev gravid i mars är nu i v 12 :)"

( nu är jag i v 16 :)))

Läs min tråd om du vill, bra info :)

www.familjeliv.se/forum/thread/75151335-ha-koll-pa-ditt-tsh-varde

• Majsi
    Cecese skrev 2015-06-24 19:24:25 följande:

Det är helt normalt att börja med 25 mikrogram och sen ökar man det med 25 mikrogram i taget. 

Det är tyvärr helt omöjligt att säga hur snabbt det går att sänka tsh. Det kan ta allt från ett par månader till flera år. För mej tog det 5 år innan jag var rätt inställd. 

Okej då får jag väll helt enkelt vänta en månad och se om jag behöver höja då. Hoppas sänkningen går fort, vill ju inte vänta med graviditet i flera år;-(
  • Majsi
    Jag är bara jag skrev 2015-06-24 19:36:19 följande:

Med 25 mg hände ingenting för mig och då hade jag ändå "bara" 3,5. Blev hela 75 i ett par år innan det blev bra och stadigt. Sen tvärsjönk det till 0,04 och då mådde jag lite skumt. Sänkte och blev för högt,höjde igen... Få se hur det ligger nu.

Så det tog flera år för dig att sänka till under 2? Jobbigt att det tog sån tid att få det stadigt:-/
  • Majsi
    Bullen2015 skrev 2015-06-24 20:30:17 följande:

Det verkar vara lite olika... Man börjar med lite i taget, då tabletterna är ju inte bra för hjärta osv... Kan ju få hjärtklappning... Så man måste vänja kroppen... Och olika kroppar tål ju olika ;)

"Jag börja med levaxinet 15/1.... Tog TSH i dec då var den på 4,4.,, Men 15/1 när jag började med levaxinet hade jag 2,9...

15/1 TSH 2,9 Börjat med Levaxin 25

16/3 TSH 3,0 Är gravid Levaxin 50

14/4 TSH 2,4 Levaxin 75

16/ 5 TSH 1,4 Levaxin 75

Blev gravid i mars är nu i v 12 :)"

( nu är jag i v 16 :)))

Läs min tråd om du vill, bra info :)

www.familjeliv.se/forum/thread/75151335-ha-koll-pa-ditt-tsh-varde

Ja får testa mig fram då helt enkelt. Grattis till graviditeten! Men vid vilket värde ska man egentligen börja försöka bli gravid för att det inte ska finnas några risker för barnet?
  • Gweny

Tog en månad för mig att få ner värdet bra, har dock tyvärr inte blivit gravid ännu. Gör IVF nu. Har dock även PCO.

• Bullen2015
    Majsi skrev 2015-06-24 21:02:36 följande:

Ja får testa mig fram då helt enkelt. Grattis till graviditeten! Men vid vilket värde ska man egentligen börja försöka bli gravid för att det inte ska finnas några risker för barnet?

Man ska ju ligga under två.. För att gynna graviditeten... Hittar inte hur högt det kan vara för att fostret ska få skador... Men jag tror det behöver vara rätt högt... Men vänta tills du kommit till 2, så kan du vara lungn :)

Tack :)
  • Cecese

Det är först på senare tid jag har hört om att tsh bör vara under 2 när man blir gravid.

Med andra barnet så var jag helt obehandlat men hade förmodligen högt tsh. Ingen aning om värden men när första barnet var litet upptäcktes det förhöjda värden och jag åt thyroxin ett par månader. Läkaren sa att nu har värdena gått ner så du kan sluta med medicinen. Det hon missade var att jag har antikroppar så jag kan inte vara utan medicin. Andra barnet var min 4e graviditet på ett år, jag hade 3 mf men hon fick jag behålla.

När jag väntade 3e barnet så var jag på allmän koll runt v. 8. Då såg läkaren hur stor köldkörteln var och jag skickades på provtagning. Minns inte exakt värde men jag tror det låg runt 15-20. Då började jag medicinera.
    När sonen var 4 månader blev jag oplanerat gravid och fick mf. Då hade tsh stigit till 73,3 trots medicinering. 
    Ett år senare blev jag gravid igen och då hade vi fått ner tsh till runt 16. Det fortsatte vara förhöjt hela graviditeten. Som lägst tror jag vi fick ner det till 7-8. 

Konstigt nog är det ingen läkare som någonsin sagt att mitt höga tsh kan vara skadligt för barnet. 

• j a d e

Klart man har antikroppar när man har en sköldkörtelsjukdom- det ÄR ju en autoimmun sjukdom. Medicineringen är livslång, alltså är tabletterna inget man ska sluta med när värdena blivit stabila.

TS, man trappar upp den här medicinen så 25 mg är korrekt. Det är sedan olika hur lång tid det tar innan man får ner TSH. Riktlinjen är att kolla av med några veckors (typ 3-6) mellanrum när man justerar dosen. När du sedan blivit gravid kommer du antagligen behöva höja igen och kontrollera värdena mycket oftare.

Svar på tråden Hur snabbt sänks Tsh med Levaxin?